Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Juni 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Juni 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Juni 2016

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Aktuell status i tjänster Inbokade möten Kontaktvägar support Felanmälan Beröm - rosor 2

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon 3

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Juni 2016 Excelfil finns på https://ehealthstats.inera.se/https://ehealthstats.inera.se/

5

6

7

8

9

10 1177 Vårdguiden på webben Månad Sessioner per invånare och år i snittSessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård% Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 9,044 249 40835 217 6954 832 39070%5 451 jan9,37 628 7906 121 225820 20470%719 feb 9,47 717 6146 147 554847 89969%1 050 mar 9,57 756 3066 191 205841 78570%909 apr 9,07 366 8105 849 566804 43468%1 006 maj 8,97 256 2185 746 682793 05369%938 jun 8,06 523 6705 161 460725 01573%754 jul aug sep okt nov dec

11 1177 Vårdguiden på telefon Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,62 505 5951 961 45578% jan 0,6508 450409 04680% feb 0,6522 136400 57076% mar 0,6523 660399 22976% apr 0,6464 621374 14980% maj* 0,6*467 515*367 837*79%* jun* 0,6*455 248*350 496*77%* jul aug sep okt nov dec * Inkluderar inte samtal i Norrbotten på grund av att Norrbottens statistik inte har varit tilgänglig under perioden.

12 1177 Vårdguidens e-tjänster Månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar- konton Vårdpersonal- konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb- tidbokning Invånar- inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 1,432,0%3 143 396106 5168 4492 4986 722 1341 294 673126 83079 35545 406 jan 1,328,3%2 782 968101 3387 9912 0541 029 060202 48620 10913 4277 587 feb 1,329,1%2 858 659102 4438 0682 1081 074 391211 44321 65514 5487 835 mar 1,530,6%3 010 145104 5048 2672 4471 192 351223 406 23 56515 2927 999 apr 1,530,6%3 010 145104 5048 2672 4471 192 351223 40623 56515 2927 999 maj 1,531,3%3 078 869105 5098 3142 4911 196 615232 78422 21213 2598 030 jun 1,432,0%3 143 396106 5168 4492 4981 141 102204 57018 6199 5016 641 jul 000000000 aug 000000000 sep 000000000 okt 000000000 nov 000000000 dec 000000000

13 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Startsidan (1177.se) VårdcentralVilka biverkningar har kortison?Hud och hår 2 Sök(inget sökord) Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling?Övriga behandlingar 3 E-tjänster vårdcentral Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron?Mage och tarm 4 Fakta och råd Tandvård Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet?Leder, muskler och skelett 5 Vattkoppor HälsocentralVarför måste jag kissa så ofta?Läkemedel 6 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting barnmorskemottagningVad kan man göra åt segt slem i halsen?Övriga undersökningar 7 Borrelia BarnmorskemottagningVad visar egentligen sänkan?Graviditeten 8 Fästingbett PsykiatriVarför får man nervryckningar?Mun och tänder 9 Urinvägsinfektion NärakutVarför sticker det och pirrar i händer och fötter?Kvinnors könsorgan 10 Läs din journal via nätet SjukhusHur högt kan blodvärdet vara?Infektioner 11 Halsfluss hudmottagningVad är snabbsänka?Öron, näsa, hals 12 Ont i magen BarnavårdscentralVad gör man åt lågt blodsocker?Hjärta och blodkärl 13 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - hela Sverige gynekologimottagning Vilken mat bör man undvika vid Waranbehandling?Ögon 14 Magsjuka – diarré och kräkningar KBTkortJag är gravid, kan jag bada i bubbelpool?Övrig administration 15 Utslag och hudförändringar hos barn – bildguide GynekologimottagningKan man träna fast man är lite sjuk?Skador och olycksfall 16 Hemorrojder Akutmottagning Vad händer i kroppen när man slutar med p- piller?Hjärna och nervsysten 17 Så loggar du in i e-tjänsterna KBTlångTål småbarn att ramla och slå i huvudet?Njurar och urinvägar 18 Öroninflammation Vårdcentral Nära migHur gör man för att flytta fram sin mens?Mäns könsorgan 19 Kontakta din mottagning via nätet folktandvårdenVad innebär gulsot hos spädbarn?Bröst 20 Graviditetskalender JourcentralÄr det farligt med blåmärken utan orsak?Preventivmedel

14 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Yrsel 2 Bett av fästing 3 Ögonbesvär - vuxen 4 Öronbesvär - barn 5 Bröstsmärta 6 Andningsbesvär - vuxen 7 Utslag - vuxen 8 Fot- och fotledsskada 9 Allergiska symtom 10 Urinvägsbesvär - kvinna 11 Ryggbesvär - vuxen 12 Bett eller stick av insekt 13 Sårskada 14 Utslag - barn 15 Allmän medicinsk information 16 Halsont 17 Administrativ åtgärd 18 Feber - barn 19 Läkemedelsfråga 20 Buksmärta - vuxen Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

15 UMO.se Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 5,74 372 33174%5 083 1 5,8735 39275%822 2 5,4688 70273%921 3 5,7731 44374%810 4 6,0763 67172%932 5 6,2794 11872%843 6 5,2659 00580%638 7 8 9 10 11 12

16 20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningarMest lästa frågorna och svaren på UMO.se20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.seKan man ha mens nar man ar gravidSkydd mot graviditet 2 SexKan jag gora min penis storreKillars underliv 3 Sex första gångenVisst ar det liten risk att bli gravid under mensenMens 4 KlamydiaJag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jagTjejers underliv 5 P-pillerHur pullar manen tjejGraviditet 6 Svamp i underlivetVarfor kliar det pa penisenKönssjukdomar 7 Tjejers underlivJag har klada i underlivet ar det svampKärlek 8 OrgasmVarfor har jag omma brostAtt ha sex 9 MellanblödningarVarfor kliar det pa mina brostÖvrigt 10 FlytningarNar borjar p pillren verkaHud 11 KönssjukdomarHur far jag igang en konversationPuberteten 12 KondylomJag har vita prickar pa penisenBröst 13 Hur har man sex?Far jag storre penis med en pumpOnani 14 Killars underlivVarfor bloder jag efter sexUngdomsmottagning 15 Herpes i underlivetMitt underliv luktar illa vad ska jag goraOro 16 Hitta din mottagningHur visar man att man ar karÅngest 17 Aspergers syndrom Det svider nar jag kissat och jag har flytningar kan det vara klamydiaMat 18 - SökresultatHur ska jag fa tillbaka min sexlustFöräldrar 19 KroppenVarfor far jag sa mycket smegmaSlut på relation 20 Heta novellerJag far inte orgasm nar vi har samlag vad ar det for felVikt

17 Pågående och avslutade projekt Juni 2016 17

18 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q12016-08Sofie Bäck Berglund Förstudie Upphandling RGS och telefoniplattform Avtalet för Rådgivningsstödets tekniska förvaltning, inklusive Rådgivningsstödet webb, och avtalet för 1177 telefoniplattform löper ut i december 2018. Upphandling av de två avtalen bör starta tidigt 2017. Ett vägval i kommande upphandling av Rådgivningsstödet inklusive Rådgivningsstödet webb behöver göras 2016-012016-08Irene Ferm Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Region Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-022016-07Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi (SLL finansierar en liten del av projektet) Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-092017-01Agneta Östlund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem Utveckla ett gränssnitt för integration av visuell kommunikation ( t ex video) och vårdsystem (t ex journal). Även framtagande av ramverk för applikationer ingår i projektet. 2015-102016-12Marie Frosteman

19 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q32016-09 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-022016-09Gabriel von Euler Vidareutveckling webbtidboken Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 022016 Q4Gabriel von Euler

20 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Framtidens e-tjänster (Initiering och planering) Planering och genomförande av en realisering av nästa version e-tjänster på 1177 Vårdguiden. Det innebär exempelvis plattformsbyte, utveckling av nya gränssnitt och migrering av tidigare tjänsteutbud. 2016-032016-06 (Enbart initiering och planering) 2016-10 (Fördjupad analys) Anna Dahlström Prenumerations- tjänsten Projektet ska möjliggöra för invånare att prenumerera på journalinformation från vårdens verksamhetssystem till e- hälsomyndighetens e-tjänst Hälsa för mig. Huvudprojektledning finns på Inera och invånartjänster bidrar med delleveranser Planering pågår Gabriel von Euler UMO – projekt för unga nyanlända Ta fram digital plattform för att tillgodose grundläggande behov av information om kropp, hälsa, relationer, rättigheter med mera för unga nyanlända. 2016-06Planering pågår Liselotte Nordh Rubulis

21 Aktuell status i våra tjänster Juni 2016 21

22 Hitta och jämför vård- Förvaltning 22 Projektrelease den 18 maj Proj_HJV_R16.02 Ny funktionalitet för att administrera presentationsordningen av e-tjänster i Kontaktkortsadmin utvecklad, kan användas först när ny design för kontaktkorten produktionssätts under hösten. Nätverksträff den 25 maj Presentation av status utvecklingsprojektet Hitta och jämför vård.

23 Hitta och jämför vård – Utveckling 23 En gång per månad informerar vi övergripande kring de utvecklingsaktiviteter som pågår i projektet Hitta och jämför vård 2.0. Nu finns statusrapporten för juni att läsa här: Statusrapporten för juni på inera.se

24 1177 Vårdguidens e-tjänster I början av månaden gjordes mindre rättningar efter den tidigare releasen 31 maj. Vi har lanserat en uppdaterad e-utbildning för vårdpersonal som jobbar i verktyget Mina vårdkontakter. Utbildningen ligger på vårdpersonalens supportsida minavardkontakter.se/personal/e-larande men finns också på vårdpersonalsidan på 1177.se, under rubriken E-tjänster 1177.se/vardpersonal. Sommarens förändringsstopp inföll fredagen den 10 juni och pågår till måndagen den 15 augusti klockan 09.00. Mer information finns på http://mvkforum.se/blog/2016/05/16/att-tanka-pa-infor- sommaren-2016/

25 1177 Vårdguiden på telefon 25 Förlängt projekt Nationell samverkan Arbetet med analyser av resultatet från enkäter och statistik utifrån Pilotförsök 1 och 2 pågår. Sammanställning av resultatet av de genomförda piloterna beräknas vara klar i slutet av augusti. De preliminära resultat som finns visar på tydliga positiva effekter av att samverka. Behov av en ytterligare pilot för att få underlag till fördjupade analyser har identifierats. Beslut har därför tagits om en förlängning av projektet som kommer att fortsätta i höst. Projektet att införa övervakning av ljudkvalitén i telefonsamtalen – Västerbotten först ut Syftet med ljudövervakningen är att säkerställa att både den nationella telefonileveransen samt lokal IT:s leverans håller högsta möjliga ljudkvalité. Första installationen är på plats i Västerbotten och alla mätsystem har fungerat som de ska. Positivt är att alla mätvärden för ljudkvalitén hittills legat en bra bit över minimigränsen.

26 Stöd och behandling Införande Den 8 november 2016 kommer SKL, Inera och 1177 Vårdguiden gemensamt bjuda in till kick-off på Norra Latin i Stockholm. Då får man möjlighet att bjuda in beslutsfattare och andra intressenter från sitt landsting. Införandet i landstingen och regionerna är i full gång: Ett antal landsting är har nu pågående behandlingar i plattformen och över 160 enheter har aktiverat Stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster! Utvärdering av införandeprogrammet pågår över sommaren. Fyll gärna i frågorna, om du inte redan gjort det!

27 Förvaltning och utveckling Stöd och behandling Det hölls en online-sprintdemo för release 1.8 sprint 1 den 22 juni. Video finns på http://www.inera.se/TJANSTER-- PROJEKT/Stod-och-behandling/Utveckling/http://www.inera.se/TJANSTER-- PROJEKT/Stod-och-behandling/Utveckling/

28 Statistisk Plattformen har nu börjat leverera statistik och förvaltningen ser över rutiner för att rapportera denna. Från version 1.8 (nästa) kommer vårdgivaradmin själv kunna se statistik för sin vårdgivare och dess enheter.

29 Statistik Statistik sedan 1 januari 2016 – Ca 160 aktiverade enheter – Ca 860 startade moment – Ca 9500 inloggningar personal – Ca 7800 inloggningar invånare

30 Interimsförvaltning Video Tf tjänsteförvaltare 50 % för förvaltning av videointegrationen är tillsatt. Finansierad av projektet fram till årsskiftet. Projektet finansierar även anslutningsstöd 50% för nya pilotprojekt. Dessa uppdrag delas av Linda Ahlqvist och Thomas Fafoutis.

31 Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling, två representanter från varje landsting. Vi planerar nu ett par nätverksträffar i höst. Nätverksgruppen kallades till sprintdemo den 22 juni och den första träffen till hösten är satt till den 22 september. Förvaltningsgrupp Anette Aronsson, Landstinget i Kalmar Län Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Patrik Kalander, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg

32 UMO Nya texter på UMO Att vara sambo Dopning - ersätter tidigare text om anabola sterioder Dopning Samarbete med UR UMO publicerar under sommaren, med start veckan 25, 10 filmer från UR (Utbildningsradion) om stress ur olika aspekter som sömn, sociala medier, ångest – panikångest, framtidsstress, könsroller, ensamhet, roller och status, kärlek samt debuter. Programmen är producerade för UR:s Youtubekanal för unga Tänk till. http://www.umo.se/Att-ma-daligt/Filmer-Tankt-till-snackar-stress/ Projektet nyanlända Dialogmöte på Regeringskansliet 8 juni, 40-tal aktörer medverkade. Åsa Regnér lyfte UMO och uppdraget i en debattartikel på SVT Opinion: http://www.svt.se/opinion/regner-om-jamstalldhetsinformation 32

33 Nyanställning – poddproducent Idji Marciel började 13 juni. Hon kommer att ansvara för UMO-podden som ska börja produceras under hösten. Idji har en bakgrund som radiojournalist. Idji kommer även att jobba som redaktör med befintligt innehåll på UMO.se. Om Fimpaaa! i Aftonbladet I samband med internationella tobaksfria dagen skickades ett pressmeddelande om Fimpaaa! ut. Det resulterade i ett inlägg i Prylbloggen på Aftonbladet: http://bloggar.aftonbladet.se/prylbloggen/2016/06/apptips-fimpa-med-mobilen/ Spelprojekt om psykisk hälsa UMO har deltagit i en första workshop om att ta fram ett onlinespel om psykisk hälsa riktat till unga. Initiativtagare till projektet är e-hälsoenheten 1177 Vårdguiden i Västra Götalands regionen. Övriga inbjuda till den första workshopen var kunskapscentrum för jämlik vård i VGR, Gothia Science park i Skövde, spelutvecklare och forskare. Arbetsgruppen kommer nu gå vidare för att titta på möjligheten att söka pengar för att starta upp projektet. 33

34 Inbokade möten per juni 2016 34

35 Möten 2016 Förvaltningsgruppsmöten 4 februari 14 april 2 maj 8 september 20 oktober 7 december Nätverksmöten 1177 Vårdguiden på telefon - verksamhetschefer 11 maj och 12 maj (tillsammans med MLA på fm den 11 maj) 21 sep 23 nov Katalogadmin 9 nov 1177 Vårdguiden på telefon - Medicinskt ledningsansvariga läkare (MLA) se ovan 1177 Vårdguiden på telefon - utbildare 12 april 2 november 1177 Vårdguiden på telefon - samtalsledare 11 maj 16 november Rådgivningstödet webb 21 april 24 november Mina vårdkontakter 21 sep 8 dec Redaktörsnätverket Inga datum klara ännu Hitta och jämför vård 25 maj Stöd och behandling Under våren inom ramen för införanden 35

36 Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. nationellkundservice@inera.se

37 Kontaktvägar support UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runtnationellkundservice@inera.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se Stöd och behandling Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se

38 Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

39 Beröm - Rosor Subject: Om sorg; En mycket fin artikel med många kloka råd. Jag kommer att rekommendera den till många andra. Besökt sida: http://www.1177.se/Norrbotten/Tema/P sykisk-halsa/Diagnoser-och- besvar/Kriser-och-svarigheter/Sorg/ Subject: Information och styrka; Det ni skriver på sidan om barn mellan ett och två år är både informativt, välformulerat och empatiskt. Jag finner stor tröst och känner mig mycket trygg med vad där står. Det var ett tag sedan ni skrev, ser jag, men just nu är jag och min ettochetthalvtåring där och har stor behållning av era ord. Han gråter och bråkar om det mesta och jag är helt slut :) men när jag läser vad ni skriver blir jag glad och vet att han gör precis vad han ska och då är plötsligt allt bara roligt igen. Tack! Besökt sida: http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa-och-utvecklas/Sma- barn-1-5-ar/Barnets-utveckling-1-2-ar/ Subject: Prostata; Bra med information innan jag ska till urolog med anledning av förstorad prostata och förhöjda prostatavärden. Besökt sida: http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och- rad/Sjukdomar/Godartad-prostataforstoring/


Ladda ner ppt "Invånartjänster Juni 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser."

Liknande presentationer


Google-annonser