Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vi kommer vara operatör i Norge men sedan systemleverantör

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vi kommer vara operatör i Norge men sedan systemleverantör"— Presentationens avskrift:

1 Vi kommer vara operatör i Norge men sedan systemleverantör

2 Fortum och Charge & Drive
Fortum - Noterat på NASDAQ OMX Charge & Drive Vår Vision – ”the Solar Economy” där all energiproduktion baseras på kraft från solen, vind, vatten, våg, sol, biomassa Verksamheter i Norden, Ryssland, Indien m.fl. med produktion, distribution och försäljning av elektricitet och fjärrvärme Intäkter EUR 6.2 bn Balansomslutning EUR 25 bn Antal anställda 10,400 Våra utsläpp 88 gCO2/kWh är bland de lägsta i Europa Flertalet utmärkelser från ackrediterade hållbarhetsindex tex nyligen 1:a i Nordic Climate Disclosure Leadership Index med 100/100 poäng Bygger på våra samlade erfarenheter av elbilar och laddlösningar sedan 90-talet med Charge & Drive plattformen i drift sedan 2011 Erbjuder nyckelfärdiga lösningar och full-service Vi hjälper andra elbolag med Charge & Drive som affärsstöd för deras laddstolpar

3 Erbjud Charge & Drive under eget namn
En framtidssäkrad och skalbar lösning som uppgraderas i takt med marknadsutvecklingen Stöd vid inköp av elbilsladdare Rapportering för att hantera användning, felstatistik, intäkter och resursförbrukning CRM modul för att hantera slutkunder Bra slutkundsgränssnitt med registrering, karta och betalning. Kunden använder SMS eller RFID Stort nätverk av stolpar i Skandinavien samt på gång att erbjuda nätverk i Europa Kundtjänst 24 timmar om dygnet som svarar på frågor och styr laddstolparna på distans Back office/second line support med stöd till driftsorganisation Slutkunds applikationer Kundtjänst 24/7 365 Installation Drift Underhåll IT Styrsystem Betalning Rapporter

4 Vårt nätverk av smartladdare binder samman de Nordiska huvudstäderna
350 smartladdare i Norge, Sverige, Island och Finland utgör nordens största nätverk av elbilsladdare Genom vårt samarbete med Hubject kommer vi ansluta till ett Europeiskt nätverk med idag anslutna laddstolpar, s.k. eRoaming

5 Mobiltelefon eller RFID för att hitta, ladda och betala
Med mobiltelefonen blir det enkelt och säkert för era kunder att ladda elbilen Färdigt API för att uppdatera realtidsdata om laddstolparna exempel map.chargedrive.se Samarbete med Nokia för integration i navigationsutrustning direkt i bilar mm Via mobilen eller RFID låses laddstolpen upp som sedan identifierar kunden, registrerar laddningen och administrerar ev. betalning

6 Några exempel på våra smarta lösningar i Norden
Normalladdning Semi-Snabbladdning Snabbladdning Sello Finland Inspiria Science Center Norge McDonalds Sverige

7  Alternativa prisplaner Typ av p-plats Anpassad för laddhastighet
Stöds av C&D Publik Privat Norm. Semi Snabb Fördelar Nackdelar Extra avgift på parkeringsavgiften Bra boendeparkering eller företagsparkering med en unik användare Enkel att förstå Binder upp laddaren under hela parkeringstiden Timavgift Bra för normalladdning 6-8 h, på företagsparkering (destinationsladdning) Rätt för längre parkeringar utan att binda upp platsen i onödan Minutavgift Bra för semisnabb och snabbladdning på offentliga platser. Ökar nyttjandet & frigör laddaren för rätt målgrupp, ökar intäkten Driver ofta bort elhybrider, lite mindre transparent prissättning Abonnemang/ klippkort T.ex. hundra minuter för ett fast pris. Skapar trognare kunder och en förutsägbar kostnad Har inte uppskattats av kunderna i Norge Kilowattbaserad Laddhastigheten varierar utifrån hur laddat batteriet är med en avtagande laddhastighet. Ger kunden ett pris som är kopplat till elpriset Ger fel incitament (ej optimalt bruk) vilket minskar tillgänglighet och intäkt

8 Våra kunder finns i flera samhällsfunktioner och tillhör ledande aktörer inom sina marknader
Vägrestauranger Hotellkedjor Parkeringsbolag Bilhandlare Affärscenter Bensinstationer Kommuner & Elbolag Daglighandel

9 Ring mig gärna om du önskar mer information Tobias Henmark
Läs mer på eller hitta stationerna på map.chargedrive.se Ring mig gärna om du önskar mer information Tobias Henmark Sales & Marketing Director Charge & Drive Sweden

10 Exempel Anställda: 10 laddare – 20 p-platser
Besökare: 2 laddare – 4 p-platser 16A enfas Garo LS3 Fördelar: Full laddning under arbetstid 6-8 h (anställda kan inte flytta bilen efter 2h laddning iaf) En laddare ger möjlighet att ladda två bilar samtidigt Konkurrenskraftigt pris samt mindre säkring Nackdelar: Krav att anställd har kabel med Mod3Typ2-uttag, men det är vad branschen rekommenderar för säker laddning 32A trefas Circutor Urban Charger Fördelar: 32A trefas och detekterar själv vad bilen klarar att ta emot – 2-3 h för bilar med möjlighet tex. Tesla S En laddare ger möjlighet att ladda två bilar samtidigt Har även ”vanlig” stick-kontakt – Shuko 16A Nackdelar: Kan behöva säkringsutrymme vilket kan driva kostnader

11 Inkoppling 16 A enfas 3,7 kW 32 A trefas 22 kW 2 laddare 4 uttag
kopplas under samma trefassäkring 32A på 2 faser eller som två 16A trefas på 2 faser för att undvika att alla löser samtidigt 3 laddare 6 uttag kopplas under samma trefassäkring 32A på 3 faser eller som en kombination av a + b ovan för att undvika att alla löser samtidigt 1 laddare 2 uttag under en trefassäkring 63 A Beroende på säkringsskåp behövs ev. en separat knivsäkring Ev kan det behövas upp till 80A om man märker att två bilar tar ut fullt samtidigt och att det löser ut, men med en monterad knivsäkring och rätt kabeldimension så görs uppsäkring vid behov


Ladda ner ppt "Vi kommer vara operatör i Norge men sedan systemleverantör"

Liknande presentationer


Google-annonser