Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

T4 & MG Rover Grundutbildning Välkomna till MGRoverparts MGRoverparts.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "T4 & MG Rover Grundutbildning Välkomna till MGRoverparts MGRoverparts."— Presentationens avskrift:

1 T4 & MG Rover Grundutbildning Välkomna till MGRoverparts MGRoverparts

2 Presentation av MG Rover Norge & Autoindustri AB Presentation av MG Rover Norge & Autoindustri AB Syftet med att gå på utbildningar Syftet med att gå på utbildningar Genomgång av Rave Genomgång av Rave Genomgång av informationssystemet på webben Genomgång av informationssystemet på webben Genomgång av olika elektroniska system såsom uppbyggnad och funktion Genomgång av olika elektroniska system såsom uppbyggnad och funktion Kursinnehåll Dag 1 Autoindustri AB

3 Teoretisk genomgång av T4 såsom uppbyggnad, diagnoskablar, diagnosskivor, mickrocheck etc. Teoretisk genomgång av T4 såsom uppbyggnad, diagnoskablar, diagnosskivor, mickrocheck etc. Praktisk genomgång av T4 såsom PDI processen, felminnesförfrågan, real time display, nerladdning av mjukvara etc. Praktisk genomgång av T4 såsom PDI processen, felminnesförfrågan, real time display, nerladdning av mjukvara etc. Kursinnehåll Dag 2 Autoindustri AB

4 Att få ökad kännedom om olika funktioner och konstruktioner Att få ökad kännedom om olika funktioner och konstruktioner Att man på ett effektivare sätt löser uppkomna problem Att man på ett effektivare sätt löser uppkomna problem Att man använder tillgängligt material i det vardagliga arbetet såsom verkstadshandbok, kopplingsscheman, diagnosverktyg etc. Att man använder tillgängligt material i det vardagliga arbetet såsom verkstadshandbok, kopplingsscheman, diagnosverktyg etc. Att man har möjlighet att dela erfarenheter med kollegor från andra serviceverkstäder Att man har möjlighet att dela erfarenheter med kollegor från andra serviceverkstäder Effektivare problemlösningar på verkstäderna genererar samtidigt i ökad omsättning av sålda verkstadstimmar och nöjda kunder Effektivare problemlösningar på verkstäderna genererar samtidigt i ökad omsättning av sålda verkstadstimmar och nöjda kunder Vad är syftet med kurs? Autoindustri AB

5

6 Workshop Manual Workshop Manual Electrical Library Electrical Library Electrical Ciruit Diagrams Electrical Ciruit Diagrams PDI and Maintenace PDI and Maintenace Accessory Fitting Instructions Accessory Fitting Instructions Rave innehåller: Autoindustri AB

7 Aktuella Rave skivor RDL001 = Äldre modeller såsom Mini, MGF, Rover 100, Rover 200, Rover 400, Rover 600, Rover 800 RDC007EN = Rover 25, Rover 45, MGZR, MGZS, MGTF RDC008EN = Rover 75 & Rover 75 Tourer, MGZT & MGZTT, Rover 75 V8 samt MGZT 260

8 Teknisk infosida Nu har även svenska auktoriserade serviceverkstäder fått tillgång till denna informationssida på Internet Här finner ni alla Technical Bulletins och Technical Tip samt mycket annan teknisk info Ni behöver ett personligt lösenord och passord för att kunna använda systemet Har ni inte tillgång så kontaktar ni oss på Autoindustri Adressen till infosidan är www.mgroverparts.se

9 Nätverket består av ca 25 styrenheter Nätverket består av ca 25 styrenheter Multiplexing Multiplexing CAN–Bus (Controller Area Network) CAN–Bus (Controller Area Network) K–Bus (Karosserie) K–Bus (Karosserie) Diagnostic Line Diagnostic Line Elsystem Rover 75 / MG ZT Autoindustri AB

10 Kabelsystemen blir mindre och enklare Kabelsystemen blir mindre och enklare Kabelsystemen blir billigare och lättare Kabelsystemen blir billigare och lättare Ökad tillförlitlighet genom att antalet kablar och anslutningar minskas Ökad tillförlitlighet genom att antalet kablar och anslutningar minskas Nya systemkomponenter kan lätt anslutas Nya systemkomponenter kan lätt anslutas Vad är fördelar med multiplexing? Autoindustri AB

11 CAN-Bus 1.Auto Gearbox ECU 2.Engine Control Module 3.ABS/Traction ECU 4.Instrument Pack Autoindustri AB

12 K-Bus

13 Diagnostic Line

14 2 stycken tvinnade kablar 2 stycken tvinnade kablar Kablarna har färgen gul/svart och gul/brun Kablarna har färgen gul/svart och gul/brun CAN low, spänningen växlar mellan 1,5 V-2,5 V CAN low, spänningen växlar mellan 1,5 V-2,5 V CAN high, spänningen växlar mellan 2,5 V-3,5 V CAN high, spänningen växlar mellan 2,5 V-3,5 V CAN-Bus är den snabba bussen med en överförings- kapasitet på 500 000 bits per sek CAN-Bus är den snabba bussen med en överförings- kapasitet på 500 000 bits per sek Kablarna får inte tvinnas upp mer än 3-4 cm i taget, och dom får inte kortas eller förlängas hur som helst Kablarna får inte tvinnas upp mer än 3-4 cm i taget, och dom får inte kortas eller förlängas hur som helst Kännetecken på CAN-Bus Autoindustri AB

15 Har endast en kabel Har endast en kabel Kabeln har färgen vit/röd/gul Kabeln har färgen vit/röd/gul Spänningen växlar mellan 0-12 V Spänningen växlar mellan 0-12 V K-Bus är långsammare än CAN-Bus och har en överföringskapacitet på 9600 bitar per sek K-Bus är långsammare än CAN-Bus och har en överföringskapacitet på 9600 bitar per sek LSM och BCU spänningsförser K-Bussen LSM och BCU spänningsförser K-Bussen Kännetecken på K-Bus Autoindustri AB

16 Om man misstänker fel i CAN-Bus systemet kan man utföra några enkla kontroller för att fastställa felkällan: Om man misstänker fel i CAN-Bus systemet kan man utföra några enkla kontroller för att fastställa felkällan: Fungerar varvräknaren och tempmätaren? Om någon av dem fungerar visar detta att förbindelsen via CAN-Bussen mellan IPK och Engine Control Module fungerar Fungerar varvräknaren och tempmätaren? Om någon av dem fungerar visar detta att förbindelsen via CAN-Bussen mellan IPK och Engine Control Module fungerar Visar displayen för växelläge (PRNDL) i IPK vilken växel som valts? Om så är fallet fungerar CAN-Bus mellan Auto Gearbox ECU och IPK Visar displayen för växelläge (PRNDL) i IPK vilken växel som valts? Om så är fallet fungerar CAN-Bus mellan Auto Gearbox ECU och IPK När glödlampskontrollen sker vid uppstart tänds antispinnlampan upp under 4 sek. Om kontrollampan släcks fungerar CAN-Bus mellan ABS/Traction ECU och IPK När glödlampskontrollen sker vid uppstart tänds antispinnlampan upp under 4 sek. Om kontrollampan släcks fungerar CAN-Bus mellan ABS/Traction ECU och IPK Felsökning på CAN-Bus Autoindustri AB

17 Om man misstänker fel i K-Bus systemet kan man göra några enkla kontroller för att fastställa felkällan: Om man misstänker fel i K-Bus systemet kan man göra några enkla kontroller för att fastställa felkällan: Fungerar varningslampan i IPK som varnar för öppna dörrar? Om så är fallet visar detta att K-Bussen mellan BCU och IPK fungerar Fungerar varningslampan i IPK som varnar för öppna dörrar? Om så är fallet visar detta att K-Bussen mellan BCU och IPK fungerar Drar AC kompressorns magnetkoppling när motorn är igång? Om så är fallet visar detta att kommunikation finns mellan K-Bussen och CAN- Bussens Gateway Drar AC kompressorns magnetkoppling när motorn är igång? Om så är fallet visar detta att kommunikation finns mellan K-Bussen och CAN- Bussens Gateway Fungerar varningsblinkers indikeringen i IPK när varningsblinkersen slås på? Detta indikerar att K-Bussen mellan LSM och IPK fungerar Fungerar varningsblinkers indikeringen i IPK när varningsblinkersen slås på? Detta indikerar att K-Bussen mellan LSM och IPK fungerar Felsökning på K-Bus Autoindustri AB

18 Man kan med fördel koppla bort en styrenhet i taget som är monterad på K-Bussen för att kontrollera att bortfallna funktioner återkommer, viktigt att man låter både LSM och BCU vara inkopplade då det är dessa styrenheter som spänningsförser K-Bus systemet Man kan med fördel koppla bort en styrenhet i taget som är monterad på K-Bussen för att kontrollera att bortfallna funktioner återkommer, viktigt att man låter både LSM och BCU vara inkopplade då det är dessa styrenheter som spänningsförser K-Bus systemet Man kan mäta spänningen på K-Bussen med en multimeter. Uppmäter man 0 V kan det betyda att K-Bussen har kortslutits mot jord Man kan mäta spänningen på K-Bussen med en multimeter. Uppmäter man 0 V kan det betyda att K-Bussen har kortslutits mot jord Man kan göra en sk. ”battery reset”, dvs. att man kopplar bort + och – kablarna från batteriet och kopplar samman dom med varann i ett par minuter för att ”dränera” eventuella krypspänningar som kan ligga och blockera funktioner i styrenheterna Man kan göra en sk. ”battery reset”, dvs. att man kopplar bort + och – kablarna från batteriet och kopplar samman dom med varann i ett par minuter för att ”dränera” eventuella krypspänningar som kan ligga och blockera funktioner i styrenheterna Felsökning på K-Bus Autoindustri AB

19 Det är inte möjligt att nå CAN-Bussen direkt med T4, därför måste det användas ett interface för att kommunikation skall vara möjlig Det är inte möjligt att nå CAN-Bussen direkt med T4, därför måste det användas ett interface för att kommunikation skall vara möjlig Denna buss används för att kunna kommunicera med T4 via det 16 poliga diagnosuttaget Denna buss används för att kunna kommunicera med T4 via det 16 poliga diagnosuttaget Diagnostic Line är direkt kopplad till IPK som fungerar som Gateway till både K-Bus och CAN-Bus genom en inbyggd mikroprocessor Diagnostic Line är direkt kopplad till IPK som fungerar som Gateway till både K-Bus och CAN-Bus genom en inbyggd mikroprocessor IPK är ”hjärnan” i bilens nätverk IPK är ”hjärnan” i bilens nätverk Diagnostic Line Autoindustri AB

20 ZCS är tysk benämning för central kodnings nyckel ZCS är tysk benämning för central kodnings nyckel Bilens DNA Bilens DNA Består av GM, SA & VN data Består av GM, SA & VN data ZCS Koder Autoindustri AB

21 GM kod = Model and derivative information ex: C4890921 SA kod = What´s fitted? ex: 01012220023B9000 VN kod = Computer check sum ex: 0000000003 Uppbygnad av ZCS koder Autoindustri AB

22 På Rover 75 / MG ZT är ZCS koderna lagrade i följande styrenheter: På Rover 75 / MG ZT är ZCS koderna lagrade i följande styrenheter: EMS (Motorstyrenheten) EMS (Motorstyrenheten) IPK (Kombiinstrumentet) IPK (Kombiinstrumentet) EWS III (Startspärr styrenheten) EWS III (Startspärr styrenheten) ZCS koder Autoindustri AB

23 På Rover 25 / MG ZR & Rover 45 / MG ZS är ZCS koderna lagrade i följande styrenheter: På Rover 25 / MG ZR & Rover 45 / MG ZS är ZCS koderna lagrade i följande styrenheter: Motorstyrenhet Motorstyrenhet SRS DCU (Airbag styrenhet) SRS DCU (Airbag styrenhet) MG TF lagrar inte av ZCS koder MG TF lagrar inte av ZCS koder ZCS koder Autoindustri AB

24 ZCS koder Rover 75 / MG ZT – Rover 75 / MG ZT – T4 börjar alltid med att läsa ZCS koderna och går därefter över till diagnostiken T4 börjar alltid med att läsa ZCS koderna och går därefter över till diagnostiken Rover 25 / MG ZR, Rover 45 / MG ZS – Rover 25 / MG ZR, Rover 45 / MG ZS – T4 börjar alltid med val av system, därefter gör testen en kontroll av ZCS koderna för att verifiera att valt system är tillgängligt T4 börjar alltid med val av system, därefter gör testen en kontroll av ZCS koderna för att verifiera att valt system är tillgängligt

25 Security Control Unit - SCU SCU ersätter följande styrenheter: SCU ersätter följande styrenheter: Lucas 5 AS alarm med fjärrkontroller Window Lift Controller Lucas 23VT Body Controller (MFU) Indicator Flasher Unit

26 Security Control Unit - SCU Introduktions datum av SCU i produktion: Introduktions datum av SCU i produktion: MG TF vecka 25 2003 Rover 25 vecka 27 2003 Streetwise vecka 28 2004 Rover 45 andra kvartalet 2004

27 SCU - Rover 25 / Streetwise SCU - Rover 25 / Streetwise

28 SCU – MG TF

29 Security Control Unit - SCU Känns igen på nya typen av larmsändare Larmsändarna programmeras med hjälp av T4 och barkoder SCU har möjlighet att lagra upp till 10 larmsändare Det finns 4 olika larmsändare

30 Security Control Unit - SCU A = Rover emblem 433 MHz (Sverige) A = Rover emblem 433 MHz (Sverige) B = MG emblem 433 MHz (Sverige) B = MG emblem 433 MHz (Sverige) C = Rover emblem 315 MHz (Japan) C = Rover emblem 315 MHz (Japan) D = MG emblem 315 MHz (Japan) D = MG emblem 315 MHz (Japan) VIKTIGT ATT INTE BESTÄLLA FEL ! VIKTIGT ATT INTE BESTÄLLA FEL !

31 Security Control Unit - SCU

32 Alla existerande larmsändare skall finnas tillgängliga vid programmering av en ny larmsändare Om alla larmsändare saknas eller är ur funktion måste SCU bytas ut Man får bara ett försök för att programmera in en ny SCU När en larmsändare har passerat 1000 knapptryck går det inte längre att programmera in den till en ny SCU

33 Security Control Unit - SCU Security Control Unit - SCU

34 Security Control Unit - SCU SCU kontrollerar följande funktioner: Torkare fram / bak samt spolning Främre / bakre dimljus Eluppvärmd bakruta Elfönsterhiss vänster fram CentrallåsSignalhorn

35 Security Control Unit - SCU Alarm funktioner Motorstyrning PDC (SCU kontrollerar endast högtalaren) Varningsblinkers / blinkers StartreläInnerbelysning Övervakning av parkerings och halvljus


Ladda ner ppt "T4 & MG Rover Grundutbildning Välkomna till MGRoverparts MGRoverparts."

Liknande presentationer


Google-annonser