Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Handledarskap i Learning Study - vad kan vara kritisk?
Personliga reflektioner Tuula Maunula 071211 Presentation; Lärare 13 år, de senaste 7 på Öjersjö Universitetet m Ulla, Angelika o Ference i 5 år. Sedan fortsatt med LS på Öjersjö
2
Mina erfarenheter: Handledare i 7 studier: Bråk, år 4-5
Vinklar, år 4-5 Prealgebra, år 4-5 Kort division, år 6 Räta linjens ekvation, år 9 Multiplikation med flersiffriga tal, år 8 Mått och mätvärden, år 8 Grupphandledare: Dimensioner, år 8 Spanska pronomen, år 8 Handledarinblick i ytterligare 10 studier Analyserat Negativa tal, år 7-8 Ny utmaning, start 13/12: Handledare för 4 SO-lärare 6-9 Min 8:e studie på torsdag. Varje studie tar ju en termin, så jag har hållit mig sysselsatt jämte undervisningen.
3
Kritiskt? Rollen, är den en motor eller ett bollplank? Ämneskunskaper
Att vi inte letar efter/skapar ”den perfekta lektionen” Tröskeln att komma över; ”är inte detta oerhört tidskrävande?” Testerna Variationsteorin Detta är ju en empirisk fråga och vad jag vet så har det inte gjorts en learning study på en learning study, men när jag suttit och funderat på vad som eventuellt skulle kunna vara kritiskt så har jag ändå kommit på 6 saker som kan vara bra att vara beredd på om man tänker vara handledare.
4
Kritiskt? Rollen, är den en motor eller ett bollplank? Ämneskunskaper
Att vi inte letar efter/skapar ”den perfekta lektionen” Tröskeln att komma över; ”är inte detta oerhört tidskrävande?” Testerna Variationsteorin
5
Att vi inte letar efter ”den perfekta lektionen”
Mycket sällan är lektion 1 ”den bästa” ur någon sorts helhetsperspektiv. Men inte heller är den sista lektion alltid ”bäst” utan ofta finns det delar i alla lektioner som tillsammans skulle kunna ”klippas ihop” till en ”perfekt lektion”. Om inte elever och verklighet existerade. Att det aldrig finns en lektion som är perfekt i alla dess delar eller för samtliga elever. Men det finns bättre och sämre lektioner utifrån vad vi ville att eleverna skulle lära sig. Nej, vi letar efter hur vi kan slipa våra verktyg, så att vi bättre förstår varför elever inte förstår, vad vi tar för givet så att vi har en bättre beredskap när vi möter eleverna.
6
Tidströskeln Hur kan ni lägga en sådan energi och tid på
en enda detalj? Som subtraktion med negativa tal? Att se att huvudpoängen med en Learning Study är att lära sig sättet att angripa en lektion. Både i planering och i genomförande och i efteranalys. Under en av de första föreläsningarna vi hade om Learning Study fick vi frågan av en kvinna från Skåne om det går att läsa sig till LS. Då hade vi inget svar. Idag, 4 år senare, är jag fortfarande tveksam. Rent teoretiskt borde det ju gå, förstås, men
7
Tester eller fingertoppskänsla?
Vad säger mest om en lektions kvalitéer, ett skriftligt eftertest eller den undervisande lärarens känsla? Kanske syns just olika kvalitéer i kombinationen av; en lärares egna reflektioner och känsla elevtester lärargruppens reflektioner en variationsteoretisk analys av lektionen Test Mer objektivt? Mätbart Bortom olika lärare Känsla Mäter fler saker Fångar fler svårtestade saker
8
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.