Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Livet i antikens Grekland Levande historia 7: s. 78-81, 86-93 Filosofi Vetenskap Teater Böcker.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Livet i antikens Grekland Levande historia 7: s. 78-81, 86-93 Filosofi Vetenskap Teater Böcker."— Presentationens avskrift:

1 Livet i antikens Grekland Levande historia 7: s , Filosofi Vetenskap Teater Böcker

2 1. Överklassen: Adelsmän, rika köpmän, konstnärer. 2. Medelklassen: Butiksägare, hantverkare. Fria utländska män. 3. Underklassen: Bönder, f.d. slavar. 4. Slavar OBS! Män från över-, medel- och underklassen var medborgare och fick rösta.

3 ATEN Män var medborgare och tog del av administrationen. Kontrollerade familjens egendom. Rika män träffade andra män på stan och diskuterade affärer. De skulle även träna lans och svärd. SPARTA Alla män var utbildade soldater.

4 ATEN Tog hand om hemmet. Lydde sina makar. Hushållade. Födde och uppfostrade barn. Hade inga rättigheter utanför hemmet. SPARTA Även kvinnor fick militär utbildning. Övade löpning och brottning.

5 ATEN Pojkar fick gå i skola och träna olika idrottsgrenar. Tjejer fick lära sig hur man tar hand om hemmet. Få tjejer kunde läsa. Tjejer blev bortgifta. De skulle ha en hemgift med sig. SPARTA Pojkar mellan 5 och 20 år levde i militära läger.

6 ATEN Jobbade med jordbruk hos landägare eller som tjänare. 30 % av befolkningen vara slavar. Lagen skyddade slavarna. Kunde köpa sig fria. SPARTA Alla folk som Sparta erövrade fick jobba som slavar. Det fanns fler slavar än medborgare i Sparta. Kunde vinna friheten om de visade tapperhet i krig.

7 Homeros: Iliaden (Akilles) Odysséen (Odysseus)

8 Grekerna uppfann drama. Började med festen till vinguden Dionysos ära. Tragedi: Historier om lidande som slutade alltid sorgligt. Aischylos, Sofokles och Euripides. Komedi: Historier som slutade lyckligt. Aristofanes. Pjäserna framfördes utomhus. Särskilda utomhusteatrar med sittplatser. Publiken stannade hela dagarna och tog med sig mat.

9 Thales Förste filosofen. Observation som en metod att studera. Sokrates Menade att människor kunde hitta bästa sättet att leva om de filosoferade. Sokratisk metod. Samtala och ställa frågor. Bra frågor leder till självständigt tänkande. Platon Sokrates elev. Brukade själv undervisa i trädgården Akademeia. Allting består av idéer som har bestämts i förväg. Ogillade demokrati som styrelsesätt. Aristoteles Elev till Platon. Ville dela kunskapen i olika ämnen, t.ex. fysik, biologi och geografi. Experiment, t.ex. de 20 äggen. Systematisering. Förstod att jorden är rund. Hippokrates Präst och läkare. Iakttagelse av behandlingar. Idéen att övernaturliga krafter inte kan orsaka sjukdomar.

10 Grekerna trodde på många gudar (polyteism). Trodde att gudarna levde på Olympus-berget. Zeus = Himmelsguden (viktigaste guden). Hera = Zeus hustru. Poseidon = Havsguden. Apollon = Solens och ljusets gud. Dionysos = Vinguden. Afrodite = Kärlekens och skönhetens gudinna.

11 Män och pojkar spenderade mycket tid på gymmet. De tränade löpning, hopp, boxning och brottning. Olympiska spelen hölls vart 4:e år i staden Olympia. Grenarna vid OS var löpning, diskuskastning, längdhopp, brottning och hästkapplöpning. Kvinnor fick inte delta, inte ens som åskådare. Vapenvila under spelen. Vinnarna blev hjälten i sina hemstäder.

12 Dorisk stil Grekerna byggde tempel, teater och gym Stadsplanering: Mötesplatser agora och stoa Jonisk stilKorintisk stil

13 AgoraStoa

14 Stadens kärna. Templet Parthenon. Dionysosteatern.

15 Demokrati. Filosofi. Olympiska spelen. Drama. Arkitektur. Marmor. Pelare. Konst. Statyer.


Ladda ner ppt "Livet i antikens Grekland Levande historia 7: s. 78-81, 86-93 Filosofi Vetenskap Teater Böcker."

Liknande presentationer


Google-annonser