Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Optimera dina träningseffekter och nå längre med rätt mat.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Optimera dina träningseffekter och nå längre med rätt mat."— Presentationens avskrift:

1 Optimera dina träningseffekter och nå längre med rätt mat

2 Död åt gamla myter Jag tränar så mycket så jag kan äta vad jag vill Pasta är bra mat för en idrottsman Att räkna kalorier är för folk som vill gå ner i vikt Äter man bara vanlig mat så räcker det Proteinpulver är farligt Kvällsmaten efter träningen är dagens största måltid Allt fett är dåligt

3 Det viktigaste Protein betyder just ”det viktigaste” Dags att börja räkna Som elittränande hockeykille så bör du få i dig 1,5-2,0 gram protein per kilo kroppsvikt varje dag Bra proteinkällor är: Kött Fisk Fågel Quorn och Tofu Proteintillskott

4 Proteintillskott Vassle och kasein Snabbt kontra långsamt Inta tillskottet före eller efter spelar mindre roll Se till att ta tillskottet med någon form av kolhydrat Fördelar: Billigt Enkelt att ta med Helt ofarligt – många föräldrar har redan gett er mjölkersättning eller välling när ni var små

5 Kolhydrater Fokus på: Frukt, grönsaker, rotfrukter, bär Förutom att det ger dig kolhydrater får du i dig vitaminer och mineraler som är extremt viktigt för ditt nervsystem, ämnesomsättning, immunförsvar och hormonproduktion Dra ner på eller undvik: Ria, pasta, socker, vete, korn och rågmjöl då dessa har en inflammatorisk effekt på din kropp och i princip saknar vitaminer och mineraler

6 Fett En ishockey match är mer lågintensiv än högintensiv Fett används när pulsen är låg och därför behöver kroppen vara duktig på att förbränna fett for att spara på kolhydraterna som är det högoktaniga bränslet i kroppen Bra fettkällor: Fet fisk så som t.ex. lax, makrill, skaldjur Oliv, kokos, rapsolja Fiskolja Nötter, avoccado och oliver

7 Men inte för mycket Som ishockeyspelare tränar du redan som ung 2timmar 4-6ggr per vecka och gör på så vis av med väldigt många kalorier vilket gör att du har stor aptit. Tips: Planera dina måltider noga så du slipper vara hungrig eller sugen Undvik att äta skräpmat, vill du bli riktigt bra så bör du även äta riktigt bra mat!

8 Sov rätt Detta har egentligen inte med nutrition att göra men såväl om återhämtning och kosten är en stor del av återhämtningen Du kan träna perfekt och du kan äta bra, men om du sover dåligt, för lite eller på fel tidspunkter så kommer din återhämtning bli sämre och mycket av resultatet uteblir.

9 Martin Bach Personlig tränare Kostrådgivare Massör Hälsopedagog Kontakta eller följ mig på: Facebook: Martin Bach Twitter: halsogurun


Ladda ner ppt "Optimera dina träningseffekter och nå längre med rätt mat."

Liknande presentationer


Google-annonser