Verkställande direktör Jari Koskinen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samhällsekonomi 2.
Advertisements

/hp Negativt Positivt under 100 % 100 – 199 % 200 – 299 % 300 – % (7 st.) (49 st.) (165 st.) (85 st.) (36 st.) Årsbidraget räcker inte till.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basserviceprogrammet samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2010 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Det allmänna ekonomiska läget
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2011 Presskonferens Verkställande direktör Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2013 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2018 Källa: Basservicebudgeten samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling Nordiskt möte i Island 2014 Ilari Soosalu.
/MP Förändring i BNP och arbetslöshetsgrad , % % % Källa: Åren Statistikcentralen, prognos för åren
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
Förändring i BNP och antalet sysselsatta 2000–2014, i % jämfört med föregående års motsvarande kvartal /MP Källa: Statistikcentralen, nationalräkenskaperna.
Ekonomiska nyckeltal Åland Årsbidrag och avskrivningar i euro per inv. 2. Årsbidraget i % av avskrivningarna 1. Årsbidraget  Anger hur mycket.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2014 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Varför beter sig ekonomin som en berg- och dalbana?
Vad kostar verksamheten i din kommun 2009 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2010/
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
Ekonomirapporten. December 2014 Diagrammen.. 1 Resultat i kommuner och landsting Miljarder kronor Ekonomirapporten. December 2014.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Utkomststöd 2013 Ari Virtanen Utkomststöd 2013/ Ari Virtanen1.
Kommunernas och samkommunernas bokslut år 2014 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
Kommunalekonomins utveckling till år 2019 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar.
Utgifter för utkomststöd 2014 Ari Virtanen. Utgifter för utkomststödet (enligt 2014 priserna), hushåll som fått utkomststöd 1 och årsmedeltalet för antalet.
Stadsdirektörens förslag GRUNDER FÖR BUDGETARBETET.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , % Källa: Åren 1985–2014 Statistikcentralen, prognos 2015–2019 FM.
,7 1,5 18,2 6,4 1,5 2,4 27,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,2 STATEN skatteinkomster 39,3 STATEN skatteinkomster.
jh/hp 2,7 1,6 18,5 6,4 1,6 2,8 28,0 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 KOMMUNERNA skatteinkomster 21,8 STATEN skatteinkomster 39,9 STATEN skatteinkomster.
 Offentlig sektor – all verksamhet som drivs av stat, landsting och kommun. Främst tjänster inom offentlig sektor ex lärare, sjukvårdspersonal, poliser.
Jesper Hansson KONJUNKTURINSTITUTET 22 juni 2016 Konjunkturläget, juni 2016.
KONKURRENSKRAFTSAVTALET FÖRHANDLINGSRESULTATET
Ekonomirapporten, april 2016 – Om kommunernas och landstingens ekonomi Diagrammen.
Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2015 samt budgetar och ekonomiplaner för Presskonferens Verkställande direktör.
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2015 Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets beräkningar.
/MP % Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar ) , % Källa: Åren 1985–2015 Statistikcentralen, prognos 2016–2020 FM %
/hp Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md € Källa: Statistikcentralen.
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016, förhandsuppgift Källa: Statistikcentralen samt Kommunförbundets.
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2015
Utkomststöd 2014 Ari Virtanen
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Ekonomirapporten, maj 2017 Diagrammen
Skattefinansieringen år 2015, md €
Kommunalekonomins utveckling till år 2020
Kommunalekonomins utveckling till år 2021 Källa: Programmet för kommunernas ekonomi samt Kommunförbundets beräkningar I utvecklingsprognosen.
Kommunalekonomins utveckling till år 2021
Småföretagsbarometern 2016
Småföretagsbarometern 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Småföretagsbarometern 2016
Utgifter för utkomststöd 2015
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar) , %
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2016
Kommunernas, samkommunernas och kommunkoncernernas bokslut år 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Direktiv till Budget
Verkställande direktör Jari Koskinen
Vanda stads bokslut 2016 Stadsfullmäktige
Invånarnas inställning till digitalisering i välfärden Undersökning genomförd av KANTARSIFO på uppdrag av Sveriges kommuner och landsting våren 2018.
Småföretagsbarometern 2016
Skattefinansieringen år 2016, md €
Förändring i BNP och antalet sysselsatta (15-74 åringar)
Småföretagsbarometern 2016
De kommunala arbetsgivarnas socialförsäkringsavgifter
BNP Kvartal BNP, inkomster och sparande
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2017
BNP och de sysselsattas (15-74 –åringar) volymförändring åren , %
Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel , md €
Presentationens avskrift:

Verkställande direktör Jari Koskinen Kommunernas och samkommunernas bokslutsprognoser för 2016 samt budgetar och ekonomiplaner för 2017-2018 Presskonferens 8.2.2017 Verkställande direktör Jari Koskinen

Sammanfattning av bokslutsprognoserna 2016 Kommunernas bokslutsprognoser för år 2016 motsvarar förväntningarna Uppgifterna motsvarar utvecklingsprognosen i FM:s Kommunekonomiprogram från förra hösten Verksamhetsutgifterna ökade måttligt, dryg en procent Verksamhetsinkomsterna på samma nivå som året innan Skattefinansieringen (skatteinkomsterna + statsandelarna) enligt förväntningarna Årsbidraget förbättrades på hela landets nivå men de kommunvisa skillnaderna är ännu stora Räkenskapsperiodens resultat negativt i 111 kommuner Investeringsutgifterna måttliga Lånestockens tillväxt har stannat av Lånestockens tillväxt har stannat av 8.2.2017 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av bokslutsprognoserna 2016 Verksamhetsutgifterna ökade måttligt, dryg en procent Löneuppgörelsernas verkningar väldigt måttliga, i genomsnitt 0,6 % Kommunerna fortsatte anpassa personalutgifterna, vilket saktade ner verksamhetsutgifternas ökning med ca. 357 mn euro enligt KT:s enkät Även semesterlöneskuldens minskning som berodde på nedskärningen av semesterpenningen i enlighet med konkurrenskraftsavtalet, saktade ner verksamhetsutgifternas ökning med ca. 150 mn euro Den låga inflationen (+0,4 %) dämpade köpens tillväxt Bl.a. trycket som åldersstrukturen för med sig, den ökade immigrationen samt långtidsarbetslösheten som varit på hög nivå ökade på verksamhetsutgifterna Verksamhetsinkomsterna på samma nivå som året innan Bl.a. social- och hälsovårdens förhöjda avgifter ökade på verksamhetsinkomsterna (effekten enligt FM:s uppskattningar 150 mn euro, Kommunförbundets uppskattning 90 mn euro) Statsunderstöd för ordnandet av kommunernas tjänster (försöket med lönesubventioner, minskandet av gruppstorlekarna, förbättrandet av kvaliteten av den grundläggande utbildningen) saktade bl.a. ner på verksamhetsinkomsternas ökning 8.2.2017 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av bokslutsprognoserna 2016 De sammanlagda skatteinkomsterna ökade med 1,4 %, eller 300 mn euro Kommunalskatteinkomsterna ökade med 2,0 % eftersom förvärvsinkomsternas utveckling var svag Endast 45 kommuner höjde på sin inkomstskattesats för år 2016 Ändringarna i skattegrunden minskade på kommunalskatterna med ca. 260 mn euro. Kommunernas samfundsskatteinkomster sjönk med 6,3 % (ca. 100 mn euro) fastän hela landets insamlade samfundsskatter ökade med 5,8 %. Kommunernas samfundsskatteinkomster sjönk eftersom kommunernas tillfälligt höjda samfundsskatteandel på fem % -enheter avslutades ifjol (effekt -258 mn euro), Fastighetsskatterna ökade med 4,1 % Statsandelarna ökade med 7 % eller närmare 600 mn euro Statsandelarna ökade med 7 % eller närmare 600 mn euro Justeringen av kostnadsfördelningen ökade statsandelarna med 270 mn euro De ändrade skattegrunderna kompenserades genom ökade statsandelar på 260 mn € Statsandelsnedskärningarna (40 mn euro) samt indexfrysningen (40 mn euro) minskade på statsandelarna med 80 mn euro Den sammanlagda ändrade skattefinansieringen räckte bra till täckandet av verksamhetsbidragets ändring  årsbidraget förstärktes med 450 mn euro 8.2.2017 Jari Koskinen

Uppgifter om kommunernas ekonomi åren 2010-2016 Exkl. Åland, inkl. särredovisade affärsverk. 1) I % av de egna anskaffningsutgifterna för investeringar som avskrivs = Investeringsutgifter – Anskaffning av mark- och vattenområden – Anskaffning av aktier och andelar – Finansieringsandelar för investeringar. 2) År 2010 innehåller extraordinära inkomster på cirka 0,95 md € till följd av att bildandet av HRM. Innehåller extraordinära inkomster på cirka 1,7 md € till följd av bolagiseringar av affärsverk. Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Centrala poster i kommunernas och samkommunernas bokslut 2015-2016 (inkl. särredovisade affärsverk) 1) Investeringar som avskrivs = Investeringsutgifter utan mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar Källa: Statistikcentralen. I uppgifterna för år 2015 har Kommunförbundets uppskattningar av Ålands kommuners uppgifter inkluderats. 8.2.2017 Jari Koskinen

Förändring i kommunernas verksamhetsbidrag och skattefinansiering åren 2015-2016 enligt kommunstorlek, % Antal invånare 31.12.2016 (förhandsuppgift) 1) Verksamhetsbidraget utgör skillnaden mellan verksamhetsinkomster och verksamhetsutgifter och skall täckas med skattefinansiering Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Förändring i kommunernas verksamhetsbidrag och skattefinansiering åren 2015-2016 enligt kommunstorlek, % Antal invånare 31.12.2016 (förhandsuppgift) Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Kommunernas årsbidrag 2000-2016, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser.

Kommunernas investeringar som avskrivs1) 2000-2016, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) 1) Bruttoinvesteringar exkl. mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar. Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Kommunernas årsbidrag enligt landskap Årsbidraget i procent av avskrivningarna åren 2015-2016 Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Förändring i kommunernas lånestock 2000–2016, mn € 1) Lån för löpande utgifter är summan av kommunernas negativa årsbidrag. År 2000–2016 uppgick lånen för löpande utgifter till cirka 600 miljoner euro, vilket är 5 % av förändringen i lånestocken 2000–2016 Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Kommunernas lånestock 31.12.2000-2016, €/inv. Enligt kommunstorlek (exkl. Åland) Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Kommunernas lånestock enligt landskap åren 2015 och 2016, euro/invånare Källa: Statistikcentralen, år 2016 enligt bokslutsprognoser. 8.2.2017 Jari Koskinen

Kommunernas och samkommunernas budgetar och ekonomiplaner På uppdrag av Finansministeriet genomförde Statistikcentralen en enkät om fastlandskommunernas och samkommunernas budgetar för 2017 och ekonomiplaner för år 2018. Enkäten baserade sig på de utvecklingskrav som det nya programmet för kommunernas ekonomi ställer på de kommunalekonomiska prognoserna och uppföljningen av ekonomin samt behovet som landskapsreformens överföringskalkyler kräver. Alla 295 fastlandskommuner och alla utom en av samkommunerna besvarade förfrågan. 8.2.2017 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av budgetarna 2017 För fakturerandet av det grundläggande utkomststödet och överförandet av utbetalandet till FPA minskar på verksamhetsutgifterna med ca. 700 mn euro år 2017. Överförandet genomfördes kostnadsneutralt, så att verksamhetsinkomsterna och statsandelarna sammanlagt minskades lika mycket. Enligt finansministeriets kalkyler minskar konkurenskraftsavtalet på kommunsektorns verksamhetsutgifter med 683 mn euro år 2017: - Arbetsgivaravgifternas sänkning -281 mn euro - Nedskärning av semesterpenningen -309 mn euro - Arbetstidsförlängningen -93 mn euro Konkurenskraftsavtalets indirekta effekter minskar enligt FM:s uppskattningar på kommunernas skatteinkomster med sammanlagt 394 mn euro år 2017. Statsandelarna minskar med 379 mn euro. Konkurenskraftsavtalets nettoeffekt på kommunalekonomins finansieringsläge är sammanlagt -90 mn euro år 2017. Konkurenkraftsavtalets nettoeffekt, ifall man beaktar det förändrade statsandelsindexet (-78 mn euro) är sammanlagt -168 milj. euro år 2017 8.2.2017 Jari Koskinen

Faktorer att beakta i tolkningen av ekonomiplanerna 2018 Enligt finansministeriets kalkyler kommer konkurenkraftsavtalet att minska på kommunsektorns verksamhetsutgifter med 913 mn euro år 2018 då man jämför med år 2016: - Minskandet av arbetsgivaravgifterna -413 mn euro - Nedskärning i semsterpenningen -312 mn euro - Arbetstidsförlängning -188 mn euro Enligt FM minskar konkurenskraftsavtalets indirekta verkningar på kommunernas skatteinkomster med sammanlagt 531 mn euro år 2018 då man jämför med år 2016. Statsandelarna minskar med 500 mn euro. Konkurenskraftsavtalets nettoeffekt på kommunalekonomins finansieringsläge år 2018 är sammanlagt -118 mn euro då man jämför med år 2016. Konkurenskraftsavtalets nettoeffekt år 2018 är -196 mn euro, ifall man beaktar statsandelsindexets ändring (-78 milj. euro) då man jämför med år 2016. 8.2.2017 Jari Koskinen

Den kommunala ekonomins utveckling 2015-2018 Kommunerna och samkommunerna BS md € Förändring per år, % 2016 BSP 2017 BU 2018 EP Verksamhetsinkomster 9,19 0,3 1 2 Verksamhetsutgifter 36,75 1,3 ½ 1 Verksamhetsbidrag -27,56 1,6 ½ Skattefinansiering totalt 30,00 1,9 -2 1½ därav: Skateinkomster 21,77 1,4 -1½ 2½ Statsandelar 8,23 7,0 -3½ -0 Årsbidrag 2,70 16,7 -22 14 Bruttoinvesteringar 4,42 -4,3 20 1½ Lånestock 16,53 3,6 7½ 9 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet

Kommunernas och samkommunernas resultaträkning för åren 2015-2018, md € 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet

Kommunernas och samkommunernas resultaträkning för åren 2014-2016, md € 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet

Kommunernas och samkommunernas årsbidrag, avskrivningar och investeringar, md € BSP BU EP Investeringsutgifter – Finansieringsandelar för investeringar. 2) Investeringsutgifter utan mark- och vattenområden samt anskaffning av aktier och andelar. År 2010 innehåller poster i anslutning till grundandet av samkommunen Helsingforsregionens miljötjänster (HRM) År 2014 ökade investeringarna med omkring 3,1 md euro som orsakades av anskaffningen av aktier och andelar till en följd av bolagiseringen av kommunala affärsverk. 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet

Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde samt ökningen av lånestocken inom den kommunala sektorn åren 1997-2018, md € BSP BU EP 1) Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde = Internt tillförda medel + Investeringar, netto Internt tillförda medel = Årsbidrag + extraordinära poster, netto + korrektivposter till internt tillförda medel Verksamhetens och investeringarnas kassaflöde är ett mellanresultat i finansieringsanalysen. Ett negativt belopp (underskott) beskriver att utgifter antingen måste täckas genom en minskning av de likvida medlen eller genom ökning av lånestocken. Ett positivt belopp (överskott) beskriver hur stor andel av kassaflödet som blir kvar till nettoutlåning, låneamorteringar och förstärkning av kassan. 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet

Kommunernas och samkommunernas lånestock och likvida medel 1997-2018, md € BSP BU EP 8.2.2017 Jari Koskinen Källa: Statistikcentralen/Kommunförbundet