Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite."— Presentationens avskrift:

1 Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite

2 Innehåll Dagens agenda

3 Hur vi ser sidan

4 Google Vad händer när Google läser en sida?

5 Google syn… Keyword density – procentuell förekomst av ord.

6 Tydlig mot Google Hjälpa Google att hjälpa oss

7 Titel och beskrivning Sidtypen avgör Innehållsmall

8 Titel Vissa sidtyper ”ärver” titel i nuläget T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning… T ex sidtypen ”Innehåll”. Välja ”Innehållsmall” så blir titeln unik. Ska föreslå en lösning…

9 Titel Om möjligt, välj Innehållsmall Sidor som inte har parametern /#! i adressen tar upp den manuellt satta titeln.

10 Titel Viktig parameter för ranking Klicka på redigera sidan knappen. Välj Meta.

11 Titel Välj en beskrivande men kort text Meta robots ska vara tom eller på INDEX, FOLLOW förutom när… Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken. Förväxla inte titel med Meta nyckelord. Under 70 tecken.

12 Titel och beskrivning Välj en beskrivande men kort text Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken. Titel

13 Description Välj en beskrivande men kort text Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Meta nyckel ord, eller meta keywords. Komma separerade. I mån av tid. Description. Max 160 tecken. Description. Max 160 tecken.

14 Markerad text ”Highlightad” text en indikator till Google om vad vi betonar

15 Rubriker Huvudrubrik

16 Rubrik H1, H2, H3, etc…

17 Huvudrubrik Huvudrubrik

18 Underrubrik Fetstil.. Markera som rubrik, underrubrik

19 Att sätta rubriker Editorn eller i HTML vyn Markera texten. Välj Rubrik 2 ur stilar – eller rubrik 3 om det lämpligare. I HTML vyn att föredra för den som kan. Bra att rensa skräpkod.

20 Rubrik justeringar H2 och H3 TIPS: CTRL+Z backar dina ändringar.

21 Duplicate Content Google älskar unikt innehåll

22 URL inställningar Kort och beskrivande

23 Sökvänlig URL Utnyttja sidans adress för sökord

24 Meta nyckelord Av mindre värde för SEO Meta keywords, inte ”ny” eller ”köp”, utan ”nya bilar”, ”köpa bil” – dock inte nödvändig att fylla i… Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier. Har ingen primär funktion lägre… Kan vara bra att fylla i för andra medier.

25 Bilder Bildens beskrivning är ALT-text. Titel är den text som visas när man för muspekaren över bilden. Rekommendation 3 – 7 ord. ALT menad som beskrivning. TITEL är mer menad som ytterligare information. Såhär ser en bild ut när den saknas och inte har ALT text

26 Bilder Beskrivningar Såhär skulle vi kunna beskriva bilden.

27 Att kolla befintliga sidor Förbättra befintligt innehåll

28 Att kolla befintliga sidor Bilia.no

29 Att kolla befintliga sidor Bilia.no

30 Att kolla befintliga sidor Undvika att använda samma ord flera gånger i titel

31 Intern länkning

32 (Teknik) i-bilen

33 Att kolla befintliga sidor Bilia.no Vad avgör att #-urler blir till?.

34 (Teknik) 301 redirect på dessa. I nödfall canonical URL.

35 Ukens bruktbiltilbud bruktbiltilbud/

36 Guide for bilbarnestoler

37 Sida om dekk

38 Sidor om dekk

39 Sida om tillbehör

40 Är texten unik? Om du inte skrivit texten själv

41 Sökordet förekomma Riklig användning av synonymer

42 SEO faktorer Vad påverkar vår position på Google Onsite – saker vi kan göra på Bilia.se Titel – viktigast Innehåll i form av text (Google älskar långa texter) Rubriker Sidans beskrivning Markera viktig text (utan att överdriva), t ex fetstilt.

43 Onsite Content – text

44 Onsite Duplicate content

45 Firefox användare? Installera https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/seo-doctor/

46 Kommande utbildningstillfällen Tillfälle 3 Offsite. Vad kan vi göra utanför bilia.se för att uppnå positiva SEO effekter och vad kan andra hjälpa oss med? Kraftfull SEO genom bra ankartexter. Synergieffekterna. Kanalerna som Google älskar. Använda sociala medier för SEO. Konkreta tips och exempel. Tillfälle 4 Onsite. Åtgärder på sidan. Fördjupning. Tekniska inställningar som webbredaktörerna bör vara medvetna om och kunna upptäcka, för att kunna lyfta frågan och be en tekniker åtgärda eventuella fel. Tillfälle 5 Offsite. Fördjupning. Kartsök, bildsök, videosök och hur vi kan använda dessa sökkanaler. Hur använder jag Google Analytics som verktyg för SEO? Mäta effekter av insatserna. Preliminärt

47 Tips

48 Tack för visat intresse!


Ladda ner ppt "Mikael Olsson SEO utbildning – Bilia Dag 2 - Onsite."

Liknande presentationer


Google-annonser