Deskription. Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vad ingår kursen? i korta drag
Advertisements

Tillämpad statistik Naprapathögskolan
Sammanfatta siffrorna…
Statistik Tabeller och diagram.
Genomgång - biostatistik Fråga 1 I en liten undersökning efterfrågades uppgifter om ålder hos 20 personer med högt blodtryck se tabell a)Beräkna.
Föreläsning 8 732G81. Kapitel 8 Inferens om en ändlig population Sid
Föreläsning 1, Introduktion Varför statistik? Population – Urval - Mätnivå Deskription Cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, spridningsdiagram, boxplot…
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
Introduktion. Exempel: Till ett försök med bantningsmedlet Bantomid anmälde sig 14 personer frivilligt, alla med övervikt. De delades slumpmässigt in.
Introduktion. Kenny Bränberg Steg 3 + specialkurser Tränare i Sävar IK och assisterande tränare i Mariehem SK. 16 års tränarerfarenhet. Alla åldersgrupper.
Vad är Statistik? Inom statistik teorin studeras -Hur vi samlar in data. -Hur data analyseras och vilka slutsatser som kan dras från data. -Hur insamlad.
Namn på tillfället (kan skrivas på flera rader) Namn på den som presenterar Datum xx.xx.2016.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
En sak i taget 1. Mata in data 2. Förbered data för beräkningar 3. Beräkna 1. Börja med att testa din hypotes 2. Därefter titta på ev bakomliggande faktorer.
Deskription + enkät Mätnivån styr hur man kan analysera data Tabeller – frekvenstabeller Diagram – cirkeldiagram, stapeldiagram, histogram, boxplot Beskrivande.
1 Numeriska Deskriptiva Tekniker. 2 Centralmått §Vanligtvis fokuserar vi vår uppmärksamhet på två typer av mått när vi beskriver en population: l Centraläge.
Hypotesprövning. Statistisk hypotesprövning och hypotetisk-deduktiv metod Hypotetisk-deduktiv metod: –Hypotes: Alla svanar är vita. –Empirisk konsekvens:
Kvantitativa forskningsmetoder Sociologi A HT 2014 Ilkka Henrik Mäkinen (momentansvarig)
Så kan det låta! … Mätinstrumentets reliabilitet och validitet ökades avsevärt genom en pilotstudie och för att nå bästa generaliserbarhet valdes ett representativt.
Sveriges geografi Det svenska kulturarvet. Geografi Göra geografiska analyser av omvärlden och värdera resultaten med hjälp av kartor och andra geografiska.
Sannolikhet och statistik Tabell Används för att ge en bra överblick av svaren man fått in, datan. Består av rader och kolumner. Frekvens Är hur många.
Bearbetning och presentation Repetition… Kodning av svaren Rapportskrivning Olika feltyper.
DESKRIPTION Bearbeta, tolka och redovisa resultat. Vad ingår? Tabeller - Sammanfatta material Diagram - Åskådliggöra material Lägesmått - ”Genomsnitt”
Algebra Bokstavsräkning. Matematiska uttryck – 7 3 * 8 27 / 9 Dessa kallas numeriska uttryck – innehåller bara siffror.
Introduktion. 2 Vad är statistik? ”En massa siffror” Beskrivning av staten Metodlära.
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
KAP 5 – SANNOLIKHETSLÄRA OCH STATISTIK
Marknadsundersökning Kap 9
Insikt 2015 Söderköpings kommun
X 5.2 Tabeller och diagram Frekvenstabell
INFÖR NATIONELLA PROVET
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
INFÖR NATIONELLA PROVET
Kap 4 - Statistik.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Excel En introduktion.
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Formativt lärande.
Kan utlandsfödda minska bristen på civilingenjörer?
Kvalitetsmätningen hösten 2017
Rita en figur Problemlösningsstrategier 1.
Uppställning addition utan tiotalsövergång
Elev- och Föräldraenkät
Regiongemensam enkät i förskola och familjedaghem 2016
Relation mellan variabler – samvariation, korrelation, regression
Förelasning 1 Kursintroduktion Statistiska undersökningar
Vad ingår kursen? i korta drag
JÄMIX® 2011 för Göteborgs stad Bolag och förvaltningar nr 1
- ett verktyg för ANDT-uppföljning Introduktion
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Regiongemensam elevenkät 2018
Föreläsningsanteckningar till:
Jenny Henriksson Hushållningssällskapet
Statistikuppgift åk8 Upptäck datorns förträfflighet i att rita diagram och beräkna statistik.
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
Samband Y-axel Graderat 4 Kordinatsystem 3 2 1
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
IQs Alkoholindex 2018.
Y 5.4 Tabeller och diagram Frekvens och relativ frekvens
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
VHS internationella antagningsomgång - Rekrytering och söktryck 1(2)
RESONEMANGSUPPGIFTER MED * KAPITEL 3
Presentationens avskrift:

Deskription

Individer och variabler Individer, undersökningsobjekt – De vi undersöker. De vi gör mätningar på. Kan vara människor, men kan också vara djur, bostadshus, kommuner, mm. Variabel – En egenskap som kan variera mellan olika individer

Variabler kan vara kvalitativa eller kvantitativa. Kvalitativ variabel: Indelning av undersökningsenheterna i olika kategorier. – Ex: kön, civilstånd, gymnasieprogram, partitillhörighet Kvantitativ variabel: En variabel som är numerisk och där vi med hjälp av siffrorna kan uttala oss om hur mycket en undersökningsenhet har av en egenskap. – Ex: ålder, längd, poäng på prov, inkomst Olika typer av variabler

Diskreta och kontinuerliga variabler En kvantitativ variabel är antingen diskret eller kontinuerlig. – Diskret: Kan endast anta ett ändligt antal värden eller kan anta ett oändlig antal värden som dock är uppräkneliga. – Kontinuerlig: Kan anta alla värden i ett intervall.

Diagram Diagramrubriken bör vara fullständig men ändå kortfattad Lämplig uppställning: – Diagramnr., rubrik – Kort anmärkning som gäller hela diagrammet – Diagram – Noter – Längre anmärkningar – Källhänvisning

Välj diagramtyp som passar det aktuella problemet Välj lämpliga skalor för axlarna Stympa ej y-axeln i onödan. Om y-axeln stympas bör detta klart anges

Exempel på stympad y-axel: Löpdistanser i första och andra halvlek för ett antal elitspelare. Halvlekarna är indelade i femtonminutersperioder.

Samma data utan stympad y-axel.

För axlarna skall man tydligt ange variabler, enheter, skalsteg och skalvärden Diagrammet kan med fördel omges av en ram och innehålla stödlinjer

Kvalitativa variabler För att visa en fördelning, i en population eller ett urval, när man har en kvalitativ variabel, kan man t.ex. använda ett stapeldiagram eller ett cirkeldiagram.

Stapeldiagram, en variabel. Absoluta frekvenser.

Stapeldiagram, en variabel. Relativa frekvenser.

Liggande stapeldiagram

Cirkeldiagram

Fotbollsspelarens rörelsemönster

Kvantitativa variabler När man har en kvantitativ variabel kan man t.ex. använda histogram eller ett stam- bladdiagram. Man kan även klassindela materialet och presentera det med hjälp av ett stapeldiagram.

Histogram. Nyfödda barns fördelning på variabeln längd

Histogram. Åldersfördelning för ett urval av högskoleprovtagare.

Stapeldiagram. Åldersfördelning för samtliga högskoleprovtagare våren 1987.

Stapeldiagram, två variabler

Stam-bladdiagram. Chefernas fördelning på anställningstid. Anställningstid Stem-and-Leaf Plot Frequency Stem & Leaf 4, , , , , , , Stem width: 10,00 Each leaf: 1 case(s)

Tidsseriedata Tidsserier presenteras ofta med hjälp av s.k. linjediagram I linjediagram kan man ofta upptäcka sådant som trender, cykler eller säsongsvariationer.

Privat konsumtion i USA

Försäljning, kvartalsdata

Pulsmätning

Beskrivande mått Om man vill beskriva en egenskaps fördelning i en population eller ett sampel kan man naturligtvis göra detta genom att räkna upp samtliga observationer.

I en frekvenstabell sammanfattas en fördelning i ett fåtal värden - frekvenserna. Med hjälp av beskrivande mått sammanfattas fördelningen av ett eller ett fåtal tal.

Kvartiler Genom att beräkna kvartiler sammanfattas en fördelning i tre tal: – första kvartilen – andra kvartilen (medianen) – tredje kvartilen

Lägger vi till det minsta och det största värdet kan vi beskriva fördelningen med hjälp av fem tal. (Five number summary) En boxplot (ett lådagram) är ett diagram som bygger på denna five number summary.

Boxplot (lådagram), ORD-provet.

Box-plot (lådagram), NOG-provet

Exempel: BMI för fotbollsspelare (samtliga spelare i de två bästa lagen år 2003) i fyra olika ligor.

Genom att beräkna ett centralmått sammanfattas fördelningen i ett tal. Tre vanliga centralmått: – Typvärdet – Medianen – Medelvärdet Centralmått

Typvärdet... – är det mest frekventa värdet Medianen… – är, om antalet mätvärden är udda, det mittersta av de rangordnade mätvärdena. Om antalet mätvärden är jämnt är medianen medelvärdet av de två mittersta mätvärdena. Medelvärdet… – är summan av alla mätvärden dividerat med antalet mätvärden.

Vilket av dessa tre mått skall vi använda? Detta beror framför allt på två saker: – Syfte. Vad skall vi ha måttet till? – Möjlighet att tolka resultatet. Antag att vi sätter gul=1, blå=2 och röd=3. Eftersom vi har siffror kan vi beräkna typvärde, median och medelvärde. Men hur tolkar vi t.ex. medelvärdet 2,3 eller medianen 2?

Spridningsmått Ett centralmått sammanfattar en fördelning i ett enda tal och ger information om var fördelningens ”centrum” är beläget. Ett spridningsmått ger information om fördelningens spridning.

Tre olika spridningsmått Variationsvidden är skillnaden mellan det största och det minsta värdet Kvartilavståndet är avståndet mellan första och tredje kvartilen. Måttet anger alltså inom vilket avstånd de 50% mittersta observationerna ligger. Standardavvikelsen är ett spridningsmått som beskriver hur mycket mätvärdena avviker från medelvärdet.