En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kvantitativa forskningsmetoder I Föreläsning 2
Advertisements

Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
FL3 732G81 Linköpings universitet.
Grundläggande statstik, ht 09, AN1 F9 Analys av frekvenstabeller Hittills har vi analyserat eller jämfört 2 grupper avseende variabler på intervall- eller.
Workshop i statistik för medicinska bibliotekarier!
Vad ingår kursen? i korta drag
Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Felkalkyl Ofta mäter man inte direkt den storhet som är den intressanta, utan en grundläggande variabel som sedan används för att beräkna det som man är.
Sammanfatta siffrorna…
Statistik Tabeller och diagram.
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
FK2002,FK2004 Föreläsning 2.
FL1 732G70 Statistik A Linköpings universitet.
En mycket vanlig frågeställning gäller om två storheter har ett samband eller inte, många gånger är det helt klart: y x För en mätserie som denna är det.
Normalfördelningen och centrala gränsvärdessatsen
Logistisk regression SCB September 2004 Dan Hedlin, U/MET-S.
732G22 Grunder i statistisk metodik
Grundläggande statistik ht 09, AN
Statistik Lars Valter Fil.lic. Statistik
Några allmänna räkneregler för sannolikheter
Jonas Gustafsson LHS Examensarbete, vt 2006
Lite repetition och SAMBAND & INFERENS. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov.
Föreläsning 1, Introduktion Varför statistik? Population – Urval - Mätnivå Deskription Cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, spridningsdiagram, boxplot…
1 Normalfördelningsmodellen. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det vi skall.
Kostvetenskapliga Metoder 1. VAD ÄR STATISTIK? 2. DESKRIPTION 3. NORMALFÖRDELNING 4. HYPOTESPRÖVNING a) t-test b) ickeparametriska test c) chitvåtest.
1 Stokastiska variabler. 2 Variabler En variabel är en egenskap hos en individ /objekt. En variabel kan, som vi tidigare sett, vara kvalitativ eller kvantitativ.
SAMBAND. Vi vill undersöka om det finns ett samband mellan tentamensresultat och genomsnittligt antal timmar/dag man studerat. Person ABCDEFGHIJ Timmar/
Lite repetition och SAMBAND & INFERENS. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Vetenskaplig metod Statistik 1. VAD ÄR STATISTIK? 2. DESKRIPTION 3. URVAL 4. STATISTISK INFERENS OCH HYPOTESPRÖVNING a) t-test b) ickeparametriska test.
Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.
Deskription Normalfördelningsmodellen 1. 2 En modell är en förenklad beskrivning av någon del av verkligheten. Beskrivningen måste vara relevant för det.
Statistisk hypotesprövning. Test av hypoteser Ofta när man gör undersökningar så vill man ha svar på olika frågor (s.k. hypoteser). T.ex. Stämmer en spelares.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Kostvetenskapliga Metoder 1. VAD ÄR STATISTIK? 2. DESKRIPTION 3. URVAL 4. STATISTISK INFERENS OCH HYPOTESPRÖVNING a) t-test b) ickeparametriska test c)
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A VT 2015 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
1 Numeriska Deskriptiva Tekniker. 2 Centralmått §Vanligtvis fokuserar vi vår uppmärksamhet på två typer av mått när vi beskriver en population: l Centraläge.
Idag: Repetition av Chi2-test Kap 6*, Kodning av svaren Kap 10*, Olika feltyper Kap 12*, Rapportskrivning *Dahmström.
Korstabeller och logistisk regression Samband mellan kvalitativa variabler.
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
1 UNDERSÖKNINGSMETODIK Ett gemensamt syfte för alla undersökningar är att få ökad kunskap om ett visst problemområde Statistiska undersökningar kan vara.
INFERENS & SAMBAND. population Population Stickprov, urval INFERENS = Dra slutsatser från data om hela populationen utifrån ett stickprov Data, observationer.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Introduktion. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
INFERENS OCH SAMBAND. Vi vill undersöka om det finns ett samband mellan tentamensresultat och genomsnittligt antal timmar/dag man studerat. Person ABCDEFGHIJ.
Kap 4 - Statistik.
Sju sätt att visa data Sju vanliga och praktiskt användbara presentationsformat vid förbättrings- och kvalitetsarbete.
Marknadsundersökning Kap 12
X 5.5 Lägesmått från tabeller och diagram
X Lägesmått För att beskriva ett statistiskt material använder vi oss av lägesmått. De vanligaste lägesmåtten är medelvärde, median och.
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Regiongemensam elevenkät 2016
Multipel regression och att bygga (fungerande) modeller
Data och att presentera data
Fördelning av data och index
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
مینا نوروزی راد – محمد آرشی
Vad ingår kursen? i korta drag
Grundl. statistik F2, ht09, AN
Naturkunskapsprojekt
Naturkunskapsprojekt
Grundläggande begrepp
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
Naturkunskapsprojekt
Presentationens avskrift:

En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer (beror resultatet kanske på något annat som du också har kontrollerat kön, ålder osv. eller blir resultatet helt enkelt olika beroende på kön etc.) 3. Sist och bara om du har gott om tid, annat som kanske kan var intressant 4. Presentera resultat

Mata in data i SPSS Definiera variablerna/frågorna i variable wiew Name Label Values (glöm inte -9 för uppgift saknas, -8 för ej tydbart) Missing (-9, -8) Measure (scale, ordinal, nominal) Mata in en person per rad i data wiew

Förbered data för beräkning Vilka är mina variabler? Min definition Vilken relation har dom till varandra Min hypotes Vilka enskilda frågor avser att mäta respektive variabel? Gör samman-fattningsmått (index) för varje variabel som mäts av mer än en fråga. Recode och/eller Compute i SPSS

Skalnivåer & beräkningar  Kvantitativa variabler Kvotskala - absolut nollpunkt Intervallskala – lika intervall  Kvalitativa variabler Ordinalskala – kan rangordnas Nominalskala – kvalitativa egenskaper, namn  En kvalitativ & en kvantitativ variabel  Samma men den kvalitativa har fler än två värden  Flera kvantitativa variabler  Beräkna medelvärde & standardavvikelse,  Sambandsanalys genom Pearson korrelation  Beräkna median & variationsvidd,  Sambandsanalys Spearman korrelation  Beräkna typvärde & ev modalprocent  Sambandsanalys Chi-två  Sambandsanalys T-test independent (samtidig mätning olika saker) eller paired samples (upprepad mätning av samma sak/ före-efter test)  ANOVA  MRA multipel regressionsanalys, med dummies om man har någon kval. oberoende variabel

Gör tabeller & diagram Enskilda variabler Frekvenstabell (kvalitativa variabler) Stapeldiagram (kvalitativa variabler) Histogram (kvantitativa kontinuerliga variabler Samband mellan variabler Korstabell (två kvalitativa variabler) Medelvärdesstapeldiagram (en kval & en kvant variabel) Prickdiagram/spridningsdiagram (två kvantitativa variabler)

Kolla bakomliggande faktorer Split-file – kolla två grupper var för sig t.ex. män/kvinnor Select cases – beräkna bara på en begränsad grupp t.ex. de som har alkohol som primär drog

Presentera resultat Klistra in tabeller & diagram i word Snygga till för riktig layout i uppsatsen Förklara i text och reflektera över resultaten Använd korrekta beteckningar (se Djurfeld) plus skriv ut Medelvärdet för pojkar var 5 veckor, m=5, och standardavvikelsen 2, s=2. Osv.

Centralmått Medelvärde (aritmetiskt) (m), det genomsnittliga värdet – bara vid intervall o kvotskala Median (Md), den mittersta observationen – vid ordinalskala Typvärde, det oftast förekommande variabelvärdet – vid nominalskala

Spridningsmått Standardavvikelse (s), genomsnittligt avstånd från medelvärdet – bara vid intervall o kvotskala Variationsvidd (R), lägsta o högsta värde– vid ordinalskala Modalprocent (Mp), relativ andel som angett typvärdet som svar – vid nominalskala

Frekvenstabell Arbetsuppgifterf% Stödsamtal3050,8 Motiverande samtal3559,3 Nätverksarbete1830,5 Boendestöd1830,5 Miljöterapeutiskt arbete2542,4 Förebyggande arbete1932,2 Utredningar1016,9 Ekonomi/bidragsbedömning35,1

Medelvärdestabell msn Möta o samtala med människor i utsatta livssit 8,712,3252 Förstå hur människor utvecklas o förändras 8,252,2551 Tolka olika sociala situationer8,231,9252 Förstå olika kulturyttringar5,763,1051 Använda kunskaper om droger6,043,2951 Anv kunskaper om lagar o förordningar 5,532,8651 Självständigt lösa problem7,712,1652

Stapeldiagram/stolpdiagram

Histogram