Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnna Martinsson
1
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Preparering av flygkarta. - Vid en navigeringstävling erhåller piloten normalt en tävlingskarta med start-, mål- och brytpunkter inritade i form av små cirklar, ca. 10 mm diameter. Den tävlande ritar in sträckorna där emellan. - Vid RNT väljer respektive tävlingsledare om; 1) den tävlande själv får rita banan på sin flygkarta, 2) kartor med banan inritad tillhandahålles. Den tävlande ritar normalt själv in minutstreck för tidhållning längs banan. Vid RNT är det tillåtet att ta hjälp från tävlingsledningen eller att använda en färdigpreparerad karta.
2
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Tävlingskarta
3
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Datorberäknad färdplan
4
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Fartmall för 55 till 95 kt
5
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar GS ”ground speed” 66,2 kt Tid 10:35 mm:ss
6
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Rita minutstreck Förläng ”startlinlen” och förse med minutstreck
7
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Ange aktuell minut Kontrollera ankomsttiden till brytpunkt
8
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Kontrollera tiden på benet GS ”ground speed” 72,6 kt Tid 8:03 mm:ss
9
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Ankomsttid vid TP2 53:38 mm:ss Förskjut fartmallen till rätt ankomsttid Rita minutstreck och ange rätt minut vid minutstrecken
10
2008 Motorflygförbundet KSAK Användning av fartmallar Fartmallar finns att hämta på LULF’s hemsida: http://robban.net/lulf/ välj [Tävlingar] och [Verktyg]. Det krävs lite tålamod att få rätt skala vid utskrift.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.