Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikation och media Föreläsning 13 VT05 Leif Dahlberg
2
Kurssammanfattning
3
-Kursutvärdering på kurshemsidan från vecka 19 -Kursnämndsmöte -Datum för inlämning av uppsats
4
Kurssammanfattning -Kursutvärdering på kurshemsidan från vecka 19 -Kursnämndsmöte -Datum för inlämning av uppsats, förslagsvis vecka 23 (?)
5
Kurssammanfattning Kommunikation och media Kursen ger (enligt studiehandboken) en fördjupad förståelse av det tvärveten- skapliga ämnesområdet kommunikation, medier och kulturteori.
6
Kommunikation och media Kursens mål är att ge (1.) fördjupad kunskap inom området kommunikation, media och kulturteori (2.) fördjupad förståelse av institutionella, samhälleliga och tekniska villkor för medieproduktion och medieanvändning
7
Kommunikation och media Kursens mål är att ge (3.) fördjupad förståelse av modern teoribildning kring medierad kommunikation och andra kommunikativa och kulturella processer
8
Kommunikation och media för att studenterna ska (1.) vara väl förberedda att förstå och hantera kommunikationssituationer i den fortsatta utbildningen och i det framtida yrkeslivet (2.) kunna beskriva frågor inom området kommunikation, media och kulturteori på ett reflekterat och metodiskt sätt
9
Kommunikation och media för att studenterna ska (3.) kunna ta till sig aktuell forskningslitteratur inom området kommunikation, media och kulturteori på egen hand.
10
Kommunikation och media I kursen undersöks kritiskt materiella, institutionella och samhälleliga förutsättningar för olika former av medieproduktion och medie- användning, liksom deras betydelse för semiotik och kunskapsbildning.
11
Kommunikation och media Kursen behandlar vidare betydelsen av modern medierad kommunikation och kultur för politiska och ekonomiska processer i samhället. Kursen ger även en fördjupad förståelse av modern teoribildning kring kommunikativa och kulturella processer.
12
Kommunikation och media Undervisningen har formen av föreläsningar omväxlande med diskussionsseminarier som förutsätter aktiv förberedelse av deltagarna.
13
Kurssammanfattning -muntligt kommunikation (retorik) & muntlig kultur -skriften & skriftkultur -boken, papper, boktryckarkonsten -alfabetisering & typografisk kultur -telekommunikation & telekultur
14
Kurssammanfattning -visuell kultur -massmediekultur -cyberkultur
15
Kurssammanfattning -skriftsystem -fysiska medier -användare -transport, hastighet -sociala & politiska konsekvenser
16
Kurssammanfattning -Pedagogik -hur lär man ut talande, skrivande och andra kommunikations- och medietekniker? -hur lär man ut med hjälp av muntlig kommunikation, skriftlig kommunikation, telekommunikation?
17
Kurssammanfattning -Pedagogik -hur kommer framtidens IKT- användning se ut? -och hur kommer den att läras (ut)?
18
Kurssammanfattning Offentlighet
19
Offentlig(het) -det öppna (jfr tyska das Offene) -dvs. det som kan ses, det synliga -det allmänna (jfr engelska public, från latinets poplicus, “av folket”, + pubes, “vuxen”) -statlig
20
Offentlig(het) -definieras oxå genom motsatsen till: -det privata -det personliga, enskilda -det intima -det slutna
21
Offentlig(het) Privat Offentlig
22
Offentlig(het) Öppna Slutna Synliga Osynliga Staten Privata Allmänna Enskilda
23
Offentlig(het) @ Aten privat: hushållet (oikos) offentlig: staten (polis)
24
Offentlig(het) @ Aten privat: hemmet (oikos) offentlig: torget (agora)
25
Offentlig(het) @ Aten privat: avskilt, osynligt offentlig: synligt
26
Offentlig(het) @ medeltid -den egentliga makten, staten & kyrkan, blir osynlig; -den framvisas, representeras, vid parader, manifestationer, kröningar, etc
27
Borgerlig offentlighet -uppstår mellan det offentliga och det privata, en mellansfär -uppstår ur det privata, med anspråk på det offentliga -uppstår i/genom en ny samhällsklass, borgarna
28
Borgerlig offentlighet -uppstår i staden, på salonger, kaféer -uppstår genom diskussion av offentliga frågor -uppstår genom deltagande i offentlig diskussion, i tidningar & tidskrifter, på teater, etc
29
Borgerlig offentlighet -hör samman med framväxten av det moderna samhället
30
Borgerlig offentlighet -har den atenska statsbildningen (demokrati) som ideal: -det offentliga bestäms som öppet och utmärks av en fri (öppen) diskussion som leder till rationella politiska beslut, men är samtidigt separerat från statsmakten - det privata är klart avskilt från det offentliga
31
Borgerlig offentlighet Det privata, hemmet Borgerlig offentlighet Statlig offentlighet
32
Den borgerliga offentlighetens strukturomvandling Privatisering av det offentliga & det privata blir offentligt (enligt J. Habermas)
33
Den borgerliga offentlighetens strukturomvandling Exempel: -politik (partier, intressegrupper) -utbildning (dagis, skola, etc) -social omsorg & vård -arkitektur -massmedier
34
Den borgerliga offentlighetens strukturomvandling Kritik av Habermas: -historisk förenkling -bortser från folklig kultur & arbetarrörelse -missförstår medierna roll i det moderna samhället
35
Cyberoffentlighet ?
36
-Internet -Information -Mediekonvergens -Offentliga handlingar -Bloggar
37
Cyberoffentlighet Rekonstruktion av “relationen” mellan det privata och offentliga
38
Kurssammanfattning
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.