Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avErika Abrahamsson
1
Media - vän eller fiende?
2
När Janne Josefsson ringer… Fråga vad saken gäller & vem mottagaren av informationen är Är du den mest lämpade att svara? Konsekvenserna av din medverkan Vid behov – be att få återkomma Samla information Ställ villkor - be alltid att få kontrollera slutprodukten
3
Med Janne Josefsson i luren Sammanfatta i punkter, viktigaste först, upprepa ditt budskap Allmänintresse Ha stöd för vad du säger Konkretisera Inga kommentarer? Intervjun är inte slut förrän ni skiljts åt Lämna aldrig information i förtrolighet
4
När Janne Josefsson ringt Om du inte är nöjd...
5
Bestäm syftet Ringa in målgruppen Formulera budskap Välj rätt medier Analysera tidigare publicitet Gör en lista över journalister Media som hävstång
6
Tips på nyhetsvinklingar 1)Liten mot stor 2)Det dagsaktuella 3)Avslöjanden 4)Närhetsprincipen 5)Det oväntade 6)Jämförelser 7)Konfrontation 8)Brott och straff 9)Löftesbrott och lögner 10) Oväntade samarbeten
7
Pressmeddelanden Rubricera slagkraftigt Sammanfatta först Skriv nyhetsmässigt Skriv kortfattat Använd gärna citat
8
Pressmeddelanden Använd loggan Datera tydligt Länka till bilder Ange kontaktuppgifter Erbjud exklusivitet Var tillgängliga Förbered frågor och svar Presentera kort verksamheten Skicka på morgonen
9
Debattartikel Följ debatten Ta initiativ Utnyttja dagsaktualitet Presentera en nyhet Betona allmänintresset Sök allianser Belys motsättningar Rubricera tydligt För resonemanget framåt Bädda för fortsättning – ställ till svars el kräv åtgärd
10
Debattartikel Välj debattredaktion Ring på förhand Kort text – inledningen sammanfattar Börja ej med bakgrunden – pang på! Huvudbudskap och delbudskap Fel tonläge sänker trovärdigheten Följ upp med pressmeddelande
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.