Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKristina Vikström
1
Sociologi – En ram för kriminologin *kriminologi som specialinriktning specialinriktning * Sociologi som förståelsebakgrund * Begrepp och ’verktyg’ Speciellt sätt förstå samhället och oss själva Speciellt sätt förstå samhället och oss själva
2
Peter Berger Prof. Emeritus Sociology Boston Univ. Författare av Invitation till sociologi
3
Vad sociologen inte är!... Bild 1. Socialarbetare? Praktisk avsikt hjälpa Nej – sociolog teoretisk, värderingsfri Bild 2. Samhällsreformatör? Sekulär teolog. Nej – försöker inte direkt förändra samhället Bild 3. Statistiker? Nej – statistik måste tolkas sociologiskt. Bild 4. Kylig oengagerad betraktare? Nej – Varm engagerad, betraktare (”håller huvudet kallt, hjärtat varmt”)
4
Vad sociologen är… En som försöker… förstå samhället enl. specifika vetenskapliga normer t ex: förstå samhället enl. specifika vetenskapliga normer t ex: A. objektivitet – kontrollera preferenser och fördomar A. objektivitet – kontrollera preferenser och fördomar B. definiera begrepp och termer (ej kopiera vardagligt språk) B. definiera begrepp och termer (ej kopiera vardagligt språk) C. förståelse för förståelsens egen skull – ej huvudsak hur vetenskapen används i samhället C. förståelse för förståelsens egen skull – ej huvudsak hur vetenskapen används i samhället
5
Sociologen… * är skamlöst och gränslöst intresserad av människors handlingar (men har vetenskaplig integritet…) * har som global hemvist alla världens samlingsplatser (men försmak för ’problemarenor’) * är lika intresserad av det ordinära som av det extraordinära, av prästen som av den prostituerade kvinnan
6
Ex. på sociologiska frågeställningar Vad gör människor, i relation till varandra, på denna plats? Hur relaterar/organiserar de sig? Vilka kollektiva tankar driver dem? Vilka outtalade antaganden (’taget för givna sanningar’) existerar här?
7
Kriminologiska frågeställningar (ex) * Hur definieras ett brott eller en social avvikelse, samt en brottsling/avvikare? * Vem/vilka definierar (avgör) och hur ser processen när man definierar vad som är brott? * Hur ser konsekvenserna ut (straff, social kontroll)?
8
Sociologi som spänningsfält Studieområdet är överallt, synsättet är specifikt Spänning upptäcka nytt i det välkända (wow-känsla) Som om… marsmänniska/kulturchock… (sociologisk fantasi)
9
Sociologiskt medvetande Sociala verkligheten har lager av betydelser (lökmetafor) Sociala verkligheten har lager av betydelser (lökmetafor) Modern form av medvetande – växling mellan olika sätt att se Modern form av medvetande – växling mellan olika sätt att se * Misstänksamhet mot enkelriktade sanningar (trots auktoritet)
10
Modernt medvetande… Föreställer sig allting kunde varit annorlunda (traditionellt: alltid varit såhär) Identiteter föränderliga Geografisk social rörlighet Förmåga växla mellan motsägande tankesystem
11
Människan i samhället
12
Lokalisering av jaget Det personliga - opersonligt gemensamma Deltagare i en ’vuxen’ värld Rutinmässig identifiering och placering – t ex ”vi och dom”
13
Samhällskontroll * slutgiltiga: staten använda våld * ekonomisk påtryckning * grupptryck – förtal, mobbing * moral, sedvänjor, etikett * sjukförklara – hjälpa/stjälpa? * inom privatsfären (familj)
14
Social skiktning Under och –överordning Makt och prestigesystem – olika slag Bourdieu – socialt, kulturellt & ekonomiskt kapital Klass-system –ojämlikhet men social rörlighet Ras-system? Etnicitet - Sverige
15
Definition av situation ”What we define as real is real in its consequences” /Thomas and Thomas Vi skapar vår verklighet - inom ram Tolkningsföreträde? Skillnad i situationsdefinitioner genom historien/mellan kulturer
16
Samhället i människan
17
Rollteorin * utvecklades i USA av t ex James, Cooley och Mead * utvecklades i USA av t ex James, Cooley och Mead * Vi internaliserar samhället – tar roller, utövar självkontroll Varaktiga/föränderliga roller i samhället (Exempel) Varaktiga/föränderliga roller i samhället (Exempel) Rolldistans eller –engagemang (val). Rolldistans eller –engagemang (val). Individ/struktur? Individ/struktur?
18
Samhället som drama Möjlighet till motstånd och förändring! Samhället skapats av människor och kan förändras av människor -t ex ta distans till rådande samhällssystem Skapa alternativ subkultur/samhälle Samhället scen befolkad av LEVANDE skådespelare
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.