Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Datamining i SQL Server 2005 Joakim Lannersten Intellibis.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Datamining i SQL Server 2005 Joakim Lannersten Intellibis."— Presentationens avskrift:

1 Datamining i SQL Server 2005 Joakim Lannersten Intellibis

2 Kort om Intellibis Konsultbolag specialiserat på Business Intelligence Konsulter med teknik- och verksamhetskunnande Grundades 2000 och har nu 65 anställda Stockholm Göteborg Malmö

3 Definition business intelligence, subst. beslutsstöd, ibland även innefattande de system ur vilka data hämtats, alt. metoderna att mäta en verksamhet och dess påverkande omvärld.  verksamhetsstyrning Corporate Performance Management  marknadsstyrning Enterprise Marketing Management  informationsstyrning Knowledge Management

4 Data Mining Metoder för att hitta samband och regler Utnyttja resultaten för förutsägelser Slutsatsunderlag Avancerad teknologi i ”enkla verktyg”  Klusteranalys  Korganalys  Beslutsträdsanalys  m fl

5 SQLServer DM Historia SQL 2000 SQL 2005 Enter the Game Create industry standard (OLE DB for DM) Target developer audience V1.0 product with 2 algorithms - Microsoft_Decision_Trees - Microsoft_Clustering Win Leadership Continue standards effort (OLE DB for DM 1.1, XMLA) Comprehensive feature set - 7 algorithms - 12 viewers - DMX extensions - Plug-in algorithm interface Penetrate the Enterprise Thought leadership

6 SQL Server 2005 DM Vision SQL 2005 Reports (Adhoc) Data Mining Business Knowledge Easy Difficult Usability Relative Business Value OLAP Reports (Static)

7 Kundcase Möjligheterna med data mining i SQL Server 2005 presenterades  verktygen tillhandahåller avancerade metoder för att hitta samband och mönster  ger ett mervärde för kundens Data Warehouse Implementation av kundkorgsanalys  för denna dragning avgränsat till en butik över fem månader med avidentifierad data

8 Kundkorgsanalys Vilken är den vanligaste kombinationen av produkter? Vilka produkter är starkast kopplade till varandra? I vilken ordning väljer man produkterna? Vad är värdet av merförsäljningen för en viss produkt?

9 Begreppsmodell kvitto butik kvittorader artikel produkt

10 Demo Analysis Services

11 Frågor ?


Ladda ner ppt "Datamining i SQL Server 2005 Joakim Lannersten Intellibis."

Liknande presentationer


Google-annonser