Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Bokslutskommuniké 2014. Ellens affärside “To help women keeping a healthy intimate and vaginal balance by providing excellent and innovative products.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Bokslutskommuniké 2014. Ellens affärside “To help women keeping a healthy intimate and vaginal balance by providing excellent and innovative products."— Presentationens avskrift:

1 Bokslutskommuniké 2014

2 Ellens affärside “To help women keeping a healthy intimate and vaginal balance by providing excellent and innovative products that are easy to use and when applicable, with a scientific background ” ellen ® Female intimate health Prevention and Protection Restoration and Balance Proven Probiotics - Lacto Naturel

3 Alla pilarna 2014 jämfört med 2013 har gått åt rätt håll 41% 31% 6% Källa: Bokslutskommuniké 2014, 2013, 2012 Omsättningen Rörelsekostnaderna EBITDA Bruttomarginal Resultat per aktie

4 2014 ökade omsättningen med 7 procent 41% 31% 6% Källa: Bokslutskommuniké 2014, 2013, 2012

5 Totalt kassaflöde per 31 dec 2014 förklaras av stora kundfordringar 41% 31% 6% Källa: Bokslutskommuniké 2014, årsredovisningar 2013, 2012

6 Omsättningen ökade med 69 procent andra halvåret % 31% 6% Källa: Bokslutskommuniké 2014

7 Genomförda förändringar 2014 resulterade i positivt EBITDA kvartal 4 41% 31% 6% Källa: Bokslutskommuniké 2014, 2013, 2012 * Inklusive avskrivningar och omstruktureringskostnader ** EBITDA: Resultat före avskrivningar och omstruktureringskostnader

8 Förändringsarbetet har omfattat både intäkts- och kostnadssida Tf VD tillträdde den 12 feb 2014 – Ny VD 6 februari 2015 Affärsinriktningen breddades till att omfatta kvinnlig intimvård Produktutvecklingsarbetet satte fart och två nya produkter lanserades Försäljningsarbetet fokuserades på distributörer med betydande inköpsvolymer och tillväxtpotential Försäljningen av intimkrämen börjar ta fart Personella resurserna minskades Alla kostnader ifrågasattes

9 Breddningen av affärsfokuset har aktivt bidragit till en vitalisering av produktutvecklingen Breddningen av affärsinriktningen möjliggjorde en utökning av produktportföljen med produkter som består av naturliga ingredienser inom intimområdet men utan probiotika Samarbetet med strategiska distributörer bjöds in att aktivt delta i Ellens arbete med produktutveckling Det bör kunna leda till att tiden för marknadslansering kortas Det närmare samarbetet med distributörerna har lett till att fler produktidéer utvärderas och nya produkter finns nu i pipeline

10 Produktportföljen har utökats till fyra produkter

11 IPRAD och Ellen Vertriebs dominerar fortfarande

12 IPRAD och Ellen Vertriebs förväntas öka IPRAD har ökat sina inköp 2014 med 1,5 MSEK jämfört med 2013 IPRAD har lagt sin största order någonsin på 2,6 MSEK för första kvartalet 2015 IPRADs försäljning ut till kund har ökat med 16 procent och deras inköp från Ellen har ökat med 13 procent 2014 Ellen Vertriebs har lanserat intimkrämen på den tyska marknaden och Rossmann lanserar intimkrämen på 1000 butiker i februari 2015 Schweiz har lanserat intimkrämen hos Coop med positivt kundmottagande

13 Det börjar lossna i Skandinavien med Navamedic Ny distributör för Skandinavien sedan halvårsskiftet 2014 – Navamedic Navamedic fick en tung start med Apoteket AB och Hjärtat som tog bort tampongen ur sortimentet 2014 Försäljningen i Skandinavien har under 2014 vuxit från 423 KSEK 2013 till 773 KSEK 2014 Fortsatt tillväxt förväntas 2015 Intimkrämen lanseras från och med februari på 324 apotek - Apoteket Kronan, Apoteket Cura, Loyds Apotek, Apoteksgruppen Intimkrämen lanseras på 150 apotek i Norge, däribland Boots och 150 apotek i Danmark hos en apotekskedja Tampongen återinförs med alla tre storlekarna på alla apotek i Norge utom Boots

14 Ellens fokuserade försäljningen på tio europeiska distributörer med eller utan Ellens varumärke Strategiska Partners: IPRAD – Eget varumärke Ellen Vertriebs – Ellens varumärke men egen design Navamedic – Ellens varumärke och design Distributörer med tillväxtpotential: Transmeri, Finland - Ellens varumärke och design Bio-Tech, Ungern - Ellens varumärke och design Holbex, Polen - Ellens varumärke och design S&D Pharma, Tjeckien och Slovakien - Ellens varumärke och design Sante HM, Romania - Ellens varumärke och design Casen Recordati, Spanien – Eget varumärke Tosama, Balkan länderna - Eget varumärke

15 Ellens nya organisation CEO Carina Persson CEO Carina Persson Distributors/Partners Suppliers Consultants Scientific Board Liao Qinping, Prof. Beijing, China Gerd Neumann,Prof. Dr. Hamburg, Germany Carl Påhlson,Prof Molecular biology, Sweden Lars-Olof Berg, MSc, Microbiologist, Sweden Dr Dvorak, MD, PhD. Czech Republic Dr Sophia Ehrström, PhD. Sweden Scientific Board Liao Qinping, Prof. Beijing, China Gerd Neumann,Prof. Dr. Hamburg, Germany Carl Påhlson,Prof Molecular biology, Sweden Lars-Olof Berg, MSc, Microbiologist, Sweden Dr Dvorak, MD, PhD. Czech Republic Dr Sophia Ehrström, PhD. Sweden Board of Directors Stefan Appelgren, Chairman Mikael Lövgren Ingrid Atteryd Heiman Anders Boquist Board of Directors Stefan Appelgren, Chairman Mikael Lövgren Ingrid Atteryd Heiman Anders Boquist Support Ström & Gulliksson Mazars SET LA Groth Ants MAQS Law firm Support Ström & Gulliksson Mazars SET LA Groth Ants MAQS Law firm Share holders CFO Emilie Andersson CFO Emilie Andersson QA/RA Peter Landvall QA/RA Peter Landvall Production Ylva Winberg Production Ylva Winberg Marketing & Sales Annika Sahlin Pohl Marketing & Sales Annika Sahlin Pohl Logistic ass. Charlotta Baringe Logistic ass. Charlotta Baringe

16 Carina Persson – VD hos Ellen Erfarenhet från Dental och Life Science med läkemedel, kosttillskott, medical device och dental återvinning Kommer närmast från Sweden Recycling som VD Ferrosan AB/Pfizer Consumer Health Care som Sverigechef sortiment för apotek av kosttillskott Erfarenhet från probiotika och intimhälsa genom Vivag sortimentet hos Ferrosan

17 Tillväxt och lönsamhet är framtidsmålet Fortsatt produktutveckling ska leda till att nya produkter lanseras 2015 Leta kompletterande produkter till produktportföljen för att erbjuda distributörsnätverket en bredare portfölj Minska beroendet av Ellen Vertriebs och IPRAD genom tillväxt hos befintliga europeiska distributörer Etablera försäljning i nya länder i Europa, diskussioner pågår Få igång försäljningen i Asien Registreringsarbetet med intimkrämen har startat i USA. Beräknas pågå under 2015, diskussioner med potentiella partners pågår

18 Några milstolpar för Ellen 2000 Ellen AB bildas 2001Patent för LN® bakteriestammar, gäller tom Patent för produktionsprocessen, gäller tom Den probiotiska tampongen lanseras i Sverige 2008EU registrering som Medical device 2008Ellen Asia Ltd bildas 2013Ellen intimkräm lanseras 2014Kraftfullt förändringsarbete genomförs 2014Två nya produkter lanseras 2015 Ny VD

19 Tack! Carina Persson VD, Ellen AB

20 External factors Sexual activity Contraceptive choice Extended hygiene, intimate shaving Use of antibiotics Internal factors Genetic inheritance Hormonal changes Age, Pregnancy, Menstrual cycle 25% of women suffers from imbalance in their intimate area - “100 million women in Europe” Causes can be:

21 ellen® Probiotic Tampon - a Dual Action Medical Device/Consumer product Probiotics Menstruation protection  Restores/maintains a healthy vaginal bacterial flora  Balances the vaginal pH  Promotes vaginal health  Comfortable, high quality menstrual protection 2 in 1 - Double action

22 The process and the probiotics strains are protected by patents Good clinical results which shows LN ® strains efficacy and safety - 6 clinical studies - 3 in vitro studies Process for production of an absorbing sanitary article comprising lactic acid producing bacteria - Patented until in 21 markets Lactic acid producing bacteria for use as probiotic organisms in the human vagina - Patented until in 19 markets

23 These strains Belong to common vaginal Lactobacillus species They are isolated from healthy women’s vaginal flora (Lund University, Sweden) They are genetically stable They are the active ingredients in ellen® Probiotic tampon and intimate creme  Lactobacillus gasseri LN40  Lactobacillus rhamnosus LN113  Lactobacillus fermentum LN99 The patented LN strains are three

24 In vitro studies of LN strains shows LN strains produce antimicrobial substances  Produce lactic acid+  Lower the pH+  Produce Hydrogen Peroxide (H 2 O 2 )+  Inhibit urogenital pathogens Escherichia coli, Streptococcus agalactiae, Enterococcus faecalis, Staphylococcus aureus +  Inhibit yeast Candida albicans + Adhere excellent to epithelial cells+

25 LN strains – Clinically proven  Administered vaginally (tampons and capsules) ↓  Colonizes the vagina  Reduces vaginal discomfort (itching & irritation)  Reduces malodorous discharge  Improved cure rate  Reduces recurrences of BV and CV  Safe to use

26 Studies of ellen® products ellen® Probiotic tampon Clinical Study 1: 1992, Sweden (20 women) Clinical Study 2: 2001, Sweden (16 women) Clinical Study 3: 2006, Sweden/Norway/Finland (255 women) Clinical Study 4: 2012, Ukraine (40 women) __________________________________________________ LN strains (vaginal capsules) Clinical Study 1: 2010, Sweden (95 women) _________________________________________ ellen® Intimate Crème Clinical Study 1: 2013, Sweden (95 women) Under publication Consumer study 1: 2012, Sweden (29 women) Consumer study 2: 2013, Sweden (92 women) ______________________________________________

27 Ellen Probiotic tampon is the only one in the world  Tampon with natural lactobacilli  Three different sizes  With or without applicators

28 Add-on product – for campaigns or regular Monthly Pack! Probiotic tampons + regular tampons Normal size All tampons you need in one menstruation! Test sales in Germany Available now!

29 ellen® Probiotic Intimate Crème For a dry and sensitive external intimate area  2 in 1 – Natural lactobacilli and Natural fats/oils  No preservatives  No perfume  No water

30 Double action cosmetic product Ointment Moisturize  Softens the external mucus membranes  Prevent dryness  Give a natural and fresh feeling Helps to maintain a natural microbial flora  Contribute to the body’s natural bacterial flora and barrier (hydrolipidic film) in the external intimate area Natural ingredients

31 Target group  Dryness in the intimate area  Have a sense of not being fresh  Bad odour  Protection against unwanted bacteria  Fertile women  Menopausal and postmenopausal women

32 Proffessional feedback Gynecologists comments:  Unique - without water, perfume and preservatives  Lactobacilli - no other crème on the market containing probiotic bacteria, specific for the vaginal area  Protection - very important to protect all 3 entrances (Urinary tract, Vagina and Anal opening) from bad bacteria  Relief - almost immediate effect when it comes to symptoms

33 Summary – Why ellen® Probiotic Intimate creme?  Can be used by all women – fertile, active, young, menopausal, pregnant etc.  Protective Barrier against unwanted bacteria  Unique with proven probiotics, LN complex  Swedish Quality, invention and production  Tested and proven  Natural and free from preservatives, perfume, estrogen and water  Can be used in combination with antibiotics and antimycotics  Complement to the probiotic tampons

34 New products resently developed is an intimate wash foam  Salvia Officinalis (Sage oil)  Anti-inflammatory  Prevents from bad odour  Eco cert approved  Lactic Acid  pH-balanced (6)  Foam  Less water – do not dry out the skin  Lasts longer  Gentle against the mucosa Good combination with the Intimate creme Natural & Eco-Friendly Dermatologically tested pH: In healthy Vagina ≈ 4 Neutral = 7 (To high value makes growth of pathogens)

35 Why Intimate deo?  Salvia Officinalis (Sage oil)  Anti-inflammatory  Anti odour – prevents sweat formation  Eco cert approved  Lactic Acid  pH-balanced (5)  Deo  24 hour effect  Refreshing & Gentle  Free from Aluminium  Quick absorption Good combination with the Intimate creme Natural & Eco-Friendly Dermatologically tested We are all sweating also in the intimate area!

36 Tack! Carina Persson VD, Ellen AB


Ladda ner ppt "Bokslutskommuniké 2014. Ellens affärside “To help women keeping a healthy intimate and vaginal balance by providing excellent and innovative products."

Liknande presentationer


Google-annonser