Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Hiss. Historia • Den först elektriska personhissen byggdes av tysken Werner von Siemens till industriutställningen i Mannheim år 1880. Lyfthöjden var.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Hiss. Historia • Den först elektriska personhissen byggdes av tysken Werner von Siemens till industriutställningen i Mannheim år 1880. Lyfthöjden var."— Presentationens avskrift:

1 Hiss

2 Historia • Den först elektriska personhissen byggdes av tysken Werner von Siemens till industriutställningen i Mannheim år Lyfthöjden var 20 m och hastigheten 0,5 m/s.

3 Konstruktion De flesta hissarna har en motvikt som håller emot så att elmotorn inte behöver lyfta så hög vikt, balanseringen ska vara 50/50 med halv last i korgen. Hissar med motvikt är att föredra ur komfort- och energisynpunkt, men ibland går det inte att få plats med en hiss med motvikt. I de husen kan det istället ha andra hissmodeller. Alternativen till hissar med motvikt är: Motviktlös hissmaskin där linorna (vajrarna) lindas upp på en lintrumma, inliftor hiss där korgen "klättar" på kedjor eller kuggstång i schaktet samt skruvhissen där korgen "skruvas" upp och ned med hjälp av en motordriven mutter monterad på korgens tak. knappar som skickar elektriska signaler genom ledningar till en motor.

4 Vi använder hissar för att transportera människor och varor till olika våningar i hus. Tex som i lägenheter, som det skulle inte gå att bära upp alla varor upp för alla trappor om man bor i ett 10 våningshus. När man går in i hissen kommer man in i ett litet rum som är som en korg. Hissen dras upp av en vajer, i slutet av vajern sitter en motvikt som gör så att hissen dras upp.


Ladda ner ppt "Hiss. Historia • Den först elektriska personhissen byggdes av tysken Werner von Siemens till industriutställningen i Mannheim år 1880. Lyfthöjden var."

Liknande presentationer


Google-annonser