Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Invånartjänster Mars 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Invånartjänster Mars 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser."— Presentationens avskrift:

1 Invånartjänster Mars 2016

2 Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Aktuell status i tjänster Inbokade möten Kontaktvägar support Felanmälan Beröm - rosor 2

3 Om rapporten Det här är en ”det händer just nu”-rapport. Om du har synpunkter och tankar, mejla dem gärna till: lisa.adolphsson@sll.se Rapporten publiceras på inera.se och meddelande skickas också ut per mejl till: Förvaltningsgrupperna Informationsdirektörerna Landstingens kommunikatörer Verksamhetschefer 1177 Vårdguiden på telefon 3

4 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Mars 2016 Excelfil finns på https://ehealthstats.inera.se/https://ehealthstats.inera.se/

5 Statistik nyttjande av tjänster Nationellt Mars 2016 Excelfil finns på https://ehealthstats.inera.se/https://ehealthstats.inera.se/

6 Igen: rekord i användningen! Användningen når nya rekord i användningen under mars. Det gäller flera av tjänsterna: – 1177.se – inloggning e-tjänsterna och antalet konton – användandningen av Hitta och jämför vård – 1177 Vårdguiden på telefon. 6

7

8

9

10

11

12 1177 Vårdguiden på webben Månad Sessioner per invånare och år i snittSessioner Sessioner på regionaliserade sidor Sessioner på hitta och jämför vård% Mobiltrafik Besvarade frågor i frågetjänsten Totalt 9,423 102 71018 459 9872 509 88870%2 678 jan9,37 628 7906 121 225820 20470%719 feb 9,47 717 6146 147 554847 89969%1 050 mar 9,57 756 3066 191 205841 78570%909 apr maj jun jul aug sep okt nov dec

13 1177 Vårdguiden på telefon Inkomna invånarsamtal per invånare och år i snitt Inkomna invånarsamtal Besvarade invånarsamtal % Andel besvarade invånarsamtal Totalt 0,61 550 7251 205 32578% jan 0,6508 450409 04680% feb 0,6522 136400 57076% mar 0,6523 660399 22976% apr maj jun jul aug sep okt nov dec Mars: Exklusive värden för Norrbotten på grund av tekniska problem.

14 1177 Vårdguidens e-tjänster Månad Inloggningar per invånare och år i snitt % Andel invånare med konto Invånar- konton Vårdpersonal- konton Vårdenheter anslutna till 1177 Vårdguidens e-tjänster Vårdenheter i 1177 Vårdguidens e-tjänster som erbjuder webb- tidbokning Invånar- inloggningar Totalt antal ärenden (avslutade) Webbtidbok - nybokningar Webbtidbok - ombokningar Webbtidbok - avbokningar Totalt 1,329,8%2 927 684103 4298 2222 3463 192 066633 91362 43441 30322 736 jan 1,328,3%2 782 968101 3387 9912 0541 029 060202 48620 10913 4277 587 feb 1,329,1%2 858 659102 4438 0682 1081 074 391211 44321 65514 5487 835 mar 1,329,8%2 927 684103 4298 2222 3461 088 615219 98420 67013 3287 314 apr 000000000 maj 000000000 jun 000000000 jul 000000000 aug 000000000 sep 000000000 okt 000000000 nov 000000000 dec 000000000

15 20-i-topp på 1177 Vårdguiden på webben Sidor med flest sidvisningar Mest använda sökorden i hitta vård-söket Mest lästa frågorna och svaren på 1177.se20-i-topp frågekategorierna i frågetjänsten 1 Sök Vårdcentral Vad är normal puls vid vila och vid olika grader av aktivitet?Hud och hår 2 Startsidan (1177.se)(inget sökord)Vilka biverkningar har kortison?Mage och tarm 3 E-tjänster TandvårdVad visar egentligen sänkan?Övriga behandlingar 4 Fakta och råd vårdcentral Varför får jag lock för öronen? Hur spolar man öron?Läkemedel 5 Influensa Barnmorskemottagning Är det farligt att dricka alkohol i samband med penicillinbehandling?Övrig administration 6 Magsjuka – diarré och kräkningar PsykiatriVad kan man göra åt segt slem i halsen?Graviditeten 7 Lunginflammation HälsocentralKan man träna fast man är lite sjuk?Övriga undersökningar 8 Ont i magen NärakutVad är snabbsänka?Kvinnors könsorgan 9 Feber Vårdcentral Nära migHur högt kan blodvärdet vara?Leder, muskler och skelett 10 Halsfluss SjukhusVarför får man nervryckningar?Infektioner 11 Feber hos barn AkutmottagningVarför måste jag kissa så ofta?Mäns könsorgan 12 Urinvägsinfektion barnmorskemottagningVad gör man åt lågt blodsocker?Öron, näsa, hals 13 Vattkoppor BarnavårdscentralVarför sticker det och pirrar i händer och fötter?Hjärna och nervsysten 14 Bihåleinflammation KBTkortVilken mat är bra när man har magkatarr?Hjärta och blodkärl 15 Förkylning Nära migTål småbarn att ramla och slå i huvudet?Mun och tänder 16 Så loggar du in i e-tjänsterna GynekologimottagningHur får man bort sår i näsan?Skador och olycksfall 17 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - Stockholms läns landsting tandvårdVad är normal vilopuls?Psykiska sjukdomar och besvär 18 Hitta vård - Hitta vårdcentral, tandvård, akutmottagning - hela Sverige hudmottagningVad kan man göra åt oregelbundna hjärtslag?Ögon 19 Öroninflammation gynekologimottagningVad är proppar och hål på halsmandlarna?Lungor och luftvägar 20 Sidan finns inte sjukhus sundsvallVad kan man göra åt snarkning?Alkohol, droger och beroende

16 20-i-topp 1177 Vårdguiden på telefon Kontaktorsaker 1 Yrsel 2 Huvudvärk - vuxen 3 Andningsbesvär - barn 4 Urinvägsbesvär - kvinna 5 Bröstsmärta 6 Ryggbesvär - vuxen 7 Buksmärta - barn 8 Kräkning eller illamående - barn 9 Utslag - barn 10 Andningsbesvär - vuxen 11 Hosta - vuxen 12 Feber - vuxen 13 Öronbesvär - barn 14 Hosta - barn 15 Allmän medicinsk information 16 Halsont 17 Administrativ åtgärd 18 Läkemedelsfråga 19 Buksmärta - vuxen 20 Feber - barn Gäller ej Stockholm, Sörmland, Värmland och Norrbotten.

17 UMO.se Månad Sessioner per invånare och år i ålder 13-25 i snitt Sessioner 2015 Mobiltrafik % inklusive surfplattor UMO.se Besvarade frågor i fråga UMO Total 5,62 155 53774%2 553 1 5,8735 39275%822 2 5,4688 70273%921 3 5,7731 44374%810 4 5 6 7 8 9 10 11 12

18 20-i-topp på UMO.se Sidor med flest sidvisningarMest lästa frågorna och svaren på UMO.se20-i-topp frågekategorier i fråga UMO 1 UMO.seKan man ha mens nar man ar gravidKillars underliv 2 SexVisst ar det liten risk att bli gravid under mensenSkydd mot graviditet 3 Sex första gångenKan jag gora min penis storreKönssjukdomar 4 KlamydiaVarfor kliar det pa penisenMens 5 P-pillerVarfor kliar det pa mina brostFöräldrar 6 Svamp i underlivetHur pullar manen tjejGraviditet 7 Tjejers underliv Det svider nar jag kissat och jag har flytningar kan det vara klamydiaAtt ha sex 8 MellanblödningarJag har klada i underlivet ar det svampPuberteten 9 FlytningarFar jag storre penis med en pumpKärlek 10 MensJag vill skjuta pa mensen med p piller hur gor jagNedstämdhet 11 KönssjukdomarNar borjar p pillren verkaTjejers underliv 12 KondylomHur far jag igang en konversationÖvrigt 13 Hur har man sex?Glomde ta p piller vad borde jag goraSjälvkänsla 14 Kärlek & vänskapVarfor har jag omma brostHud 15 JagJag har vita prickar pa penisenHårväxt och rakning 16 Herpes i underlivetMitt underliv luktar illa vad ska jag goraVänskap 17 Hitta din mottagningVarfor far jag en brun flytning vid mensSexuell läggning 18 Aspergers syndromVarfor far jag sa mycket smegmaOro 19 - Sökresultatp bSlutade med p piller och fick ingen mensbpSexlust 20 KroppenTorr pa snoppen finns det nagon hudlotion som passarÅngest

19 Pågående och avslutade projekt Mars 2016 19

20 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Förstudie nationell samverkan Förstudie för att ta fram förslag på plan framåt för nationell samverkan 2015 Q12016-06Sofie Bäck Berglund Förstudie Upphandling RGS och telefoniplattform Avtalet för Rådgivningsstödets tekniska förvaltning, inklusive RGS Webb, och avtalet för 1177 telefoniplattform löper ut i december 2018. Upphandling av de två avtalen bör starta tidigt 2017. Ett vägval i kommande upphandling av Rådgivningsstödet inklusive RGS Webb behöver göras 2016-012016-06Irene Ferm Hitta och jämför vård: Valfrihetsinformation Skåne (specialiserade vårdval) Förbättra valfrihets- och jämförelseinformationen för invånarna i Regions Skåne genom att göra specialiserade vårdval sökbara via 1177 samt att visa väntetider till specialistvården. 2015-022016-05Anna Dahlström Hitta och jämför vård: HJV Genomförande av strategi (SLL finansierar en liten del av projektet) Genomförande av koncept och strategi framtaget i projektet ”HJV koncept och utvecklingsstrategi” med avseende på förbättrad informationsstruktur, guide till vården och utökad valfrihetsinformation. 2015-092016-10Agneta Östlund Stöd och behandling, integration av visuell kommunikation och vårdsystem Utveckla ett gränssnitt för integration av visuell kommunikation ( t ex video) och vårdsystem (t ex journal) 2015-102016-12Marie Frosteman

21 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Virtuell portal 2.0 Mina vårdkontakter Ett sammanhållande projekt som innefattar uppgraderingar av gränssnitt, funktionalitet och verksamhetsprocesser inom MVK för att svara upp mot behov av anslutande virtuella portaltjänster såsom Vårdhändelser och Behandlingsplattformen, såväl som interna och landstingsgemensamma användbarhets- och förvaltningsaspekter, samt anpassning till 1177 Vårdguiden som varumärke. 2014 Q32016 Q2 Löpande delleveranser Gabriel von Euler (Delöverlämningar till förvaltning pågår) Tjänstedatabas/ Tjänsteutdelning Projektet syftar till en mer dynamisk tjänsteutdelning och minskade administrativa kostnader jämfört med dagens system. För att uppnå detta behövs en grundläggande funktionalitet i databas-hanteringen av tjänster oavsett om dessa är knutna till mottagningar eller ej, och projektet avser utreda och om möjligt genomföra erforderliga förändringar. 2015-022016 Q2Gabriel von Euler Vidareutveckling webbtidboken Landstingen önskar få bättre funktionalitet när det gäller flödet i invånargränssnittet för webbtidbokning. Ett gemensamt arbete pågår inom nätverksgruppen för Mina vårdkontakter kring detaljering och prioritering av krav. Utifrån estimat av de mest prioriterade förslagen av förbättringar genomförs vidareutveckling av webbtidboken. 2015 022016 Q4Gabriel von Euler

22 Pågående projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson Framtidens e-tjänster (Initiering och planering) Planering och genomförande av en realisering av nästa version e-tjänster på 1177 Vårdguiden. Det innebär exempelvis plattformsbyte, utveckling av nya gränssnitt och migrering av tidigare tjänsteutbud. 2016-032016-06 (Enbart initiering och planering) Anni Axelsson

23 Avslutade projekt ProjektSyfteStartKlart närKontaktperson ESS: System för händelsebaserad övervakning Ett nationellt system för bevakning och bedömning av utbrottsrisker baserat på s.k. händelsebaserad information med utgångspunkt i samtal till 1177 Vårdguiden på telefon samt sökningar på 1177 Vårdguiden på webben. 20132016-03Pär Bjelkmar Videostöd för ökad kvalitet i sjukvårdsrådgivning Projektet videostöd för ökad kvalitet och tillgänglighet syftar i ett första steg till att utvärdera användning av flerpartsvideo vid rådgivningssamtal mellan teckenspråkstalande, teckenspråkstolk och sjuksköterskan. 2014-092016-03Anni Axelsson

24 Genomförda och planerade utbildningsinsatser samt pågående införanden Mars 2016 24

25 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Stöd och behandlingInförandeprogram för Stöd och behandling. Workshop 3(4) genomförd för samtliga lt/regioner Uppföljningsmöten och webbinarier genomförs kontinuerlig kring olika kunskapsområden. ws 4 genomförd för grupp1 Planering för fortsatt införandestöd pågår. December 20142016Kristina Stener, Eva Lindholm Rådgivningsstödet webb införs i utbildning – Högskolan i Skövde. (pilot) 20132016Eva Lindholm Införande RGS WEBB Statens institutionsstyrelse SiS. November 2015Juni 2016Annelie Amigelius Pågående införanden – nationellt 25

26 InförandenKort syfteStartKlart närKontaktperson Utbildning 1177 Sjukvårds- rådgivning Språktolktjänsten Uppdaterat utbildningsmaterial efter kvalitetsutvärdering 2015. Nytt utbildningsmaterial och talmanus Januari 2016April 2016Elisabeth Almgren Eriksson Pågående införanden/utbildningar – Nationellt 26

27 ProjektKort syfteStartKlart närKontaktperson Nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Bättre tillgänglighet och kort svarstid April 2016 Utbildningsdag 9 Mars 2016 Maj 2016Annelie Amigelius Elisabeth Almgren Eriksson Pilot Nationell samverkan 1177 Vårdguiden på telefon Det övergripande syftet med piloten är att få ett bredare underlag för bedömning av effekterna av nationell samverkan inför ställningstagande till stegvist införande av samverkan. 9 mars Annelie Amigelius Pågående utbildningsinsatser projekt– Nationellt 27

28 Aktuell status i våra tjänster Mars 2016 28

29 1177.se 1177 Vårdguiden hamnade i topp på IDG:s/Internet Worlds lista: ”Topp100 2016: Här är de 5 bästa sajterna om träning och hälsa Nya smarta digitala tjänster och appar gör det lättare än någonsin att hålla koll på din hälsa. Här är sajterna som utmärker sig inom kategorin träning och hälsa i årets Topp100-lista. ” I topp i kategorin Träning & Hälsa: 11771177 Funbeat Kry Lifesum Sats Funbeat Kry Lifesum Sats 29

30 1177 Vårdguiden på telefon 30 Aktiviteter i mars inför pilot Nationell samverkan En utbildningsdag för utbildare och katalogadministratörer inför pilot ägde rum i Stockholm den 9 mars. Under dagen fick projektet mycket bra input från deltagarna, vilket lett till att ytterligare uppdatering/revidering av rutiner med mera har gjorts. Projektet har fått mycket positiv feedback på utbildningsdagen från deltagarna. Acceptanstester utfördes under vecka 10 och omfattade både samtalsstyrning samt testning av rutiner. Telefonsjuksköterskor från Örebro, Jämtland, Uppsala och Kalmar läns landsting deltog. Inga fel i samtalsstyrningen påträffades under acceptanstesterna, så inför piloten av nationell samverkan fullföljs nu konfigurering i produktion enligt plan. Framtagna rutiner har justerats efter granskning och tester i systemet. Katalogen ska nu vara uppdaterad och reviderad lokalt i landsting/regioner enligt framtagen handlingsplan. En checklista för verksamhetschefer inför pilot har tagits fram. Den skickades ut till verksamhetsansvariga i regioner och landsting under vecka 11.

31 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Nya svar på UMO.se Är det farligt att göra så att någon svimmar? Ska jag använda skydd mot graviditet fast jag inte har fått mens?

32 Reviderade svar på UMO.se. Kan kondylom smitta vid munsex? Varför gör det ont i analen när jag använt en sexleksak? Kan p-piller hjälpa vid PCOS? Jag vill skjuta på mensen med p-piller, hur gör jag? Kan man ha mens när man är gravid? När kommer mensen tillbaka efter p-staven? Varför blir jag lös i magen när jag har mens? Kan jag lita på graviditetstesterna? Är p-piller farligt om man är gravid? Hur ska jag veta att mina spermier är bra? Varför har jag mens så sällan? Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se

33 Reviderade svar på UMO.se. Kan man få ryggbedövning om man har en tatuering? Kan jag ärva mammas endometrios? Hur kan jag tjäna pengar? Varför är jag så hårig? Har jag PCO/PCOS? Kan man göra abort utomlands?

34 Frågetjänsterna på 1177 Vårdguiden och UMO.se Reviderade svarsbankssvar 1177 Vårdguiden Vad är catamenial pneumothorax? Vad betyder impingementsyndrom? Varför måste jag kissa så ofta? Vad är klumpfot? Vad gör man åt det? Vart kan jag vända mig om jag är missnöjd med kostnaden för tandvård? Kan man få tillbaka frozen shoulder? Vad är egentligen Haglunds sjukdom?

35 Införande Stöd och behandling En sista workshop 4 har genomförts den 10 mars och 13 april. Vi planerar även en uppföljande kick-off senare i höst, där projekten i landstingen får möjlighet att bjuda in beslutsfattare och andra intressenter från sitt landsting. Införandet i landstingen och regionerna är i full gång: Ett antal landsting är har nu pågående behandlingar i plattformen och över 150 enheter har aktiverat Stöd och behandling i 1177 Vårdguidens e-tjänster!

36 Nya funktioner i Stöd och behandling Det kom en ny release den 7 mars med bl.a. ny videofunktionalitet (för närvarande tillgängligt för piloter) samt möjlighet att få ut statistik. Nästa release är den 25 maj. Inför kommande releaser under året utvecklar vi bland annat förbättrad statistikfunktionalitet samt möjlighet att tillgängliggöra moment på gruppnivå (för anmälan/screening), möjlighet att koppla ihop moment samt förbättrade översikter, funktionalitet i formulär samt för beräkningar och resultat.

37 Grupper Stöd och behandling Nätverksgrupp Nätverksgruppen för Stöd och behandling har träffats på workshop 4 i mars och april samt medverkat via webben vid sprintdemos för utveckling av ny och förändrad funktionalitet. Representanterna i nätverksgruppen, som är två från varje landsting, är språkrör mellan användarna av Stöd och behandling i respektive landsting och den nationella förvaltningen, båda vägar. Det gäller till exempel vidarebefordran av önskemål och synpunkter från verksamheter samt förankring av beslut och information från nationella förvaltningen till verksamheterna i respektive landsting. Efter att införandet är avslutat kommer nätverksträffar ske ca 2 ggr per termin vid separata tillfällen med början hösten 2016. Förvaltningsgrupp Anette Aronsson, Landstinget i Kalmar Län (NY!) Mats Bäckarslöf, Landstinget i Sörmland Ulla Forsbeck-Olsson, SLL Patrik Kalander, Västerås Stad Anneli Uusitalo, Region Jönköpings Län Jennie Österberg, Landstinget Gävleborg

38 Inbokade möten per april 2016 38

39 Kundansvarigas besök i landsting och regioner (i samarbete med Inera) 2015 Västmanland 20 jan Kalmar 21 jan Västerbotten 6 februari Halland 11 februari VGR 18 februari Värmland 9 mars Jönköping 7 april Skåne 8 maj 39 Kronoberg 7 oktober VGR 14 oktober Kalmar 15 oktober Blekinge 11 november Västernorrland 24 november Gävleborg 4 december 2016 Gotland 12 januari

40 Möten 2016 Förvaltningsgruppsmöten 4 februari 14 april 2 maj 8 september 20 oktober 7 december Nätverksmöten 1177 Vårdguiden på telefon - verksamhetschefer 11 maj och 12 maj (tillsammans med MLA på fm den 11 maj) 21 sep 23 nov Katalogadmin 9 nov 1177 Vårdguiden på telefon - Medicinskt ledningsansvariga läkare (MLA) se ovan 1177 Vårdguiden på telefon - utbildare 12 april 2 november 1177 Vårdguiden på telefon - samtalsledare 11 maj 16 november RGS webb 21 april 24 november Mina vårdkontakter 21 sep 8 nov Redaktörsnätverket Inga datum klara ännu/Emmali Hitta och jämför vård 25 maj Stöd och behandling Under våren inom ramen för införanden 40

41 Kontaktvägar support 1177 Vårdguiden på telefon Driftsstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Användarstöd, synpunkter och frågor: 1177svr@1177.se 1177svr@1177.se 1177 Vårdguiden på webben Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt.nationellkundservice@inera.se Synpunkter och frågor kan även skickas via kontaktformulären på 1177.se. Hitta och jämför vård Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runt. nationellkundservice@inera.se

42 Kontaktvägar support UMO.se Driftstörningar och allvarliga fel: nationellkundservice@inera.se 0771-25 10 10 alla dagar dygnet runtnationellkundservice@inera.se Mina vårdkontakter Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se Stöd och behandling Driftstörningar, allvarliga fel, synpunkter och frågor: e-tjanster@1177.se 08-123 135 25 – Vårdgivarsupport, 08-123 135 00 – Invånarsupport alla dagar kl. 6-22e-tjanster@1177.se

43 Viktig info i en felanmälan För att en felanmälan ska kunna tas om hand och felsökas på är det viktigt att supporten får en så komplett bild av felet innan felsökning kan påbörjas. Ni kan hjälpa oss att hjälpa er genom att ta med nedstående i er felanmälan. Om ni inte har det så kan supporten behöva kräva in det innan ärendet tas vidare för felsökning: Går felet att upprepa? VIKTIGT!!! Om ni är på en webbsida, ex i Epi, 1177 eller UMO - Vilken URL var ni på när problem uppstod? Sänd länk dit problem uppstår Noggrann steg-för-steg-beskrivning av vad man gjort (Var på skärmen klickade man, eller använde man ett snabbkommando på tangentbordet? Gjorde man något precis innan problemet uppstod? ) Omfattningen - Är det fler som upplever samma problem? Kolla om ni får samma fel i er klient. (Om ni har tillgång till den) – Kan göra det lättare att skilja mellan driftsproblem (lokala eller centrala) och när det är direkta fel i klienten. Om ni mailar i ert ärende - skicka gärna med skärmdump i er felanmälan på ev felmeddelande mm Namn, kontaktuppgifter och roll. Med roll menar vi ex Nationell Redaktör, Regional Redaktör, Svarare för anonym frågetjänst, Telefonssjuksköterska m. m.

44 Beröm - Rosor Hittade just sidorna om barns utveckling i olika åldrar. Tack för kloka och läsvärda ord och tankar. Besökt sida: http://www.1177.se/Skane/Tema/Barn-och-foraldrar/Vaxa- och-utvecklas/barnets-utveckling-10-12-ar/Barnets-utveckling-8-9-ar/ Jag är jätte nöjd med sidan men skulle ha läst den tidigare. Men nästa gång gör jag det tidigare. Sistaminuten resenärer. http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Vaccinationer/Varldsdelar/ Varldsdelar-Asien/Thailand/ Mycket bra och lättförstådd text! Använde den till ett skolarbete och det gick toppen!! Besökt sida: http://www.1177.se/Tema/Ca ncer/Cancer-hos- barn/Cancerformer-hos- barn1/Leukemi-hos-barn/ / Nr 1 2016 Tidningen Tack för alla intressanta artiklar i årets första vårdguide. Flera av dem berörde mig och min familj. Jag läste med stor behållning allt från pärm till pärm


Ladda ner ppt "Invånartjänster Mars 2016. Innehåll Om rapporten Statistik nyttjande av tjänsterna Pågående, kommande och avslutade projekt Genomförda och planerade utbildningsinsatser."

Liknande presentationer


Google-annonser