Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada."— Presentationens avskrift:

1 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada

2 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net SUMMERING 1.Bränslecellens funktion 2.Produktion, transport och lagring av väte 3.Förslag till tillverkarna

3 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLEN

4 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLEN Exhaust

5 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Data Varje cell: 0.5 – 1 V Spänning: 0.3 – 1 A cm 2 Effekt: 0.3 – 0.5 W/cm 2

6 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL Exempel: 2 x 100 celler ( 40 cm x 40 cm)  2 x (100 x 0.7) x (40 x 40 x 0.375) = 2 x (70 V x 640 A) = 84 kW (114 CV) Ballard 900 107 CV 72 kg 34 x 24 x 75 cm Volym 61 L 1,3 kW / L

7 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net FUNKTIONEN HOS EN BRÄNSLECELL   15 to 35%   30 to +50%

8 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net Bränslecell till en buss för persontrafik, MAN

9 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net UTMANINGAR INFÖR FRAMTIDEN Kostnader: 400 €/kW (7 ggr högre kostnader jämfört med konventionella förbränningsmotorer) Komplett cell: € 20 000,00 (Motor € 3 000,00) Pålitlighet Användande vid låga temperaturer (under 0 ºC) Vätgaskontamination Fordonsanpassning Behovet av väte som bränsle (produktion, transport och lagring)!!

10 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net

11 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net

12 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 1. “Industriell” produktion Elektrolys av vatten? Naturgas? Oljeraffinering? Förnybara källor Distributionsnät? (existerar inte idag) Kostnader och investeringar Säkerhet och acceptans i samhället

13 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 2. Decentraliserad produktion (på tankstationen) Från vad? (Elektrolys, naturgas, annat) Kostnader för utrustning Säkerhet och acceptans i samhället

14 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Oavsett produktionssätt (tankstation eller fabrik) System för tankning Säkerhet Tid för tankning

15 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 Lagring i fordon Komprimerad gas med 300 bar tryck? (låg densitet) Flytande vid –253 ºC? (hög förångning, låg densitet) Solid vätgastank? (vikt/volym förhållande)

16 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net PRODUKTION, TRANSPORT OCH LAGRING AV H 2 3. Produktion på fordonet med reformator Från naturgas, metanol, etanol? Bensin? Problem Systemets effektivitet Kostnader Teknologi Emissioner – löser inte koldioxidproblematiken

17 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net Necar 5 e Jeep Commander (2000; CH 3 OH) Necar 4 (1999) Necar 1 (1994) Necar 3 (1997; CH 3 OH) Necar 2 (1996)

18 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net Opel Hydrogen 1 Flytande H 2 (75 Liter; 5 kg H 2 ) Ställ med 200 celler (59/27/50 cm) - 150 – 200 V; 90 kW/ 122 CV - 68 kg Batteri som reserv Vikt: 1575 kg 0-100 km/h – 16 s Max. hastighet: 140 km/h Räckvidd: 400 km

19 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net DEMONSTRATIONSPROJEKT - CUTE Clean Urban Transport for Europe, CUTE Demonstrationsprojekt för att testa och utvärdera vätgasbussar som går i kollektivtrafik (prestanda och kapacitet) 10 europeiska städer (Barcelona, Madrid, London, Hamburg, Luxemburg, Estocolmo, Amsterdam, Stuttgart, Stockholm, Porto) 3 Daimler-Chrysler bussar per stad Olika metoder för vätgasframställning (Förnybara - vattenkraft, naturlig vätgas, raffinering) Utvärdering av kostnader, infrastruktur, livslängd, emissioner, etc.

20 ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net Tack för uppmärksamheten!


Ladda ner ppt "ALTERNATIVA BRÄNSLEN OCH FORDON www.transportlearning.net BRÄNSLECELLSDRIVNA FORDON Carlos Sousa AGENEAL, Local Energy Management Agency of Almada."

Liknande presentationer


Google-annonser