Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg
2
Hur tittar vi på TV?
4
Hur mäts tv-tittandet i Sverige? Elektroniska TV-mätare Finns i hela västvärlden Mätare på alla TV-apparater Panel 1 200 hushåll, 2600 individer Hushållsmedlemmar knappar in sig på en fjärrkontroll Gäster Belöning, cirka 600 kronor i trisslotter Omsättning i panelen, frivillig och cirka 25% byts ut under ett år
5
Hur vet man att panelen är representativ för befolkningen? Minisverige Statistiska analyser för att komma fram till vad som samvarierar med TV-tittandet? Många respektive få kanaler Familjesituation, 1 pers, 2 pers, 2+ med barn Utbildning, låg resp hög Uppskattat tv-tittande, låg, medel och högkonsumenter
6
Kontrollvariabler, viktning av panelen Hushållsnivå: -Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari 2007 -Pay= betalar för sitt utbud -Nopay= betalar inte för sitt utbud alt i hyran Individnivå: - Kön/ålder - Familjesituation (småbarnsförälder etc) - Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter
7
Hur rekryteras panelen? Genom en ”etablerings-/basundersökning” som vi använder som: 1.Rekryteringskälla till panelen 2.Kartläggning av befolkningen Riksrepresentativa urval 4500 intervjuer två ggr/år samt 1000 rekryteringsintervjuer med ungdomar per omgång Telefonintervjuer
8
Hur får panelen sina mätare? Tekniker runt om i landet Tekniker bokar hembesök Tekniker installerar alla mätare samt instruerar panelen om användningen Tekniker gör även återbesök om tekniska problem uppstått
9
Hur vet man att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller Felaktig rapportering av tittande: Tittande på okänd TV-kanal eller ingen är inloggad Tittande på gäster där demografiska data saknas Tittare som loggat in på flera TV-apparater under samma tidsperiod Inställningarna på TV:n ändrats: Mätaren kopplas bort Ny video, DVD eller annan utrusning installerats
10
Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Regelbundna telefonintervjuer till alla hushåll i panelen Uppdatera demografiska variabler Studera panelriktigheten, dvs hur väl de knappar in sig då de tittar respektive loggar ut sig då de slutat titta. Panelriktigheten ligger kring 92-93%
11
Hur identifieras och mäts kanalerna? Två olika mätare: Eurometer: Frekvensmätning TVM5: Igenkänning av banner
12
Panelen idag Panel – 1200 hushåll ca 2600 individer TV-tittandet i hemmet mäts Rådata - dagligen, minutdata Cirka 15 kanaler levererar program och reklamloggar till MMS varje dag MMS levererar tittarsiffror till kunder i såväl filer som rapporter
14
Time-shift – vad är det? Vad är time-shift? Hur stort är time-shift-tittandet idag? Hur mäts det idag? Vad händer i framtiden?
15
Kritik mot MMS mätningar Inte representativt? Inte ”sportbarer”? Inte sommarstugor? Inte web-TV? Inte TV i mobilen?
16
Tack för din uppmärksamhet! Pirjo@mms.se http://www.mms.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.