Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Forskningsmetodik HT04 Lektion 3
2
Forskningsmetodik HT04 lekt 3
3
176 182 160 165 175 162 172 167 171 180 173 172 173 156 165 177 180 163 163 174 Längden hos studenterna på forskningsmetodik 2003: Det blir litet överskådligare om vi ordnar I storleksordning: Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Frekvens 1561 1601 1621 1632 1652 1671 1711 1722 1732 1741 1751 1761 1771 1802 1821 En frekvenstabell kan öka överskådligheten
4
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvens 156-1600.10 161-1650.25 166-1700.05 171-1750.35 176-1800.20 181-1850.05 Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvens 156-16010% 161-16525% 166-1705% 171-17535% 176-18020% 181-1855% Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Frekvens 156-1602 161-1655 166-1701 171-1757 176-1804 181-1851 Binnade data Relativ frekvens Längd på studenterna på forskningsmetodikkursen 2003 Längd (cm)Relativ frekvensAckumulerad frekvens 156-1600.10 161-1650.250.35 166-1700.050.40 171-1750.350.75 176-1800.200.95 181-1850.051.00
5
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Tabell 1. Mätt spänning och ström samt beräknad resistans för resistor 1-5. Tabeller Tabellhuvud för varje kolumn/rad med enheter. och kort beskrivning av data i tabellen ”Tabelltext” med numrering
6
Forskningsmetodik HT04 lekt 3
10
y=ae bx K=b log(e)
11
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Linear skala: - god överblick över detaljer kring toppen -nästan ingenting bortom 3 sigma Log-skala: -Dålig precision kring toppen -god överblick till för många sigma
12
Forskningsmetodik HT04 lekt 3 Grafer Välj lin- eller log-skala beroende på vad som är väsentligt i data Data Anpassad normalfördelning Figur 8. Längd (cm) hos manliga studenter på fysiklinjen VT 2002 Ge en tydlig titel och figurtext med numrering och kort beskrivning. Storheter och enheter skall märkas ut på axlarna Skalindelningen skall göras i steg om 1, 2 eller 5 och tiopotenser av dessa tal Finns mer än en kurva i samma graf skalldet framgå vilken som är vilken Välj skala så att grafen lagom fyller figuren ”litet luft”
13
Forskningsmetodik HT04 lekt 3
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.