Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare/ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare/ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell."— Presentationens avskrift:

1 Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare/ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell

2 1) Presentation tränare/lagledare Tränare (4 st: vakant?, Stefan, Fredrik och Mattias) Träningsupplägg, övningar, bollar, västar, koner, första hjälpen väska, närvarokort (rapportering i systemet Idrott online), coaching, laguttagningar etc. Lagledare (1 st: Mattias) Ekonomi (budget, inkomster & utgifter), inköp sportutrustning, matchställ, boka hallen för träningar, håller koll på tränings- /medlemsavgifter Ansvarig för lagsidan laget.se, uppdateringar, information laget, spelarinfo, säkerställer att lagsidan har korrekt och uppdaterad information.

3 2) Information upptakt  Blå 4 = P06 - Start träning 23/9, onsdag 17:00 – 18:30 (1/3 el 2/3) och lördag 08:40 – 10:00 (helplan)  SEK 500 i träningsavgift.  RCC-cup lörd 17/10 i Piteå 1 lag anmält (stor plan)  Matcher spelas på fullstor plan i sammandragsform  Information om träningar och sammankomster via email och laget.se, frånvaro meddelas till Fredrik 070-526 95 72  Obligatorisk skyddsglasögon på alla träningar och matcher

4 3) Resurser och roller - föräldrar Ansvarig för sammandrag (Maria) – Skickar inbjudan till motståndarlag (inkl matchprotokoll) – Beslutar om och fördelar arbetsuppgifter inom laget, schemaläggning » Kiosk » Sekretariat » Matchvärdar – Skickar ut arbetsuppgifter och instruktioner i god tid innan match/sammandrag – Tillse att rätt matchprotokoll finns framme (Excel matchprotokoll) – Boka och/eller ordna med domare för samtliga matcher, meddela NIBF vem som är domare – Boka sporthall för match/sammandrag Arbetsgrupp för sponsring och inkomstbringande aktiviteter (2-3 pers, xxxxx) – Kontakta potentiella sponsorer – Hitta arbetsuppgifter förlaget utföra (ex sälja plastpåsar, stå i garderob, städa, inventera mm) – Fördela arbetsuppgifter till föräldrar och barn

5 3) Resurser och roller - föräldrar Ansvarig för sammandrag (Maria) – Beslutar om och fördelar arbetsuppgifter inom laget, schemaläggning – Tillse att rätt matchprotokoll finns framme (Excel matchprotokoll) – Boka och/eller ordna med domare för samtliga matcher, meddela NIBF vem som är domare – Boka sporthall för match/sammandrag Ansvarig för kiosk (1 pers, tillsätts av ansvarig för sammandrag) – Upprätta kioskschema och ordna med personer (2-3 pers) som jobbar i kiosken under matcher/sammandrag – Köpa in varor (dricka, fika, korv, kaffe etc.) och/eller baka för försäljning – Gör prislista – Ordna med växelkassa och redovisar/lämnar kassan till kansliet Ansvarig för sekretariat (1 pers tillsätts av ansvarig för sammandrag) – Matchprotokoll – Resultatrapportering – Tidtagning – Utvisningar – Etc.

6 3) Resurser och roller - föräldrar Matchvärd (1-2 pers, tillsätts av ansvarig för sammandrag) – Välkomnar samtliga motståndarlag spelare och ledare – Berättar för spelare och ledare att det är ett värdefulltstämplat arrangemang och vad det innebär – Sätter upp skyltar om att arrangemanget är värdefulltstämplat – Sätter upp skyltar med lagnamn på respektive omklädningsrum – Tillser att publiken sköter sig på ett korrekt sätt enligt principerna för ett värdefulltstämplat arrangemang och tillrättavisar om nödvändigt – Etc.

7 4) Regler - Generellt Passa tider, alltid samling i omklädningsrum på utsatt tid (se laget.se) före träning, uppvärmning genomför i sporthall före träningstiden startar (viktigt att inte lag som tränar störs under vår uppvärmning) Spelare som inte har anmälts i tid till match kan ej efteranmälas! Laget samlas före och efter varje träningspass i omklädningsrummet. Syskon, kompisar och föräldrar är välkomna att titta på träningar men ej i omklädningsrummet (dock lugnt/tyst i hallen) På lördagar hjälper alla (inkl föräldrar) till att bygga sarg Värdefullt stämplad verksamhet i GIF: föräldrar ej klaga på spelare och/eller domare, bidra till god stämning, positivitet, heja på laget

8 4) Regler - Spelarna I samband med spelövning/match sitter avbytarna tillsammans på avbytarbänken. Klubba, inneskor, vattenflaska, skyddsglasögon (annars ingen träning/match) Lämna värdesaker hemma, kläder och väskor lämnas i omklädningsrummet Lyssna på tränarna, de avgör exempelvis val av övningar lagindelning (färger), vem som är back, forward och målvakt. Alla är kompisar, alla får vara med och klaga aldrig på varandra Följer innebandyreglerna och domaren/tränaren dömer

9 5) Spelarutvecklingsmodell

10 All träning bygger på att ha kul Grundläggande motoriska färdigheter – ”kroppens ABC” Emotionell utveckling Daglig fysisk aktivitet - allsidig styrketräning och konditionsträning Introducera spelets enklaste regler och idrottens etiska och moraliska frågor Möta jämnt motstånd och spela med lagkamrater på samma ”nivå” 5) Spelarutvecklingsmodell 6-9 år

11 Lära sig träna (teknik, styrka, uthållighet) Teknisk utveckling för spelaren (boll och klubba, koordination i fart) Grundläggande atletiska färdigheter (löpteknik, kontroll) Individuell utveckling kommer före strävan att vinna Skapa glädje och känsla för laget/gruppen Vi uppmuntrar daglig fysisk aktivitet och att spelaren gärna håller på med flera olika idrotter Utveckla spelarens kunskaper kring inställning, regler, etiska och moraliska frågor Möta jämnt motstånd och spela med lagkamrater på samma ”nivå” 5) Spelarutvecklingsmodell 9-12 år


Ladda ner ppt "Innebandy – Upptaktsträff P06 1.Presentation tränare/ledare 2.Information 3.Resurser och roller föräldrar 4.Regler 5.Spelarutvecklingsmodell."

Liknande presentationer


Google-annonser