Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hitlers väg till makten Hitlers diktatur Nazi Tyskland.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hitlers väg till makten Hitlers diktatur Nazi Tyskland."— Presentationens avskrift:

1 Hitlers väg till makten Hitlers diktatur Nazi Tyskland

2 Född 1889 I Österrike nära Linz Medelklass familj Hoppade av skolan vid 14 Flyttade till Wien för att bli konstnär http://travel.yahoo.com/p-travelguide-577490-map_of_austria-i

3 Wien Ville bli konstnär Blev ej antagen till Vienna Academy of Fine Arts Borgmästare Karl Lueger inspirationskälla Hitler admired Lueger, a powerful politician, for his speech making skills and effective use of propaganda in gaining popular appeal. He also admired Lueger's skill in manipulating established institutions such as the Catholic Church. He studied Lueger carefully and modeled some of his later behavior on what he learned. http://smoter.com/teenaged.htm Hitler’s 1st Vienna Apartment Hitler’s Art

4 Hitler i första världskriget Hitler volunteered at age 25 by enlisting in a Bavarian Regiment. After its first engagement against the British and Belgians near Ypres, 2500 of the 3000 men in the Hitler's regiment were killed, wounded or missing. Hitler escaped without a scratch. Throughout most of the war, Hitler had great luck avoiding life threatening injury. More than once he moved away from a spot where moments later a shell exploded killing or wounding everyone. Corporal Hitler was a dispatch runner, taking messages back and forth from the command staff in the rear to the fighting units near the battlefield. During lulls in the fighting he would take out his watercolors and paint the landscapes of war. Hitler som korpral

5 Det tyska arbetarpartiet Den tyska armén var orolig för partiets vänsterinriktning och skickade Adolf Hitler, för att spionera på organisationen. Hitler kom på att partiets åsikter motsvarade hans egna. Trots att han var där som en spion, kunde han ej hålla sig och blev alltmer inblandad i partiets angelägenheter.

6 Nazist Partiet Hitler uppmuntrade till nationellt tänkande, militarism, och ett kollektivt tänkande(ett folk) samt ett ”renrasigt” Tyskland. Hitler fördömde judarna, genom att exploatera ett anti-semitiskt tänkande som funnits i europa under flera århundraden. Han ändrade partiets namn till Tysklands Nationalsocialistiska Arbetarparti även känt som, Nazist Partiet. http://fcit.coedu.usf.edu/holocaust/timeline/nazirise.htm

7 SA In 1921 Adolf Hitler formed his own private army called Sturm Abteilung (Storm Section). The SA (also known as stormtroopers or brownshirts) were instructed to disrupt the meetings of political opponents and to protect Hitler from revenge attacks. Captain Ernst Roehm of the Bavarian Army played an important role in recruiting these men, and became the SA's first leader.Adolf HitlerErnst Roehm The SA wore grey jackets, brown shirts, swastika armbands, ski-caps, knee-breeches, thick woolen socks and combat boots. Accompanied by bands of musicians and carrying swastika flags, they would parade through the streets of Munich. At the end of the march Hitler would make one of his passionate speeches that encouraged his supporters to carry out acts of violence against Jews and his left-wing political opponents.

8 Beer Hall Putsch http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/GERbeer.htm

9 Mein Kampf ”En stat som under en epok av rasförfalskning, strävar till att bevara de bästa delarna av rasgruppen skall en dag bli jordens härskare”

10 Den Store Talaren

11 Nazi Partiets väg till makten: 1928-1933 1928 var Hitler’s Nazi Parti ett litet, obetydligt parti. De hade små framgångar i val och sågs ej som något hot av den politiska eliten. 1933 blev Hitler Tysklands kansler. Nazisterna hade stigit från att ha ingen makt till att ha total makt.

12 Arbetslösa 19282 miljoner 1929 2.5 miljoner 19303 miljoner 19315 miljoner 19326 miljoner

13 Hur blev Hitler rikskansler? Allmänheten krävde förbättringar Nazi Partiet var störst i riksdagen Hindendburg och von Papen trodde att Hitler kunde kontrolleras Hitler var en national figur efter presidentvalet 1932 (han fick näst mest röster) www.schoolshistory.org.uk/worksheets/Presentations/Hitler/The%20Nazi%20Party%92s%20Rise%20to%20Power.ppt

14 Date of Election Jan 1919 Jun 1920 May 1924 Dec 1924 May 1928 Sep 1930 Jul 1932 Nov 1932 Mar 1933 SPD Social Democrats 165102100131153143133121120 Communists KPD/USPD 2288624554778910181 Centre Party (Catholics) 916465696268757074 DDP (Democrats) 753928322520425 Right-wing parties (BVP/ DVP/DNVP) 6315715617413490668372 NSDAP (Nazis) 321412107230196288 Others 7929 517211127 Total Deputies 423459472493491577608584647 Nazi Val Resultat

15 http://www1.yadvashem.org/Odot/prog/image_into.asp?id=3434&lang=EN&type_id=8&addr=/IMAGE_TYPE/3434.GIF

16 http://www1.yadvashem.org/Odot/prog/image_into.asp?id=3432&lang=EN&type_id=8&addr=/IMAGE_TYPE/3432.GIF

17 Hur lyckades Hitler hålla makten? Riksdagsbranden 1933 Bygger upp ett klimat för egna ändamål. Maktlagen 1934 Hitler ger sig själv diktatoriska rättigheter. Har all makt i samhället Långa knivarnas natt 1934 Oppositionen inom partiet avskaffas med hjälp av våld. En “utrensning” av SA-medlemmar Hitler used his position, and the frailties and subsequent death of Hindendburg, to engineer a Nazi take over of government. He makes use of Article 48 to legitimise the end of democracy before radically altering the structure of government. Soon opposition is banned and Germany has a one party state. Pressure groups, such as Trade unions, are also banned. This Nazi ‘Revolution’ is secured as a result of the removal of all possible threats to nazi rule: the SA, the army and political parties are all ‘dealt with’ by the end of 1934. www.schoolshistory.org.uk/worksheets/Presentations/Hitler/The%20Nazi%20Party%92s%20Rise%20to%20Power.ppt

18 Resultatet av de långa knivarnas natt Över 1,000 motståndare dödades In August, President Hindenburg died. Hitler utnämnde sig själv till president såsom kansler, en ny ledarroll ‘Der Fuehrer’(ledaren). Han blev även överhuvud av armén, som tvingades svära trohetsed till honom. Han hade nu fullständig kontroll. www.learnhistory.org.uk/The%20Night%20of%20the%20Long%20Knives.ppt

19 Fuehrer Eden I swear by almighty God this sacred oath: I will render unconditional obedience to the Fuehrer of the German Reich and people, Adolf Hitler, Supreme Commander of the Wehrmacht, and, as a brave soldier, I will be ready at any time to stake my life for this oath." www.learnhistory.org.uk/The%20Night%20of%20the%20Long%20Knives.ppt

20 SS head Heinrich Himmler, SA Chief of Staff Viktor Lutze, Deputy Führer Rudolf Hess and Adolf Hitler salute their followers.

21 Hitler som kansler

22 Hitlers metoder för att öka på sysselsättningen? www.kgv.edu.hk/history/Y10-11/Nazis/Unemployment1929_1933.ppt

23 http://www1.yadvashem.org/Odot/prog/image_into.asp?id=3421&lang=EN&type_id=8&addr=/IMAGE_TYPE/3421.GIF

24 Hur lyckades nazisterna upprätta en diktatur? 1933-39 www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

25 Propaganda http://www.youtube.com/watch?v=oVurfhMw1UU&feature=related

26 Joseph Goebbels (1897-1945) Led av polio som barn 1925, medlem av Nazisterna Ansvarig för valkampanjer 1933, Propagandaminister 1934, Långa knivarnas natt Why did the Nazi authorities ban publication of this photo during the War? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

27 1933 fanns det 4,700 dagstidningar, 3% kontrollerades av Nazi Partiet 1944 997 dagstidningar, 82% kontrollerades av Nazi Partiet Tidningar www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

28 Radio Billiga radion Volksempfänger Mellan 1932-39 ökade antal radion från 25% till70% “det spirituella vapnet för den totalitära staten” (Goebbels) Workers listening to a Hitler broadcast. How useful is this picture to historians studying the impact of Nazi propaganda? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

29 Massmöten September 1933-38, Nuremberg mötena En blandning av ett spektakel, militärparad & propaganda Festivaler och festtillfällen, t.ex Hitler’s födelsedag Munich Putsch Dag www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt http://www.youtube.com/watch?v=GHs2coAzLJ8&feature=related

30 Polis Staten www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

31 Heinrich Himmler (1900-1945) F.d hönsfarmare från Preussen Överhuvud för SS (Hitler’s livvakt) Överhuvud för Gestapo (säkerhetspolis) 1934, 50,000 SS medlemmar What does Himmler’s background tell you about the Nazi party? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

32 Terror *Terror för att skrämma och avlägsna opposition *Koncentrationsläger –för judar, politiska motståndare, underlägsna raser, moraliskt avvikande Jewish men and women in a Nazi concentration camp. What symbol are they wearing on their clothes? Why have they been made to wear this? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

33 Förföljelse av minoriteter Juli 1933, obligatorisk sterilisering av mentalt sjuka Hemligt eutanasi programm ‘asociala’ homosexuella, romer, Jehovas Vittnen & kriminella Still from German propaganda film, Erbkrank (Hereditary Illness), made in 1935 www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

34 Rättsväsende Avskaffa rättigheten att bli dömd före fängslande Domare ersattes med Nazi anhängare 1939, 162,000 tyska fångar dömda till fängelse utan rättegång, 500 dömda till döden What is the artist of this satirical cartoon trying to say? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

35 Nazi kontrolk av samhället www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

36 Utbildning Läroplan & läromedel ändrades, fokus på raslära & Tysk historia Obligatoriskt medlemsskap i tyska lärarförbundet Ledarskapsskolor (Adolf Hitler skolor) Baldur von Schirach, Hitler Youth Leader How can we tell this is a Nazi classroom? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

37 Hitler Youth Hitler Youth (Hitler Jugend, HJ)1925 1939, 8 miljoner medlemmar Camping, vandring, folksånger, militär träning & gymnastik 1936 medlemsskap obligatoriskt German Girls’ League This could be you 70 years ago! www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

38 Kyrkan Många nazister anti-kristna men ville ej provocera konflikt med kyrkan Juni 1933, katolska kyrkan undertecknar ‘konkordat’ (förståelse) Protestanta kyrkor del av pro-Nazistika Rikskyrkan, ‘ Swastikan I vårt bröst och korset i våra hjärtan ” Reich Church symbol www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

39 Hitlers syn på judarna I Mein Kampf beskyllerHitler judarna för Tysklands ekonomiska problem & förlusten i IVK Vid slutet av 1934, har de flesta judiska advokater, doktorer, professorer, tjänstemän,och musiker förlorat sitt jobb samt sin rätt att utöva sitt yrke. www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

40 Förföljelse av Judar 1933, 500,000 judar I Tyskland(mindre än 1% av populationen) April 1933 bojkott av judiska affärer September 1935, Nürnberglagarna förbjöd blandade äktenskap & tyskt medborgarskap för judar, judar tvungna att bära davidstjärnan Varför hatade nazisterna judar? www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

41 Member of Hitler Youth, drawing Star of David on Jewish shop window – 1933. Jewish pupils intimidated by 'Aryan' classmates – 1933. www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

42 Doktorer mäter näsan och ögonen för att avgöra rasen “Vetenskapliga” bevis för att bestämma ras www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

43 Nürnberg Lagarna 1935 Judarna misste alla rättigheter såsom medborgarskap, arbete, & egendom. Judar tvingades att bära en gul davidsstjärna på den vänstra sidan www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

44 Kristallnatten, November 1938 ‘Night of the broken glass’ Tysk ambassadör officiellt dödad av judisk ungdom Goebbels beordrade ‘demonstrationer’ mot det judiska samfundet 8,000 judiska hem & affärer förstörda, 400 synagogor brändes ned, 100 judar dödade, 20,000 arresterade Judarna beordrade att betala 1 miljard Riksmark i skadestånd www.igshistoryonline.co.uk/Resources/Establishing%20a%20Nazi%20dictatorship%20-%20presentation.ppt

45 Kristallnatten www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

46 Europa Faller för Nazismen & Holocausten www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

47 Holocausten Det systematiska mordet av 11 miljoner människor runtom Europa; ~ 6 million var judar. www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

48 “Den slutgiltiga lösningen” Hitler’s önskan att bli kvitt Europas judar Folkmord: avsiktlig & systematiskt dödande av en hel folkgrupp Ville ”rensa” Europa med hjälp av “mästar rasen” dvs. den Ariska rasen Målgruppen: Judar, kommunister, romer, jehovas vittnen, homosexuella, mentalt/fysikt förhindrade, osv. Hitler’s SS samla ihop & fängslade de “icke- önskvärda” www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

49 Förspel till den slutgiltiga lösningen 1939, Tyskland invaderar Polen som hade ca 3 miljoner judar 1941, Tyskland invaderar delar av Sovjet som hade 5 miljoner judar. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

50 Einsatzgruppen Why do you think that they located them here? The work of the Einsatzgruppen www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

51 Byte av taktik: Einsatzgruppen Himmler skickade fyra special tränade SS-trupper “Einsatzgrupp battalioner” till tyskockuperat område som sköt ca 1 miljoner judar. Fångar togs till övergivna områden där de tvingades att gräva sin egen grav varefter de sköts. När SS blev utan ammunition dödade de ibland sina offer med eldkastare. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

52 Byte av taktik: Einsatzgruppen www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

53 Den ‘Slutgiltiga lösningen’ I Januari 1942, beslöt Himmler att byta taktik och sammankallde ett möte i Wannsee. På detta möte beslöts att de befintliga metoderna var för ineffektiva och att en ny metod ‘Slutgiltiga lösningen’ behövdes. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

54 Ghetton In 1939, the Nazis reintroduced to Europe a form of social control abolished in the nineteenth century: the ghetto. Though the term is frequently used to describe an impoverished, segregated urban area, it originally meant the walled-in area of European cities to which Jews were legally restricted. After the Germans conquered Poland, they reestablished Jewish ghettos, first in the city of Lódz. Soon another was decreed in Warsaw, and eventually ghettos could be found in every Nazi-controlled city with a significant Jewish population. homelink.cps-k12.org/teachers/brownta/files/0F5C3F564AF646C084B937D2BFFB0623.ppt

55 Det blev värre The ghetto was typically surrounded by a wall topped with barbed wire. Entrances were guarded around the clock. Any movement in or out was strictly controlled. Living conditions were vile: Average density per dilapidated room was 13 people. Plumbing and sewage facilities were overburdened, and the stench fouled the air. Slow starvation was common: While a German in Warsaw consumed about 2,310 calories a day, the average for Jews was 184. Mothers often hid children for days after their deaths in order to get their food rations. Before long, those who had not already perished of disease or starvation were carted off to death camps like Auschwitz, Bergen-Belsen and Treblinka. homelink.cps-k12.org/teachers/brownta/files/0F5C3F564AF646C084B937D2BFFB0623.ppt

56 Var fanns gettona? mage.geog.macalester.edu/mngeog/MnCitiesLessons05/GhettoCity.Beck/WhatsAGhetto.Beck.ppt

57 Barn som dör av svält i Warsawa Gettot www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

58 Koncentrationsläger Inpackade i barracker & tvingade att jobba / minimi matranson Många dog av hunger & sjukdomar www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

59 Wannsee Konferensen Hur skulle den slutgiltiga lösningen organiseras? Skjutande var för ineffektivt dessutom behövdes kulorna på fältet Judar skulle samlas upp och skickas till transitläger, getton Judarna som levde i dessa getton skulle användas som billig arbetskraft. Förhållandena i gettona gjordes så dåliga som möjligt, många dog, och resten ville bort i hopp om en bättre framtid När judarna anlände gick de igenom en process som kallades ‘selektion.’ De resterande judarna skeppades till ‘nybbyggar områden’ I öst. Kvinnor, barn, gamla & sjuka skulle undergå ‘special behandling.’ Unga och virila skulle genomgå en process ‘eliminering genom arbete.’ www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

60 Vilken taktik använde sig nazisterna av för att få judarna bort från gettona ? Taktik Svält Judarna I Warsawa gettot fick endast 1000 kalorier /dag. En människa behöver 2400 kalorier/dag för att behålla sin vikt Terror SS sköt offentligt folk för smugglandet an mat eller för annat motsånd Vilseledni ng Man berättade för judarna att de skulle omplaceras österut I några getton var judarna tvungna att själv skaffa sin tågbiljett. Man ombad judarna att ta med allt vad de ägde. Det är lättare att kontrollera hungrande människor Nya interner som kom till lägrena fick postkort för att skicka till sina vänner. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

61 SS Taktik: Avhumanisering SS -väktarna som mördade judarna hjärntvättades med Anti-Semitisk propaganda. Judarna transporterades i boskapsvagnar under hemska omständigheter. Nakna, smutsiga och svältande människor ser ut som djur, vilket hjälpte att föra fram Nazi propagandan. SS skolade sina nya adapter genom att träna dem att sätta eld på en grop full med lik – oftast barn. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

62 Taktik: Vad hände med de nya internerna? Villfarelse & Selektion I Auschwitz rullade tågen in på något som liknade en riktig station. Judarna hjälptes ned från tågen av andra specialtränade judar På vissa dödsläger spelades klassisk musik för att göra stämningen fridfull för nya interner. I Auschwitz lungnades de nya ned med musik spelad av den judiska orkestern. Alla nykomlingar fick gå igenom ett ‘urval.’ Mödrar,barn,gamla och sjuka skickades direkt till ‘duscharna’ som egentligen var gaskammare. De virila skickades till arbetsläger där de dödades genom en process ‘destruktion genom arbete.’ www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

63 Ingången till Auschwitz Notera hur det byggts för att likna en järnvägsstation www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

64 Auschwitz Orkestern www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

65 Karta över Auschwitz New Arrivals ‘Destruction Through Work’ ‘Showers’ www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

66 Auschwitz från luften Notera hur dödslägret är uppbyggt som ett industrikomplex Naziserna använde sig av industriella metoder för att mörda folk och för att processa deras döda kroppar www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

67 Gaskammrarna Nazisterna tvingade stora grupper av fångar in i småa cement rum och fällde Zyklon B, genom småa hål I taket. Dessa gaskamrar var ibland förklädda som dusch eller badutrymmen. SS försökte att inrymma 2000 människor i denna gaskammare. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

68 Utsidan av en Gaskammare Notera ungnarnas placering www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

69 Processandet av kroppar Specialutvalda judar kända som sonderkommando var vana att ta bort guldplomber och hår av människor som gasats ihjäl. Sonderkommando- judarna tvingades också att skyffla in de döda kropparna i krematorierna. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

70 Krematoriet i Dachau www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

71 Döda kroppar i väntan på att processas www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

72 Skodon förrän de processats av sonderkommando En bild från Auschwitz Museum. Bilden representerar en dags “ranson”,när gasandet nått kulmen, ca 25 000 par. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

73 Var den slutgiltiga lösningen lyckad? Nazisterna hade som mål att döda 11 million judar vid Wannsee Konferensen 1942 Idag finns ca 2000 judar i Polen. Nazisterna lyckades döda ca 6 miljoner. Män som Schindler hjälpte judar att fly den slutgiltiga lösningen. Alla judar gick ej frivilligt in i gaskammrarna. 1943, förekom en revolt i Warsawa Gettot, såsom många andra revolterade mot Nazisterna när de insåg vad som egentligen höll på att hända. www.schoolhistory.co.uk/gcselinks/indepth/germany/resources/TheHolocaust.ppt

74 NAZI Utrikes Politik

75 Lebensraum Lebensraum: Livsrum Hitler behövde rum för den Ariska nationen Ville därför expandera www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

76 Rhenlandet Var eftter IVK ett demilitariserat område en buffer zon mellan Tyskland & Frankrike Under Fransk kontroll Den 7 mars, 1936 ockuperas området av nazisterna Etniska tyskar levde där Livsrum/natur resurser Utan motstånd = eftergiftspolitik www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

77 Ockupering av Rhenlandet www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

78 Österrike Etniska tyskar: liknande kultur, religion, språk Hitler “absorberade” Österrike genom Anschlussen eller unionen 12 Mars, 1938 trupper invaderar Österrike utan motstånd www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

79 Anschluss www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

80 Eftergiftspolitik Policy av England & Frankrike som gav efter för Hitler’s krav för att upprätthålla fred Vilka områden? –Rhenland –Österrike –Sudetområdet –Resten av Tjeckoslovakien www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

81 Sudetområdet - Tjeckoslovakien Sept. 30, 1938 Sudetområdet München Konferensen: Chamberlain (England) & Hitler gjorde “fred i vår tid” Hitler sade att Sudetområdet är sista kravet www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

82 Sudetenland “A Sudeten woman dutifully salutes parading Nazis, October, 1938. The Sudetenland was the portion of Czechoslovakia inhabited by over 3 million Sudeten Germans. Many of them became Nazis and strongly supported the acquisition of the Sudetenland by Hitler.” www.historyplace.com/ worldwar2/timeline/sudet.htm www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

83 Resten av Tjeckoslovakien Mars 15, 1939 Tyska trupper invaderar resten av Tjeckoslovakien. Inga tyskar – Livsrum/resurser Eftergiftspolitik www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

84 Non-Aggressions Pakten Augusti 23, 1939 Mellan Tyskland & Sovietunionen Hitler ville undvika tvåfrontskrig Överenskommelse att ej anfalla varandra & delning av Polen & Baltikum och Finland Avtalet överraskade alla – Hitler hatade kommunister www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

85 Invasion av Polen Sept. 1, 1939 Tyska luftstridskrafter (Luftwaffe) & pansarvagnar invaderar Polen Blitzkrieg: Britannien & Frankrike lovade att skydda Polen Polen överkörda & splittrade Sept. 3, 1939 Britannien & Frankrike förklarar krig mot Tyskland = IIVK har börjat www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

86 Invasionen av Polen www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

87 Vem mot vem? At this point: Allierade = England & Franrike Axis = Germany & Italy Hitler begins his quest across Europe www.memorial.ecasd.k12.wi.us/.../jbrantner/ushistory/WWII/ppts/Europe%20Falls%20to%20the%20Nazis.ppt

88


Ladda ner ppt "Hitlers väg till makten Hitlers diktatur Nazi Tyskland."

Liknande presentationer


Google-annonser