Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

KLUBBENS PUBLICITETSBILD - Situationen

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "KLUBBENS PUBLICITETSBILD - Situationen"— Presentationens avskrift:

1 KLUBBENS PUBLICITETSBILD - Situationen
Publicitetskommitténs ordförande Pentti Pirttilä Distrikt 1410 Höstseminarium Säkylä

2 PUBLICITETSBILDSUTBILDNING
Publicitetsutbildningen hösten 2015 15.9 Björneborg 30.9 Forssa 8.10 Åbo Till utbildningarna har det anmält sig ca. 20/tillfälle Tillsammans har det kommit anmälningar från 25 olika klubbar (60 klubbar i distriktet)

3 UTBILDNINGENS INNEHÅLL
Inledning Orientering i My-Rotary-sidorna och Brand-center- Rotarys visuell uttryck och färdigt material Idéer och god praxis för kommunikation(modeller,verktyg) Klubbens www-sidor och Facebook Rotary-tidningen Diskussion / grupparbeten

4 PUBLICITETSUTBILDNINGENS MATERIAL
J Publicitetsutbildningens material finns på distriktet www-sidor >>för medlemmar>> publicitetsbildskommittén Lösenord: ratas

5 HUR GICK DET I BJÖRNEBORG ?
Bra diskussion, god feedback Rotarys nya logo nya visuella utseende var inte bekant – inte i användning ännu Efter utbildningen gick många klubbar in och gjorde ett nytt klubblogo på My Rotary-sidorna Mycket diskussion även om behovet av publicitet för Rotary Fortfarande synpunkter om att Rotary inte skall synas eller delta i lokala händelser

6 VARIFRÅN UPPSTÅR ROTARYS PUBLICITETSBILD?
Publicitetsbilden uppstår enbart genom att handlingar och aktiv verksamhet Rotarys publicitetsbild uppstår genom handlingarna i rotaryklubbarna-satsning på ”gräsrotsnivån behövs! Det vi gör, är vi! Eller, vilken är vår publicitetsbild ifall vi inte gör nånting?

7 GOD OFFENTLIGHET BELÖNAR

8 I ALLT DETTA KAN DU DELTA - KOM IHÅG ATT BERÄTTA ÅT ALLA
Initiativ, jippo, serviceprojekt, händelse Ett eget evenemang eller deltagande i ett lokalt evenemang som en av aktörerna Insamling eller annat riksomfattande tema En intressant föredragshållare/gäst på veckomöte Utbyteselev Vänskapsutbyte, resor Ryla

9 ALLA KANALER STÅR TILL FÖRFOGANDE!
www-sidor klubbarnas egna sidor distriktets sidor Facebook och övriga sociala medier klubbens egna sidor Lokalmedierna> notiser, artikeltips >>>mottagarmängden blir mångfaldig med små finesser

10 Upprätthållande av klubbarnas www-sidor känns jobbigt
Alla har inte ens en direkt domain-adress Nuvarande tjänsterbjudares plattform motsvarar inte på något vis Rotarys nya grafiska uttryck Systemet alltför stelt och dystert Till detta vill man ha hjälp från distriktet!!! >>Feedback från skolningstillfället i Björneborg

11 WWW-SIDORNA DET VIKTIGASTE FÖNSTRET FÖR ROTARIANERNA
www-sidorna en viktigaste informationskällan Uppdateringen Utseendet Image Är de attraktiva? Rotarys formella uttryck Fungerar de på mobila enheter? >> Får vi en bild av klubbarnas sidor, att vi moderna, aktiva, hjälpsamma ?

12 Varje rotarian för budskapet vidare
JAG EN ROTARIAN Varje rotarian för budskapet vidare Gå stolt med rotarymärket på bröstet Var färdig att berätta vad Rotary är (hissprat) Dela Rotaryberättelser i Facebook En sak, som du tycker att är bra, är det säkert bland dina vänner och bekanta

13 LOGO ENLIGT DE NYA BRANDREKOMMENDATIONEN
Har din klubb redan en rekommendationsenlig logo?

14 VI HAR MYCKET ATT BERÄTTA-GÖR EN LISTA
Vad händer på veckomötena Vad deltog våra rotarianer i ? Vilken rotarymånad är det? Vad händer det ute i världen, vad är aktuellt? Och hur reagerar rotarianerna? >>>>Vilken är rotarianernas roll t.ex. I flyktingfrågan?

15 HEMUPPGIFT TILL ALLA KLUBBAR
Logga in på My Rotary-sidorna/ bekanta er med Brand Center Gör en logo i enlighet med de grafiska rekommendationerna åt klubben Planera kommunikationen/utnyttja årsklockan Satsa på och Facebook Take action!

16 Klubbarna har föga kunskap i om publicitetsbilden
SUMMA SUMMARUM Klubbarna har föga kunskap i om publicitetsbilden Det behövs en massa praktisk skolning, rådgivning och färdiga schablon för att sköta om kommunikationen Distriktets roll är betydande – publicitetsbildskommittén bör på alvar hjälpa klubbarna Arbetet har inletts – nu fortsätter vi stort och synligt

17 HJÄLP TILL KOMMUNIKATIONEN
Distriktets publicitetsbildskommitté Ordf. Johanna Talikainen Finlands Rotarys Brand Manager assistant Niko Niemi


Ladda ner ppt "KLUBBENS PUBLICITETSBILD - Situationen"

Liknande presentationer


Google-annonser