Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen Gröna rubriker = Arbetsgrupper Grå rubriker = Övrigt.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lindås Waves Utbildningskommitté
Advertisements

Alnö IF P Äppellunda kansli
ÅLDERSGRUPPEN 7 ÅR HÖSTEN. Kvällens program Rapport från ledarna om säsongen Information om nästa års spel i S:t ERIKS-CUPEN Kvällens tema Gemensamma.
VÄLKOMNA.  Säsongen 2009 är P98 och P99 ett lag  Beslutet är baserat på antal barn i varje årskull  Vi är ”på pappret” 23 barn  Inför nästa säsong:
Föräldramöte Gefle IF P-01
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
Lagledarträff fotbollen 2015
Informationsmaterial om material
Flickor 01/02 Kick off Tunanäs
1 Sammandragsspel i Västerbotten. 2 Spel i sammandragsform! Färre speldagar 2 matcher varje gång Få dagar med ”hemmalagsansvar” Små målburar för de yngsta.
Pojkar -06 Föräldramöte Dagordning Informationskanal Vision Prioritering på träning Målvaktsveckor Träningar Matcher Roller i laget Ekonomi.
Föräldramöte Ytterby IS F Välkomna till Ytterby IS Ytterby IS bildades den 1947 och är Kungälvs största fotbollsförening, med verksamhet.
FÖRÄLDRAMÖTE BBK HANDBOLL F TRÄNINGSTIDER Måndag kl Björknäs ”stora hallen” Tisdag kl Korpen Fredag kl Sanden Samling.
Säsongen 2013/2014 Nästa säsong Ekonomi Laget.se Prag Föräldramöte 24 April 2014 Innebandy P-02.
Föräldramöte STFF P05 blå Mossen Tillbaka blick 2013 Laget har växt från ca 40 till nästan 60 grabbar Vi har varit 7st tränare Vi har varit.
Föräldramöte F07 7 OKTOBER Agenda  Presentation av oss ledare+ styrelserepresentant  Presentation närvarande föräldrar  Kort om Kärra HF  Policys.
Föräldramöte P Bollstanäs skola. Agenda Ledarstaben och truppen Träningar Matcher – S:t Eriks-cupen Cuper Föräldrarrollen Hemsidan Ekonomi.
Föräldramöte NIK P99/ Föräldramötet 7/4 kl – Info om lagledare – Info om Tränare – Matchcoach – Seriespel – Jobb under säsongen –
Föräldramöte BAIK P02/P01 Innebandy 15 Oktober 2015.
LOK-Stöd. Kommunalt & Statligt Kommunala & statliga aktivitetsstöd skall redovisas 15 februari resp. 15 augusti Nytt för 2014 – personnummer på alla medlemmar.
Drakcupen augusti Samarbete mellan Heffners, Selånger och Team heffners Cupen kommer att spelas på tre arenor, Kuben, Selånger och Gärde P97.
Ledarträff Tisdag 8 september Välkommen till säsong 2015/16.
Föräldramöte F04 -minnesanteckningar 4 maj Träningar Måndag och onsdag 18-19:15 Kalendern på laget.se hålls uppdaterad!
Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare/ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell.
Föräldramöte Innebandy P05 Måndag 9/2 – ÖSK U Klubbhus Kl 18:00 – 19:15 Presentation av oss ledare & föräldragruppen Säsongsplanering VT 15 Poolspel Träningarna.
Rev PA Confidential Nuvarande organisation Roller Tränare Lagledare Kassör Café.
ÖSK Handboll P04. Säsongen Vi är 18 killar i laget Vi har genomfört 45 träningar med en närvaro på 67% Spelat 12 seriematcher Deltagit på Kopparcupen.
5/7-manna uppstartsmöte Agenda 1.Organisation & möten 2.Säsongsplanering 3.Linghemscupen 4.Serieanmälan 5.Övrigt.
Välkomna till SDFF 03 Föräldramöte Agenda: Roller kring laget Fokusområden och spelutvecklingsplan 2016 Seriespel och cuper Ekonomi.
Panthers P08 VT2017 –
Föräldramöte Skandia kl 18:00
Föräldramötes mall, Välkomna till en ny säsong i vårt underbara gäng!
Föräldramöte SIF P-06 April 2017.
Säsong 2017 Föräldrainformation
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen
Föräldramöte inför säsongen 2014
VÄLKOMNA! Ope IF P 07.
Välkomna! Föräldraträff Ope IF pojkar 08 Furuparken
Föräldramöte Brooklyn Tigers/antnäs U8 (P09)
Föräldramöte 13 februari 2017
Föräldramöte BAIK P02/P01 Innebandy
Välkomna!.
Föräldramöte Tillberga IK P-01
Dagens agenda Tränarna Träningsupplägg & mål Divisionsspel Sammandrag
Välkomna till SDFF 03 Föräldramöte
Ope Galaxy + Ope Cosmos = Ope P 04
Örby IS Innebandysektionen.
Fotbollsskola 2017.
Föräldramöte, 25/
Föräldramöte IK Franke P
Föräldramöte IFK KALIX P-08
IBK Vänersborg Red Stars
Välkomna Föräldramöte 5 sep 2016 Kl 18 – 20 Agendan ok?
IFK SKÖVDE P-02.
Välkommen till föräldramöte Lerkil P8
Föräldramöte F07, 1 FEBRUARI 2017
Föräldramöte Skara HF F06.
LIBK F23 Innebandy Föräldramöte säsong 2017/2018
Genom glädje och engagemang formar vi tillsammans vår förening!
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen
Föräldramöte, 25/
Föräldrainformation F7 2018
P05 Föräldramöte AGENDA Genomgång dagordningen Ledare 2014
Föräldramöte Agenda: Seriespel under säsongen
Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen
ORGANISATION & ARBETSSÄTT SÄSONGEN 2017/2018 HISINGEN HOCKEY
Kick – Off 2 april 2018 Mullsjö IF.
Föräldramöte 7 juni.
ESK P05 Föräldramöte
Föräldramöte NIF P06 Vår 2019.
Presentationens avskrift:

Lagpärm Röda rubriker = Föreningen Blå rubriker = Lagen Gröna rubriker = Arbetsgrupper Grå rubriker = Övrigt

Verksamhetsbeskrivning Timrå IBC startade upp innebandyverksamheten Vi har flera flick- och pojklag från 6 år och upp till A-lag. Vi tränar i Timrå Sporthall samt Tennishallen.

Föreningens policy På föreningens hemsida under Dokument/Policy kan du läsa om: Timrå IBC’s policy Alkohol- och drogpolicy

Föreningens organisation Ordförande Peter Dahlin Valbe- redning: Tony Edlund Kassör: Tommy Andersson Revisorer: Torbjörn Bosk, Mats Friberg, Suppleant: Camilla Vestin Sekreterare: Lars Moström LOK-stöd och IBIS- ansvarig: Peter Dahlin Sponsor- ansvarig: Tommy Andersson Material- ansvarig: Tommy Andersson Alla lag finns på hemsidan under våra lag Utbildnings- ansvarig: Ingela Asplund Styrelsens kontaktuppgifter finns på hemsidan under Styrelse i vänstermenyn.

Lagens organisation Materialare Tränare (minst 2 st, helst 3-4 st) Kassör Lagledare LOK- stöds- ansvarig Föräldragrupp / Arrangemangs- ansvariga Web- ansvarig Alla lag behöver utse dessa roller inom laget. Namnen ska även publiceras på respektive lags hemsida.

Tränarens uppgifter Lägga upp en grovplanering för terminen Anpassa träningarna efter ålder på spelarna Förbereda varje träning och hålla ordning på träningarna Lära ut teknik, regler och spelsystem Se till att spelarna får goda fysiska förutsättningar efter lagets förutsättningar Skapa trivsel i laget Uppträda på ett bra sätt på träningar och matcher Se och utveckla alla spelarnas förmågor Ta ut spelare till match – och anpassa lagets förmågor på bästa sätt. Se till så alla får spela lika mycket (i de yngre lagen) Gå utbildningar anpassade för lagets ålder, samt de som klubben arrangerar

Lagledarens uppgifter 1/2 Se till att närvaron sköts och i tid lämnas till föreningens LOK-ansvarige terminsvis 2 ggr/år (1/7- 31/12 och 1/1-30/6). Närvaro ska tas upp på allt man gör med laget, t ex tillsammans besöker någon annan plats för att se på idrott, fysträning, teoripass, utbildning, avslutning, matcher och cuper. Tillsammans med övriga ledare se till att laget har det material som behövs till laget. Se till att laget har föräldramöten. Se till att det tas upp personuppgifter på spelare och mailar dessa till förenings IBIS-ansvarige (Detta är ett måste för att kunna lägga in spelare till match.) Se till att det finns någon som sköter laguppställningar på IBIS och rapporterar resultat via IBIS. (Böter kan utgå vid utebliven rapportering) Se till att det finns en föräldragrupp som sköter arrangemang som matcher och sammandrag, både kiosk och sekretariat. Vid sammandrag bjuda in lag och kontakta de domare som ska döma, samt se till att lagen och domare vet var de ska byta om. I första hand vara lagets kontaktperson mot föreningen.

Lagledarens uppgifter 2/2 Se till att Webansvarig har en fungerande hemsida för laget. Uppdatera kontaktuppgifter som mailadress och telefonnummer för att underlätta vid utskick. Förslag på lista finns på Dokument/Blanketter) Kalendern skall fyllas i med både träningar och matcher. Aktuell trupp skall också finnas på lagets hemsida. Även mail och telefonnr till samtliga ledare. Om laget inte tänker använda en tid i hallen i så god tid som möjligt försöka få något annat lag att träna då. I god tid kolla upp när laget behöver låna svarta bortatröjor och be lagets Materialare att lämna rekvisition till föreningens Materialansvarige. Skriv ut matchprotokoll i IBIS, se hemsidan under dokument/IBIS. Lämna in redovisningsblankett för lärgrupper, till föreningens Utbildningsansvarig, se hemsidan under Dokument/Utbildning. IBIS-support finns på VBIF hemsida. Ta upp samordning av resor till bortamatcher, cuper på föräldramöte. Se till att följa lagens rättigheter och skyldigheter under Dokument/Föreskrifter. Skicka in verksamhetsberättelse till förenings Kassör efter säsongens slut. Förslag finns under Dokument/ Lag dokument. Se till att matchvärd utses till varje match, samt dela ut matchvärds-väst

Kassörens uppgifter Inför säsong upprätta en enklare budget för att kunna bestämma lagavgift Se till att alla i laget betalt lag- och medlemsavgift innan man spelar 1:a seriematchen, så att man är försäkrad. Medlemsavgiften dras sedan från lagkontot med det antal som är inrapporterat i IBIS, laget får således betala medlemsavgift för dem som inte betalt in till laget. Tillse att övriga betalningar till laget, t ex overaller, strumpor, cupavgifter mm inkommer till laget. Betala domare och se till att kiosken har erforderlig växelkassa. Från lagets konto överföra utlägg som gjorts för lagets räkning, t ex uttag av material under 500 kr på Sport & Funktion (Summor över 500 kr faktureras. För summor under 500 kr kommer det dras 50 extra.) Snabbt kolla igenom och godkänna fakturor som föreningens kassör mailar, denne drar sedan summan från lagets konto och betalar fakturan. 2 ggr/år sammanställa (före årsskiftet och efter säsongen) till vilka och hur mycket man betalat till domare (Myndighetskrav). För lag som har sammandrag gäller detta bara då man arrangerar. Rapporteringsunderlag erhålls av föreningskassör. Efter säsongen göra en enkel sammanställning med lagets inkomster och utgifter.

Materialarens uppgifter Innan och under säsong inventera lagets material och komplettera om det behövs. (Se även mer info under material i detta dokument) Beställa eller komplettera eventuella overaller och shorts via Sport & Funktion Beställa ev strumpor via föreningens materialansvarige (via blankett på hemsidan under Dokument/Blanketter, eller blankett i förrådet) Beställa eller komplettera ev träningsställ via Sport & Funktion Innan säsong se till att det finns tillräckligt med matchtröjor, och ev komplettera via föreningens kassör. Ev byta/sälja till andra lag via deras lagledare. Borta-matchtröjor kan lånas genom att fylla i en rekvisition och lämna till föreningens Materialansvarige. Blankett finns i förrådet och på hemsidan under Dokument/Blanketter. Efter säsongen inventera och samla in matchtröjor, målvaktsutrustning, bollar och konor. Se till att det finns västar och att de tvättas regelbundet. Se till så att sjukvårdsväska finns, samt att rätt material finns i den. Se till så att allt material återställs efter varje träning och match. Lånevästar finns i förrådet vid behov.

Web-ansvarigs uppgifter Uppdatera truppen på lagets hemsida Uppdatera ledare och deras kontaktuppgifter Uppdatera kalendern med träningar, matcher, sammandrag och andra aktiviteter Lägga in lagets kontonummer Länka in lagets serier och cuper, instruktion finns under Dokument/Serie-info Lägga in arbetsuppgifter till matcher och sammandrag Lägga in lagets kontaktlista OBS! Ta ej bort en medlem som slutat förrän LOK-stödet är rapporterat. Dölj dem istället. Ska kunna tillämpa hemsidans funktion för utskick.

LOK-stödsansvarigs uppgifter LOK-stöd är ett bidrag som föreningen får och som är baserat på antalet rapporterade deltagare på träningar, matcher och andra sammankomster. (minst 1 timme) Rapportering av deltagare inkl ledare sker via laget.se på hemsidan eller i mobilen. Instruktioner hittar du på Timrå IBC’s hemsida under Dokument/LOK. Sköter man LOK-rapporteringen betalas hallhyran av föreningen med LOK-stödsintäkterna. Gäller för åldrarna 7-25 år Extra ledarbidrag betalas ut om man är två eller flera ledare. Ett extra bidrag kan betalas ut om man har fullständig redovisning i IdrottOnline Sista datum för ansökan är 25/2 resp 25/8. Ordförande skickar ut påminnelse till alla lag efter varje termin (1/7-31/12 och 1/1-30/6) så de kan kontrollera att alla tillfällen är inrapporterade.

Föräldragruppens uppgifter Föräldragruppen ansvarar för att upprätta en lista över arbetsuppgifter och i god tid före sammandrag och matcher/cuper meddela berörda detta. En checklista för sammandrag finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Förslag på en lista med arbetsuppgifter och inköpslista finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Förslag på prislista till kiosk finns hemsidan under Dokument/Sammandrag. Ansvara för eventuella lotterier och andra försäljningar.

Föräldrar och spelare Hålla sig uppdaterad med information som läggs ut på lagets hemsida. (Lägg gärna in er som prenumerant så får ni all ny information som läggs ut till er mail eller mobil) Läs igenom och följa spelarnas rättigheter och skyldigheter under Dokument/Föreskrifter på föreningens hemsida.

Ett föräldramöte skall hållas i början av säsongen. Fler möten kan hållas under säsongen vid behov. Punkter att ta upp: Uppgifter som bestämts på ledarmötet Träningstider Mål med säsongen Cuper Försäljning av New Body, lotter, jobb mm Arbete vid sammandrag och matcher Se över lagorganisationen Sponsorer Beställning av strumpor, shorts och overaller Samordning av resor till bortmatcher och cuper Uppdatera Kontaktlista med adress- och telefonnr, mall finns under Dokument/Blanketter Meddela lagets ekonomi, mall finns under Dokument/Ekonomi Föräldramöte

Starta ett nytt lag Kontakta Ordförande och skapa en websida och boka halltider Kontakta föreningens Kassör och öppna ett lagkonto Utse alla roller som behövs i ett lag Skaffa IBIS-behörighet (för de lag som spelar matcher) Kontakta Ordförande för att få nyckel till förråd + en gallerbur Kontakta föreningens Materialansvarige för att få info om konor, västar och bollar Informera alla medlemmar om sponsorhuset Målvaktskläder ärvs/säljs mellan lagen via lagledarna När alla ledare i laget är tillsatta ska föreningens Ordförande och Kassör kontaktas för att få en genomgång av föreningens olika policys och regler.

Sponsorer Information om sponsring finns på hemsidan under Dokument/Föreskrifter. På hemsidan under Sponsorer i vänstermenyn finns även information om Sponsorhuset och CINT.

Utbildningar Föreningens Utbildningsansvarige skickar ut utbildningsprogram till föreningens ledare, samt lägger ut det på hemsidan under Dokument/Utbildning. Föreningens mål är att samtliga lag i föreningen ska ha så utbildade ledare som möjligt utifrån Svensk Innebandys Utvecklingsmodell, SIU. Se även information om lärgrupper under Dokument/Utbildning.

Material + kläder Målvakts-utrustning Bollar Overaller (varje lag beställer själv via Sport & Funktion.) Träningsställ (varje lag beställer själv via Sport & Funktion.) Strumpor beställs av föreningens Materialansvarige. Blankett finns på hemsidan under Dokument/Blanketter, samt i förrådet. Matchtröjor (Man får låna 1 matchtröja under säsongen, och håller med egna strumpor och shorts) Borttappad matchtröja kostar 200 kr och kan fås av föreningens Materialansvarige. Borta-matchtröjor kan lånas genom att fylla i en rekvisition och lämna till föreningens Materialansvarige. Blankett finns i förrådet och på hemsidan under Dokument/Blanketter. Mer information om föreningens klädpolicy finns under Dokument/Kläder.

Före säsong Ledarmöte Föräldramöte Licensiera spelare till VIBF via IBIS Boka halltider - lagen lämnar in önskemål om tider till en grupp som fördelar halltiderna. Arbetsgruppen utses av Styrelsen. Kolla så det finns matchtröjor och ev beställa fler Kolla så det finns bollar Kolla så det finns målvaktsutrustning

Efter säsong Rapportera in LOK-stöd Anmälan till nästa års serie Redovisa domaravgifter efter nyår, samt efter säsongen Verksamhetsberättelse, mall finns under Dokument/Ekonomi Samla ihop och se över material, målvakts-utrustning och matchtröjor Städa förrådsvagnen Göra en sammanställning av lagets inkomster och utgifter. Mall finns under Dokument/Blanketter Fundera på när vi vill börja träna. Sommarträning? Skicka in lärgrupps-blankett

Kalender Föräldramöte, Årsmöte, Söka kommunala bidrag, Kolla sponsorer, Ev beställa kläder Ledarmöte, Licensiera spelare i IBIS, Rapportera LOK-stöd, Kolla passerkort o nycklar Juli Augusti Oktober September December November Anmälan till ev. cuper, Styrelsemöte Planera julavslutning, Skicka in lärgrupps-blankett

Kalender Redovisa domaravgifter, Anmälan ev utbildningar Styrelsemöte, Kolla matchtröjor, bollar, målvaktsställ inför nästa år samt komplettera Redovisa domaravgifter, Verksamhetsberättelse, Anmälan nästa års serie, Avboka tider Sammanställ ekonomi, Ledarmöte, Samla in material o tvätta målvakts-/matchtröjor Planera avslutning, Rapportera LOK-stöd Januari Februari April Mars Juni Maj Boka halltider, Skicka in lärgrupps-blankett

Checklista för sammandrag finns på hemsidan under Dokument/Sammandrag. Arrangemangs-policy finns på VBIF hemsida. Förslag på inköpslista och arbetsfördelning finns på föreningens hemsida under Dokument/Sammandrag. Instruktion för matchklockan finns hos vaktmästaren. (bredvid entrén vid kiosken) Finns även på föreningens hemsida under Dokument/Blanketter. Kaffebryggare (1x4 filter), 2 perkulatorer, 2 toastjärn och varmkorv-låda finns att låna i första förrådet i kulverten. OBS! Ta med egen tång till toast och varmkorv. Kiosken ovanför läktaren kan användas när vi har bokade halltider. Där finns kylskåp, el och tillgång till vatten. Laget som har match har rätt att hålla kiosken öppen 10 minuter efter avslutad match, men om nytt lag kommer får båda lagen dela på ytorna i kiosken när nya laget kommer. Förslag på prislista till kiosken finns på föreningens hemsida under Dokument/Sammandrag. Sammandrag och arrangemang

Ekonomi Föreningen står för sammandragskostnader Föreningen står för hallhyror Föreningen betalar försäkring för lag som inte spelar i seriesystem Laglicens 1600 kr/lag i seriespel Serieavgift 1800 kr/lag för de som har sammandrag 1500 kr/lag dras från lagkontot till resor för domare Alla inköp över 500 kr hos Sport och Funktion kan faktureras till föreningen, ange referens och lagets namn. Inköp under 500 kr betalas själv av laget. Mer information finns på hemsidan under Dokument/Ekonomi.

Förråd Föreningen har 2 förråd i kulverten i sporthallen. Där har varje lag en egen låsbar ”gallerbur” på hjul med sitt material. Nycklar till förrådet kvitteras ut hos Ordföranden. Borttappad nyckel kostar 500 kr. Hänglås till gallerburen står varje lag för. Lånevästar finns i förrådet. Gemensam utrustning till kiosken till sammandrag finns också i förrådet.

Postlåda Det finns en postlåda uppsatt i ett av förråden: Där kan du lämna in: Beställning av strumpor och bollar Beställning av bortamatchställ Övriga frågor till föreningens Ordförande och Kassör. Beställnings-blanketter finns på hemsidan, samt i en pärm i förrådet.

Möten Ordföranden kallar till dessa möten: Årsmöte – 1 gång per år Styrelsemöte - några gånger per säsong efter behov. Ledarträff – minst 1 gång per termin (mötesagensda finns under Dokument/Lag-dokument