Agenda Övergripande tidplan MAIVOR Digital nyckelhantering Tids och insatsregistrering Ekonomistyrning Trygghetslarm Mobila trygghetslarm.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
MAIVOR mobila arbetssätt inom vård och omsorg Digital nyckelhantering Tids- och insatsregistrering Mobil dokumentation.
Advertisements

Införande av IBIC (ÄBIC) inom äldreomsorgen i Linköpings kommun Socialkontoret beslutar att införa ÄBIC. Viljeinriktning av äldrenämnden. Omsorgskontoret.
Innehåll Bakgrund Nuläget servicehus Sammanhållet servicehus Hur påverkas personalen på de sammanhållna servicehusen? Trygghetsboende Ställningstagande.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Internkontroll Internkontroll 2016 Internkontroll I kommunallagen 6 kap, 7 §, beskrivs nämndernas ansvar för verksamheten; ”Nämnderna skall.
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Utveckling servicehus
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2015
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Aktuellt i gamla/nuvarande Ladok
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Agenda MAIVOR – mobilt arbetssätt i vård och omsorg
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Utvärdera för framtiden ...mer än ParaGå
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2016
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2017
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Pensionärsrådet (181206) Kösituationen Handläggning Nya boendeformer
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2018
Så tycker de äldre om äldreomsorgen 2019
Presentationens avskrift:

Agenda Övergripande tidplan MAIVOR Digital nyckelhantering Tids och insatsregistrering Ekonomistyrning Trygghetslarm Mobila trygghetslarm

2. Övergripande tidplan - MAIVOR Digital nyckelhantering (DNH), Tids- och insatsregistrering (TIR) och mobil dokumentation (information) Slutförande DNH utfört (ca st lås) Start införande TIR Planerat slutförande TIR Mobil dokumentation Underlag för ny ersättnings- modell från DNH Projekt slutfört Ryd och Skäggetorp Där efter löpande, viktigt att införskaffa smart phones – datum finns i kunskapsportalen

Digital nyckelhantering Bra resultat Låsen hos kunderna fungerar bra i samband med smart phones. Kunderna är positiva och känner i igen larmteamet sedan tidigare Välbesökta informationstillfällen för kunder och medarbetare Problem -Leverantören har problem med vissa portar/entréer, dialog om lösning pågår

Digital nyckelhantering – leveransplan VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones Askeby/Bankekind Leanlink Aspen Attendo Aspen Bräcke Aspen Humana Aspen Leanlink Blandaren Attendo Blandaren BräckeJuni Blandaren Humana Blandaren LeanlinkAug Cleany

VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones Ekbacken Leanlink Påbörjas i början av oktober Femtiofemplus Hjälmsätersgatan Leanlink Homemaid Härnebackaen Leanlink Isa Omsorg Johannelund Aleris Johannelund Attendo Johannelund Berzelii Johannelund Humana Johannelund Leanlink Kärna Attendo Kärna Leanlink

VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones Lambohov Humana Lambohov Leanlink Linghem Leanlink Linghem Humana Möjetorp Attendo Möjetorp Vardaga Möjetorp Leanlink Nykil AttendoJuli Startat Nykil Leanlink Ramstorp Aleris Ramstorp Attendo Ramstorp HumanaSept

Ramstorp Leanlink Ryd AttendoJuni Startat Ryd LeanlinkJuni Startat Ryd Humana Startat Räknestickan Attendo Påbörjas i början av november Räknestickan Berzelii Räknestickan Humana Räknestickan Leanlink Skäggetorp AttendoJuli Skäggetorp Humana Startat Skäggetorp Leanlink Startat Slaka vård och omsorg Solrosen Bräcke Solrosen HumanaAug VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones

Solrosen Leanlink Stolplyckan Attendo Stolplyckan Bräcke Stolplyckan Humana Stolplyckan LeanlinkAug Sturefors Leanlink tallboda/Gistad Leanlink tannefors Aleris tannefors Attendo tannefors BräckeAug tannefors Humana tannefors LeanlinkAug trägårn Attendo trägårn Bräcke VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones

VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones trägårn Humana Påbörjad trägårn LeanlinkAug Ullstämma Attendo Ullstämma Vardaga Ulrika Leanlink Veteranpoolen Vikingstad AttendoJuli Startat Vikingstad Humana Vretaliden Leanlink Östgötagatan Attendo Östgötagatan Bräcke Östgötagatan HumanaAug Östgötagatan Leanlink

VerksamhetLeveransdatum/KlartStart för användande av smart phones Översten Attendo Översten Bräcke Översten HumanaAug Översten LeanlinkAug

Tids och insatsregistrering Tidsregistreringen hos kunden baseras på två faktorer 1.”Kom och Gå” via digital nyckelhantering 2.Insatsregistrering sker via TeS app på kundens insatser Ersättning -Baseras på personligomvårdnad och boservice ersättningsnivåer (nuläge) -Viktningstid – schablon när båda insatstyperna utförs vid samma besök Kundfakturan -Blir tydligare

Förändringar inom ekonomiområdet Hemtjänst utbetalning efter kom och gå. Färre antal prisnivåer. Vårdboende – utbetalning efter vårddygn. Avstämning under året för hitta eventuella boenden <95% Gör rätt från början ! Förtroende för medarbetare. Mindre administration och ökad likviditet! Stickprovskontroll -modell scanning på ICA ? Fastighetsservice- obs Inga fastställda datum

Trygghetslarm Ledningssystem Gränssnitt ansvar och uppdrag, lokala rutiner Kontakt vid stora störningar Uppdatering av kontaktuppgifter sker löpande och förmedlas till TIB Störningen i somras

Ledningssystem för Digitala trygghetslarm Dokument och rutiner uppdateras på ett ställe Hög tillgänglighet Visning

Trygghetslarm - gränssnitt - ansvar - uppdrag Omsorgskontorets/larmteamet ansvar 1.Anskaffning av larm och tillbehör 2.Programmering 3.Registrering och avregistrering i Icare-online 4.Installation 5.Felsökning och service 6.Kontinuitetsplanering - När larmen inte fungerar - Tjänsteman i beredskap kontaktar ansvarig chef på omsorgskontoret vid stora störningar – KRIS rutin finns. 7.Uppdatering av kontaktuppgifter till AO-chefer inom omsorgen Hemtjänsten/utförare 1.Larmansvarig 2.Registrering - Avregistrering sker i CRM/webb-access 3.Inhämta nyckeln till brukaren 4.Funktionsövervakning via e-post och 5.Åtgärda larmanrop 6.Provlarm varje månad 7.Enkel felsökning, kolla sladd tex. 8.Installera ”akutlarm” 9.Kontinuitetsplanering - När larmen inte fungerar, felanmälan till tjänsteman i beredskap 24/7. Det skall finns en lokalrutin för att kontakta kunderna

Kontakt vid stora störningar, när många larm är ur funktion Tjänsteman i beredskap (TIB) kontaktas, dygnet runt 365 dagar året 24/7/365 Telefon nummer till TIB: Frågor: IT-utvecklingschef John Fristedt Nås via Kommunens säkerhetschef Johan Edvardsson nås via

Störningen i trygghetslarmkedjan i somras Vad hände? -Telia´s tjänst för mobiltrafik upphörde att fungera (rikstäckande) -3 timmar var larmen ur funktion -Vid återställning av funktionen skickades alla larm till larmcentralen – inga larm tappades bort. Tysta larm ringdes ut som vanligt Åtgärder -Justering av KRIS rutin -Kontinuitetsplanering och lokala rutiner vid olika typer av krissituationer är respektive hemtjänstutförares ansvar sedan tidigare och är det fortfarande -Rutinen som berör TIB justerades

Mobila trygghetslarm Ansökan via Äldre lots eller biståndsbedömare Ca 4-5 larm används idag Beslut enligt SoL – egen insats Målgrupp -Personer med kognitiv svikt eller minnesproblematik -Yngre och äldre -Närstående Vad händer nu – upphandling av mobila larm sker under kvartal