Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman 070-950 38 78

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

DIGITALA MEDIER I #ALMEDALEN Maj Innehåll  Digitala medier – grunderna  Digitalt PR-arbete  Digitala medier i Almedalen.
TRÄFFA JOI Lär känna JOI communication. Vad kan vi göra för er?
Del 2 av Nya betalningskanaler PayEx
Presentation av: Johan Uddh Utvecklingschef. Våra kunder! Vår idé gör det enkelt att vara kund oavsett var du bor! Kvinnan står för beslutet till förändring.
WyWallet Betala mobilt.
PER AHLBOM PARTNERANSVARIG DIBS Oktober, KORT OM DIBS • kunder •13 miljon konsumenter •100 miljarder SEK •1 miljard transaktioner på tisdag.
Webben genererar nya beteenden och möjligheter  Peter Hellman 
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Välkommen till onlineseminariet om Webb 2.0 Stäng av mikrofonen Begär ordet via chatten... Eva Norling och Peter Giger, Blekinge Tekniska Högskola,
Webb 2.0 i utbildningen. Ett mer digitalt samhälle kunskaps.
Bankdagen Fredrik Sauter Vd Skandiabanken 1. 2 Vi älskar våra kunder! Vi vill vara personliga och föra en dialog med våra kunder. Det kräver att vi lyssnar.
PLR.SE EN MARKNADSPLATS SOM NÅR 830 PLÅTSLAGERIFÖRETAG.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Marknadsföring & Internet
Hur tänker Handisam om sociala medier?
1sempo.org Search Engine Marketing Professional Organization.
Hoppsan, jag har fått Internet i mobilen! Erik Hörnfeldt från den GLADA mobiloperatören.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Business Reflex AB “Marketing som strategiskt verktyg för att driva affärsinnovation”
marknadsförarens verktygslåda
Kap 6: Marknadsstrategier
Pernilla Åström Strateg Digital PR Facebook.com/comsicom Community.
Koka PR-soppa på en spik Johanna Snickars. Nordnet – en Nordisk nätbank Nordnet erbjuder tjänster som gör det enkelt att spara och låna Med innovativa.
Kap 8: Marknadsföring genom relationer
Webben genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman maj 2013.
Everything you need to manage your digital media ImageVault is everything you need to securely and easily store, find and use all your digital media.
Professor och forskningschef bodahlbom.se aktivering.se sust.se Staying Alive Bo Dahlbom.
Marknadskommunikation och mediaval
Vem litar du på? Om sociala medier och sociala nätverk Dataträff hos SeniorNet Södermalm 28 april 2010 Anita Rissler SeniorNet Lidingö.
Det lyhörda nätet Att lyssna och lyssnas till på nätet Metamatrix
Att forska om tjänster.
Bibliotek, digitalisering, demokrati Brit Stakston.
Byggmaterialindustrierna i siffror 144 miljarder kronor i omsättning företag medarbetare Drygt 30 branscher Viktig näring för Sverige Sysselsätter.
Dissekera ett mobiltelefonerbjudande. Det utvidgade erbjudandet Grundläggande erbjudande Tjänstens tillgänglighet Interaktion med tjänsteorganisationen.
De byggde internet i Sverige Internet i Sverige 2003 – 2009 Cirka 35 intervjupersoner.
Moderaternas Web och Web 2.0 Hanif Bali & Petter Larsson.
Kommunikation Leif Marklund. Vilka tjänster och vilken teknik stödjer er kommunikation?
Turismforskningsinstitutet Ett EU projekt på åtta år Start 1997 Institut för turismforskning inom Mitthögskolan Skapare - Mitthögskolan,
Elektronisk handel Trender och projekt Denna presentation finns tillgänglig [.pdf] på: anvnamn:ausys lösenord: statt Nicklas.
Sophie Eklund Automatiserade röstsamtal till Telias fiberkunder /Relation/Identifier 0.1 Draft.
Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm Öppet, lustfyllt och viktigt för alla – om digital delaktighet i Katrineholm.
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Ungdomars medievanor Undersökning och analys av vilka digitala mötesplatser ungdomar rör sig på.
Tillgänglig turism – nya möjligheter för Åland Branschträff 3 mars 2016.
Improve today. Optimise tomorrow Bemanningsplanering för en värld i rörelse Enri Bimbashi, Product Manager.
Föräldramöte 8/9. Personal Idrott: Mats Hemkunskap: Eva Textilslöjd: Annika Musik: Joa Resurs: Catrin Matematik: Gunilla Träslöjd: Filip.
Varför är bra hemsidor viktiga för företag?. En hemsida är en av de mest kraftfulla marknadsföringsverktyg ett företag kan ha. Inget annat marknadsföringsverktyg.
Kunskapsprogram inom digital affärsutveckling
HSB BRF Kungsgården i Ängelholm
Vision: Halmstad City ska vara en självklar destination för shopping, upplevelser & mänskliga möten
E-handel Snart börjar det…..
Välkomna! Föräldramöte 8/9.
Svenska dagstidningar står i en brytpunkt
genererar nya beteenden och möjligheter
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
User generated content
EAK
Teknik och andra vice distriktsguvernören
Helhet och allsidighet
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Marknadsföring av spel via sociala medier – en projektbeskrivning
Effektkarta för extern webbplats
Förbättra klubbkvalitet
Året som gått Näringslivs- och destinationsutveckling
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Webben o Mobilen genererar nya beteenden och möjligheter Peter Hellman Trippus,style,mobitrotter maj 2016

Presentation -Peter Hellman Bakgrund – referenser –Nätverk -Linkedin-Skål-AVM-Trippus-Style-Mobitrotter Södertörns Högskola-Framtidsgruppen Rapporter – studier- Flyg – hotell-Mötesindustrin-e-handel- Internet idag – fakta 50 miljarder sek Digital strategi – Internet Evolution – Lifestyle-Teknik/Funktionalitet –resor/upplevelser Beteende på nätet - drivkrafter Varumärke –påverkan - interaktion Affärsmodeller – nya tjänster-mervärde Webplats – funktionell-mobilwebb kontra appar E-handel Sociala medier Betalningar via nätet Ny teknik o trender Slutsatser-tips

internets utveckling resor Kombination av (Webben o Mobilen) Teknik - Funktionalitet Lifestyle Resor o upplevelser

Internet evolution Information & Kommunikation Yahoo, Hotmail, Msn, Google – 77 M anv Commerce Amazon, Ebay, Expedia - 500M anv Community Self Expression&Entert Facebook,Bloggar,You Tube M anv Mobilt Internet M anv Mobilen – 2000 M anv

Digital strategi Finnas där kunden finns Förflytta mer till självservice Stödja kunder med digitala tjänster före,under,efter resan Pris-säljstrategi som optimerar verksamheten Genomföra digitala evolutionen Gäller webben,sociala media,mobiltinternet

Vad är internet/mobilen realtid – quickly Effektiv distributionskanal (DR) Kommunikationsplattform (PR) Starkt primärt media (Branding) Kraftfullt kommunikationsredskap(CRM) Betalningsverktyg (PAY) Fem kanalerna ( Q5)

2016 fakta 2,5 billion online 4 billion cell phones 100 million blogs 50 billion photos You Tube –Skype 500 million users 55% mobile users mobile internet service

Digital participation ”The digital world above all is about participation” ”The digital world is not a acampaign,it is a commitment”

SocialMedia 400 milj aktiva 1300 milj foton laddas upp varje mån Genomsnitts anv har ca 130 vänner Finns över 30 milj anvgrupper 22 milj anv uppdaterar sin status varje dag 88% av anv är utanför USA More than 45 translations-55 in develpment 1500 milj anv på Facebook

Fungerar Enkel o logisk uppbyggnad av sajter Få klick-nå fram sökta Möjlighet att söka på flera olika sätt Intressanta länkar som tillfredställer infobehovet Positiva överraskningar Möjlighet att lagra bli igenkänd vid nästa besök

Möjligheter och hot Lättare att komma in på marknaden, men svårare att nå ut till kunderna Nya möjligheter till samarbete Smalare målgrupper möjligt Osäkerhet hos kunden

Konsumentbeteende Vem besöker hemsidan? Vad letar besökaren efter? Den ”sociala turisten” som lyssnar till andra Envägs- resp. tvåvägskommunikatören

Effektivare affärsmodeller Internet innebär en ökad konkurrens Hemsida efter kundsegment Relationsskapande Att förmedla en image Se verksamheten med nya perspektiv Fundera över sina målgrupper

E- handelsprocessen Information Jämförelse och beslut Bokning Betalning Leverans Uppföljning

Internet/Mobilen i siffror Den svenska reseindustrin omsätter ca 350 miljarder 2015 Sysselsätter ca medarbetare Svensk e-handel värd 150 miljarder sek 2015 Sysselsätter ca medarbetare Resor,biljetter, evenemang och logi har störst omsättning Omsättning e-handel i Sverige avseende resor och turism: 50 miljarder sökte 59 % information om resor på Internet – 2015 sökte 92 % information om resor på Internet 2012 sökte 40 % information via smartphones En bra konverteringsgrad är %Detaljhandeln 2%

Slutsats Kompensera för de mjuka bitar som försvinner med IT Sociala medier underlättar för den ”sociala turisten” Ta hänsyn till framtidens konsument Samverkan och samarbete viktigt Omvärldsbevakning Marknaden börjar mogna Mobilt internet växer appar el mobilwebb Kombinera video med musik o bilder Nätverk