Att vara konsument En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Advertisements

ÖPPET KÖP BYTESRÄTT Ingen lag!
Distans- och hemförsäljningslagen
VÅRA RÄTTIGHETER SOM KONSUMENTER
Konsumentköplagen.
Konsumenttjänstlagen
Lyxfällan – vem vill hamna där?
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Köprätt.
Tre kritiska situationer
Kommunal konsument-vägledning
LAGAR OCH REGLER.
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto Kvittot kan vara bra att ha om du vill: - Kontrollera så.
Lagar och Regler Kap. 5.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
Konsumenttjänstlagen
ATT VARA KONSUMENT. SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
Arbetsområden Direktrådgivning Förebyggande arbete mot skolor, butiker, föreningar med mera Marknadskontroller, i egen regi eller på uppdrag av Konsumentverket.
Det var en gång tre systrar
Konsumenttjänstlagen
Tre kritiska situationer
BO OCH LEVA. Jag ska resa ett halvår och tänkte slå två flugor i en smäll – min kompis behöver en lägenhet och jag slipper betala hyra, så jag hyr ut.
TRYGGHET – SÅ FUNKAR DET. VÅRT SKYDDSNÄT Socialförsäkringen Avtalsförsäkringar Privata försäkringar.
Avtalsrätt.
Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA)
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
Bo och leva INTRODUKTION AV KAPITLET Hur undvika vräkning Samboregler
Konsumentköplagen.
Bo Helin Stockholm Beredningsjurist
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
Fall från ARN. Fall från ARN Flyttjänst Sara vill ha skadestånd Flyttfirman svarar: Lampan var sönder när den packades ner Sara har packat själv och.
”Att ha rätt men inte få rätt” 4 fall från ARN Tvättärende Konsumenten kräver: Återbetalning av 700 kr i tvättkostnad för flammig Gucci- klänning. Företaget.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
EVELINA LINDBERG Beredningsjurist Göteborg.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Lyxfällan – vem vill hamna där?
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Konsumentköplagen.
REKLAM OCH MARKNADSFÖRING. PÅ GOTT … ”Want to get happier? Let’s go shopping again. I’m ready.” ”Glöm drömmen om en vit jul. Shoppa istället!” ”Nu måste.
Köprätt.
VART TAR PENGARNA VÄGEN?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Photo by n.bhupinder - Creative Commons Attribution License with Haiku Deck.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
- Ekonomi= hushållning med resurser.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 SYFTE: Utveckla kunskaper om och intresse för arbete, ekonomi och konsumtion i hemmet.  Utveckla kunskaper om konsumtionens villkor, om sparande, krediter.
 Centralt innehåll:  Konsumtion och ekonomi  Ungas privatekonomi, till exempel att handla över Internet, att låna pengar, att handla på kredit eller.
PRIVATJURIDIK & RÄTTSKUNSKAP KAPITEL 9 K ONSUMENT- skydd.
Konsumenträtt Kap. 8.
Hur blir du en kunnig konsument? Du vill ju inte bli ”blåst”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Vart tar pengarna vägen?. ”Knepigt, kontot är tomt och jag har egentligen inte köpt något.”
Lag om köp och byte av lös egendom Lag om köp och byte av lös egendom.
Konsument-ekonomi Ord och begrepp.
Optionskola grundkurs
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Marknadsrätt Skapa nöjda kunder.
En kort lektion i hur du inte blir blåst
ATT VARA KONSUMENT INTRODUKOTION AV KAPITLET
En muntlig eller skriftlig överenskommelse
Kommunal konsument-vägledning
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Konsumenträtt Germaine Hillerström.
Lagarna inom handel Kap. 13.
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att vara konsument INTRODUKOTION AV KAPITLET
Att sluta avtal.
Tre kritiska situationer
Presentationens avskrift:

Att vara konsument

En butik får höja priset hur mycket de vill. Sant falskteller?

Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea. Sant falskt eller?

Du har alltid rätt till öppet köp på varor som du har köpt i en butik. Sant falskt eller?

Vad är egentligen ett avtal? Photo credit: Robert S. Donovan / Foter / Creative Co mmons Attribution 2.0 Generic (CC BY 2.0) Photo credit: KanalSL / Foter / Creative Commons Attribution-NonCommercial 2.0 Generic (CC BY-NC 2.0) Photo credit: Some Pretty Things Photography / Foter / Creative Commons Attrib ution-NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0) Photo credit: Hans Olofsson / Foter / Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivs 2.0 Generic (CC BY-NC-ND 2.0)

Öppet köp

Vem har rätt? Susanne köpte ett par hörlurar för 795 kr. Vid köpet blev hon lovad tio dagars öppet köp. När Susanne kommit hem ångrade hon sig och gick till affären för att få tillbaka sina pengar. I butiken nekades hon detta eftersom hon hade slängt bort kartongen de låg i. Susanne yrkade att få tillbaka det hon betalat för hörlurarna. Säljaren bestred kravet.

Garanti

Produktförsäkringar

Få koll på dina rättigheter! Konsumentköplagen Konsumenttjänstlagen Distansavtalslagen

Vad är ”fel”?

Reklamera Reklamationsrätt 3 år Starkast skydd 6 månader Svagare skydd 2 år och 6 månader I tid 2 mån

Fel på varan – vad kan man göra då? Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara

Vem har rätt? Amir köpte reservdelar till sin bil. Delarna visade sig vara trasiga. Han lämnade tillbaka delarna och fick tillbaka vad han hade betalat. Amir ville även ha ersättning för den resa han fått göra när han lämnade tillbaka de felaktiga delarna. Säljaren gick dock inte med på det. Amir yrkade ersättning för resekostnader med bil i samband med återlämnandet (16 kr per körd mil). Säljaren bestred yrkandet med hänvisning till sina försäljnings- villkor. Av dessa framgår att företaget aldrig ersätter resekostnader eller andra följdkostnader orsakade av fel på en vara.

Vad är ”fel”? När någon utför ett arbete åt dig Kan reklameras om: –Inte är fackmässigt utförd –Bryter mot avtalet Pris? Omsorg och information

Vem har rätt? Lotta besökte en kväll en nattklubb. Hon betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för förvaringen. Hon fick en numrerad bricka. När hon skulle hämta ut sin jacka var den borta. Lotta yrkade på att få ersättning med kr för jackan. Hon hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Nattklubben bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt.

Näthandel

Distansavtalslagen Internet Telefon Postorder TV-shop Torghandel Gatuförsäljning E-post Hembesök Homeparty

Näthandel

Bluff och båg!

Hjälp?