Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Strategifasen Vi ska välja vägar för att nå fram till målgruppen inom ramarna för det uppdrag vi har.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Strategifasen Vi ska välja vägar för att nå fram till målgruppen inom ramarna för det uppdrag vi har."— Presentationens avskrift:

1 Strategifasen Vi ska välja vägar för att nå fram till målgruppen inom ramarna för det uppdrag vi har

2 Vi ska välja vägar för att nå fram till målgruppen inom ramarna för det uppdrag vi har

3 Målgruppsanalys •Situationen •Demografi •Livsstil •Psykografiska egenskaper •Normer •Mediavanor

4 Personas Persona = användarprofil •Syfte: Låta andra lära känna målgruppen •En möjlig påhittad person •Kontextberoende

5 Henry Smith, USA Henry is 43 years old, lives in the USA and is working as a sales manager at xxx. He is the father of four children. Henry says that when ha has spare time, it belongs to them. Henry’s attitude to his professional life is that he expects service from HQ and delivers service to his customers. He meets and talks daily with his co-workers. Among other things, they talks about the technical directions in the manuals. The greater the risk is in a project - the more likely he is to consult with his colleagues at the office. Henrys uses xxx’s material everyday and his preferred working tool is his laptop, on which he is surfs and mails on a daily basis - Google is his favorite site. He prefers that news concerning documentation be delivered via . He doesn’t send or receive any sms at work. Henry’s priority-list for xxx’s documentation: •Use plenty of graphics to illustrate features and procedures •The tone of voice must be friendly •Use only American English •Focus on American standards •Customers do not want multilingual manuals and they do not want a multitude of different products in the same manual •Make sure that the particular document contains only relevant information that is to the point regarding the specific product or products. •Different products from xxx should be presented in the same manner - they all belong to the same brand. After more than ten years at xxx, and nearly twice that many years in the business, Henry knows what will please his customers and what will not. Every now and then his office originates its sales material in-house. Henry’s work-motto is, “You’ve got to know the market”.

6 Gabriel Simone, Europe Gabriel is 34 years old, lives in Europe and has been working as a technical engineer for two years at xxx. He enjoys life as a well educated young urban professional. At the office he uses a stationary computer and he sometimes he searches the xxx intranet to find information while talking to customers on the phone. He shares information about new documentation with his colleagues - and for specific products, they use a specific set of binders at the office. When working outside the office, he uses a cell-phone. Gabriel uses the net and xxx Service Guide everyday. He accesses documentation on the xxx intranet, but he also uses faxes to send information to customers. His favourite website is BBC.com Gabriel’s priority-list for xxx documentation: •Maintain old documentation to support our customers - thus help them find the proper replacement equipment more effectively •The information must be updated and defined in xxx’s different systems – performance curves, in particular, have to be updated in sales situations. •Service intervals •Native language •Problems with parts list - e.g. same function for different items Gabriel’s overall impression of xxx’s documentation is good, and he likes technical information, because, as he puts it, “I am a technical man.” He wants both more information – and he wants it presented more extensively. ”It’s like my passion for football – the more the merrier” says Gabriel.

7 Underlag till Peronas KH Arbetsledaren "Roland" -Här har jag kontroll •45-65 år •Klädsel: “Hel & Ren” Skjorta, jacka och jeans •”Hårdför” inköpare •Priskänslig •Söker info på webben Byggare i en- eller tvåmansföretag, "Mats" - Här hör jag hemma •30-45 år •Klädsel: moderiktiga arbetskläder med gadgets •Har KH som kompis och kompetensbollplank •Behöver hjälp från webben med allt som inte rör byggandet •Positiv till att få info till mobilen. Bl a. För att visa kunder bilder och ge prisidé Privatkunder "Lena" -Vill ha hjälp av proffs utan att bli behandlad som en idiot •35-55 år •Gift med dubbla inkomster •Har råd att genomföra sina drömmar •Flera barn •Hus och/eller fritidshus •Klädsel: proper framgång •Vill ha hjälp av proffs utan att bli behandlad som en idiot •Viktigt med personlig relation •Det får kosta men viktigt att kunna förhandla om priset

8

9 Personas - fakta •Hypotetiska arketyper, eller “stand-ins” •Representerar riktiga människor i designprocessen •Upptäcks vid research och studier av målgrupp •Definieras med stringens och precision

10 Persona - fakta •En, högst två A4-sidor •Arbetsflöden och dagliga rutiner, med specificerade detaljer •Beskriv färdigheter, exempelvis datorvana •Inkludera påhittade detaljer, intresse eller vana. Gör dem unika och lätta att komma ihåg

11 Personas -fakta •Använd ingen du känner som modell •Återanvänd inte gamla personas •Förhåll dig lågt till antalet personas •Skapa trovärdiga arketyper så att alla inblandade i designprocessen accepterar personan

12 Personas – fakta •Namn och personliga detaljer •Personas definieras delvis utifrån sina mål •Designen byggs för att tillfredsställa personans behov, mål och begär

13 Personas – beskrivningen •Ett namn •Ålder •Ett foto •Personlig information •Arbetsmiljö •Tekniska färdigheter och bekvämlighet i förhållande till designproblemet

14 Personas – beskrivningen •Hatobjekt och frustrationer •Attityder •Motivation eller triggers •Informationssökning och favoritresurser •Personliga och professionella mål •Beskrivande, ärliga uttryck, exempelvis “Fort och fel”

15 NamnKarin Ålder43 OrtStockholm SysselsättningVårdbiträde, ibland som lärare Arbetssituation Jobbar på vikariat, svårt att överblicka sin tid, får ta dagen som den kommer Bor I en 3:a i Bandhagen. Hennes 13-åriga son bor varannan vecka hos Karin och varannan vecka hos pappan FamiljEnsamstående, en son Fritid Pysslar i hemmet, kollar mycket på nätet efter bland annat bostäder och shopping i olika former, försöker även hinna med fitness Mål i livet Att få mer ordning och kunna överblicka sin tid. Att ha ekonomi för att hennes son inte alldeles ska vara utan modekläder och trendprylar Mål med upplevelsenFörvissa sig om att Mdh har utbildning som har hög kvalité och ger jobb Slutmål Att hitta en utbildning som gör henne till behörig lärare (hon har redan läst 120 poäng spridda kurser). NätvanaSurfar oftast en- till flera timmar om dagen Tycker illa om på webbenVäntetid och när hon inte förstår vad som förväntas av henne Mediakonsumtion Dagspress, deckare och inredningsprogram på TV, veckopress; skvaller, mat och mode, läser deckare, sms:ar ibland har även börjat med mms, på nätet; ”Blocket” och ”Björns bostadsbytare” Citat”Jag är en 15-årig flicka fångad i en kvinnas kropp”

16 Läs mer om personas

17 Scenarier för personas Scenarier = kontextberoende berättelser •Ger personas syften och behov •Skapar förstålelser •Lätta att skapa •Effektivt berättande •Max en A4

18 Moodboard Beskriver •Mediemiljöer •Färger •Uttryck •Mediekonsumtion •Helhetsintryck


Ladda ner ppt "Strategifasen Vi ska välja vägar för att nå fram till målgruppen inom ramarna för det uppdrag vi har."

Liknande presentationer


Google-annonser