Maxad hastighet med vår fibernät
Vad är stadsnät Varför skall jag skaffa fiber Vilka möjligheter ges med en anslutning till Stadsnät Våra tjänster / tjänsteutbud Vårt kampanjerbjudande Arbetsprocessen Frågor och svar På agendan
Stadsnät är en lokal aktör som ägs av både Örebro och Kumla kommun tillsammans ( KumBro utveckling AB ) Du investerar i dig själv i dubbel bemärkelse. Vinsten återinvesteras i kommunen och inte i någon annan kommun eller i något annat land Vi är ett öppet nät där tjänsteleverantörerna ”tävlar” om dig som kund på lika villkor, dvs hög konkurrens = låga priser på tjänster STADSNÄT -hanterar den passiva fiberinfrastrukturen -ansöker om schaktremiss via kommunen -projekterar -gräver -installerar utrustning invändigt m.m. Open Universe -vår kommunikationsoperatör ( Ingår i Telenorkoncernen ) -hanterar den dagliga driften i nätet -löser kundernas felärenden tillsammans med ansvarig tjänsteleverantör - har avtalen med tjänsteleverantörerna -ser till att tjänsteleverantörerna uppfyller kraven som finns i nätet. Om Stadsnät
2009 Regeringen beslutar om en bredbandsstrategi för Sverige. Sverige skall ha bredband i världsklass. En hög användning av it och internet är bra för Sverige både vad gäller tillväxt, konkurrenskraft och innovationsförmåga. Det bidrar till utvecklingen av ett hållbart samhälle. Det hjälper också till att möta utmaningar i form av en ökad globalisering, klimatförändringar och en åldrande befolkning i ett glest bebyggt land. En förutsättning för att möta dessa utmaningar är att det finns tillgång till bredband med hög överföringshastighet i hela landet År 2015 bör 40 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s och alla hushåll och företag bör ha goda möjligheter att använda sig av elektroniska samhällstjänster och service via bredband År 2020 bör 90 procent av alla hushåll och företag ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s. Målet för 2015 uppnått Enligt Post- och telestyrelsens uppföljning av regeringens bredbandsstrategi uppnåddes målet om täckningsgrad för 2015 redan i oktober 2010 och siktet är nu inställt på att arbeta för att målet för 2020 ska nås. Källa: Regeringens bredbandsstrategi
Statistik från PTS, Post- och telestyrelsen, visar att fler köper bredband via fiber än via det gamla telenätet. Bredband via fiber är nu vanligaste tekniken för fast bredband. Fler köper bredband via fiber
”I dag säljs mobila bredband med en begränsning av surfandet. Men potterna är snålt tilltagna och det är svårt att veta vad de egentligen räcker till. Den som har ett surftak på fyra gigabyte kan till exempel titta på SVT Play i tre timmar, sedan är hela månadsransonen slut.” operatorerna-snalar/ Internet via mobilnätet
TILLGÅNG TILL ETT ÖPPET NÄT ( DÄR MÅNGA LEVERANTÖRER KONKURRERAR PÅ LIKA VILLKOR ) MÅNGFALD AV TJÄNSTER FÖR BREDBAND, TV OCH TELEFONI MYCKET HÖGA INTERNETHASTIGHETER, UPP TILL 1Gbit/s ( idag ) MÖJLIGHET ATT BYTA LEVERANTÖR MÖJLIGHET ATT FLYTTA ÖVER ALL KOMMUNIKATION TILL FIBERN MÖJLIGHET ATT MONTERA NER PARABOLER, TV-ANTENNER OCH TELEFONJACK BILLIGARE TJÄNSTER KORTA ELLER OBEFINTLIGA BINDNINGSTIDER ÖKAR SANNOLIKT ATTRAKTIONSVÄRDET PÅ FASTIGHETEN DEN DAGEN DU VILL SÄLJA Enl. mäklare vi pratat med är det ibland helt avgörande för affären Lättare att byta operatör Privatabonnemang för telefoni och bredband som tecknas från och med den 1 maj får ha högst en månads uppsägningstid. Då ändras lagen om elektronisk kommunikation. Möjligheter med Stadsnät
TV Tjänsteutbudet För tripleplay kontakta Boxer
Prisexempel som det såg ut på stadsnat.se BREDBAND Tjänsteutbudet Telia levererar endast 10/10 Mbps i Stadsnät Bredband ( Mbit/s) Från 1000/ kr/mån 1000/ /kr/mån 500/ kr/mån 250/ kr/mån 100/ kr/mån 100/ kr/mån 10/ kr/mån
PAKETLÖSNING - Internet och telefoni För pris på telefonitjänst kontakta respektive tjänsteleverantör för information om eventuell minidebitering, samtalspriser samt telefonibox. Tjänsteutbudet
**** Prisexempel som det såg ut på stadsnat.se Prisbild som den såg ut från en leverantör via ADSL *** Gäller endast uppgraderade stationer där tjänsten levereras med vdsl- teknik samt att avståndet är max 1500 meter. För adsl baserade tjänster är hastigheten uppströms upp till 2,5 Mbit/s. Hastighet Pris utan telefoni* Pris med telefoni** 1,5-2 Mbit/s (Upp till 0,4 Mbit/s) 358 kr 434 kr Årskostnad kr kr 6-8 Mbit/s (Upp till 0,8 Mbit/s) 418 kr 494 kr Årskostnad kr kr Mbit/s (Upp till 12 Mbit/s ***) 448 kr 524 kr Årskostnad kr kr Mbit/s (Upp till 12 Mbit/s ***) 508 kr 584 kr Årskostnad kr kr * Inkl nätavgift om 89 kr/månad samt en engångsavgift på 1670 kr. Denna engångsavgift är inte medtagen i ovan tabell. ** Pris inkl den fasta månadsavgiften på 165kr för traditionellt teleabonnemang JÄMFÖR GÄRNA MED KOSTNADEN FÖR BREDBAND och TELEFONI VIA STADSNÄT 100 / 10 (inklusive telefoni) **** 278 kr/månad kr/år Spara nästan 4000 kr/ år Prisjämförelse
Kampanjer
Vår hemsida –
SJÄLVVALSPORTALEN Anslut datorn till bredbandsuttaget Öppna webbläsaren så kommer du till portalen MARKNADSPORTALEN ( Under fliken ”Tjänster” finner ni hela utbudet av tjänster –DIREKT FRÅN TJÄNSTELEVERANTÖREN Kontakta den tjänsteleverantör du önskar använda dig av. Via telefon eller deras hemsida. –HJÄLP ATT HITTA RÄTT TJÄNST SMS:a BREDBAND till eller ring oss på –TM PARTNER ( TeleMarketing ) Via vår TM partner kan kund beställa Internet, TV och telefoni. Finns även anpassad till din telefon Under fliken ”Tjänster” kan du läsa mer om och jämföra alla tjänster Beställa tjänst
SJÄLVVALSPORTALEN Har du problem att beställa tjänster på portalen eller inte når sidan kan du kontakta vår kundsupport –OM DU REDAN HAR BESTÄLLT TJÄNST Vid frågor som rör dina tjänster kontaktar du vald leverantör. Kontaktuppgifter hittar du på din beställningsbekräftelse eller faktura. –BYTA / SÄGA UPP TJÄNST Gäller det Internet kontaktar du din nuvarande leverantör och säger upp avtalet med dem. Därefter kontaktar du din nya leverantör och beställer nytt. Viktigt vid byte av telefonabonnemang! Vill du behålla samma telefonnummer så låter du din nya tjänsteleverantör portera numret och säga upp ditt nuvarande avtal. Kundtjänst/Support
En projektör kontaktar dig för genomgång av just din installation Vi gräver fram till din fastighet. 1.Antingen gräver du sedan själv på tomten, ett ca 40 cm djupt schakt mellan gatan och huset. 2.Eller så gräver vi åt dig närmsta vägen från vår kanalisation in i ditt hus, i mjuk yta t.ex. gräs eller grus. Har du t.ex. plattor kan du få ta bort dom själv. Vi gör en håltagning i huset. Vi installerar en så kallad CPE ( kundplacerad utrustning/fiberomvandlare ), max 5 meter från håltagningen (i samma rum) vid ett eluttag –Det är denna utrustning som du sedan ansluter dig emot (den är vår och vi byter den kostnadsfritt om den går sönder) Vi grovåterställer. Om installationen
Beställs av dig som kund Ingår ej i fiberinstallationen Hjälp med tex kabeldragning Ytterligare switchar Trådlös routerinstallation Osv Installationshjälp, efter CPEn
Hällabrottet, söder Yxhultsvägen Från endast kr får du fibern fram till din tomtgräns, sedan gräver du själv sista biten in till huset. Du behöver bara gräva ett schakt ca 40 cm djupt, vi gör resten, såsom håltagning i villan samt installation av kundutrustning ( CPE ) som vi placerar max 5 meter in i din villa. Vill du istället ha en nyckelfärdig installation, så gräver vi åt dig hela vägen in till villan, håltagning samt installation av kundutrustning ( CPE ) som vi placerar max 5 meter in i din villa för total priset kr. Sista anmälningsdag för kampanjpris är 18:e Februari 2016 Vårt ordinarie pris :- För att etablering skall bli möjlig behöver vi få in tillräckligt många avtal, omkr %. Vi tar beslut efter sista anmälningsdag därför är det viktigt att du skickar in ditt avtal i tid. Installationerna genomför sedan under kvartal 2 samt , men kan fördröjas av eventuella byggnadstekniska hinder. Möjlighet till ” Fiberlån” finns via PayEx. Ex. Låna , betala av på 5 år = 330kr/mån Vårt erbjudande Ansvarig säljare Lars Kihlberg Mail: Telefon:
Kampanj området
Steg 1 Stadsnät informerar boende i området om att kampanj påbörjas. Vi går ut med informationsblad i brevlådan och lägger ut information på vår hemsida Vi bjuder in till informationsmöte i närliggande lokal där vi informerar om kampanjen Steg 2 Vi inväntar sista anmälningsdag för att se om vi fått in tillräckligt många avtal för att etablera oss i området. När beslut har tagits skickar vi tillbaka kundens avtal och informerar om beslutet. Vid etablering får kunden ett påskrivet avtal med en signatur från stadsnätschefen. Steg 3 (vid etablering) Ansvarig projektör påbörjar planering av installation Vi skickar in schaktremiss till Örebro eller Kumla kommun beroende på vilket området vi ska arbeta i. Steg 4 Ansvarig projektör kontaktar alla berörda villaägare för att boka in ett möte där man går igenom och bestämmer var utrustningen ska sitta. Genomgång av installation i fastigheten Steg 5 Grävning påbörjas Steg 6 Underentreprenör kontaktar kund för att bestämma tid för invändig installation. Installation av fiber samt kundutrustning Steg 7 Nu är installationen i din fastighet färdigställd Open Universe ringer och meddelar dig att din anslutning är klar för användning. Faktura skickas hem till dig efter avslutad installation Vår arbetsprocess
Frågor och funderingar
Stadsnät Äger och bygger ut passiv infrastruktur Open Universe Kommunikationsoperatör som aktiverar passivt nät och tillhandahåller en plattform till tjänsteleverantörer och slutkunder TL Flertal TL som konkurrerar om slutkunderna på en konkurrensneutral plattform SK Köper tjänster från tjänsteleverantörer Vår arbetsmodell