Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Kajsa Hartig Nordiska museet Stockholm, 23 april 2015 Kulturarvsinstitutioner.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Kajsa Hartig Nordiska museet Stockholm, 23 april 2015 Kulturarvsinstitutioner."— Presentationens avskrift:

1 DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Kajsa Hartig Nordiska museet Stockholm, 23 april 2015 Kulturarvsinstitutioner och sociala medier

2 Därför använder vi sociala medier Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

3 Sedan ca 2008–2009 Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

4 Sju av tio svenskar (72%) besöker någon gång sociala medier och att nästan hälften (48%) av svenskarna gör det dagligen. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

5 Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

6 Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

7 Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

8 Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

9 Kompetensutveckling Förbättra interna processer och strukturer Förmedling av kulturhistoria Dialog och delaktighet Marknadsföring Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

10 Webbplats Samlings- databas Facebook Youtube Seminarier Flickr Pinterest Wikipedia Insamlings- webb E- publikationer Pressutskick Program- verksamhet Instagram Utställningar Twitter Nyhetsbrev Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

11 Kompetensutveckling Ökat internt engagemang Fler deltar, publicerar i kanalerna Ökad förståelse för digital utveckling Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

12 Makt, sociala medier och kommunikation, #smbib15, , Kajsa Hartig, Nordiska museet Foto: Kajsa Hartig, Nordiska museet, CC-BY-NC

13 Jag

14 Interna processer och strukturer Sociala medier en murbräcka i digitalt förändringsarbete Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

15 Stresstesta med ett sociala medier-projekt! Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

16 Förmedling av kunskap En kanal av många Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

17 Webbplats Samlings- databas Facebook Youtube Seminarier Flickr Pinterest Wikipedia Insamlings- webb E- publikationer Pressutskick Program- verksamhet Instagram Utställningar Twitter Nyhetsbrev Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

18 Ökad dialog och delaktighet Publiken berikar kommunikationen med fler perspektiv och kunskap Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

19 #nm_advent Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

20 Marknadsföring Ökad kännedom om museet Ökad kunskap om museets utbud Möjlighet att locka fler till utställningar och evenemang Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

21 Foto: Karolina Kristensson, Nordiska museet, CC-BY-NC Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

22 Varför bilder? Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

23 Uppmärksamhet Engagemang Sökresultat på Google Optimera webbsidor med bilder (dela snyggt) Ökad räckvidd – text blir sällan viral Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

24 75 % Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

25

26 ”…camera phone photographs are captured and communicated in order to maintain social cohesion among a group or among individuals.” Visual chitchat Author: Villi, Mikko. Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet

27 Tack! Kulturarvsinstitutioner och sociala medier, , Kajsa Hartig, Nordiska museet


Ladda ner ppt "DIGISAM: En dag om bildavtal, sociala medier och tredje mans användning på kulturarvsområdet Kajsa Hartig Nordiska museet Stockholm, 23 april 2015 Kulturarvsinstitutioner."

Liknande presentationer


Google-annonser