Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?"— Presentationens avskrift:

1 Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg

2 Hur tittar vi på TV?

3

4 Hur mäts tv-tittandet i Sverige? Elektroniska TV-mätare Finns i hela västvärlden Mätare på alla TV-apparater Panel 1 200 hushåll, 2600 individer Hushållsmedlemmar knappar in sig på en fjärrkontroll Gäster Belöning, cirka 600 kronor i trisslotter Omsättning i panelen, frivillig och cirka 25% byts ut under ett år

5 Hur vet man att panelen är representativ för befolkningen? Minisverige Statistiska analyser för att komma fram till vad som samvarierar med TV-tittandet? Många respektive få kanaler Familjesituation, 1 pers, 2 pers, 2+ med barn Utbildning, låg resp hög Uppskattat tv-tittande, låg, medel och högkonsumenter

6 Kontrollvariabler, viktning av panelen Hushållsnivå: -Vägning i grupperna pay respektive nopay enligt matrisens alla celler sedan 1 januari 2007 -Pay= betalar för sitt utbud -Nopay= betalar inte för sitt utbud alt i hyran Individnivå: - Kön/ålder - Familjesituation (småbarnsförälder etc) - Urbaniseringsgrad (H-regioner) Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen. Dagliga vikter

7 Hur rekryteras panelen? Genom en ”etablerings-/basundersökning” som vi använder som: 1.Rekryteringskälla till panelen 2.Kartläggning av befolkningen Riksrepresentativa urval 4500 intervjuer två ggr/år samt 1000 rekryteringsintervjuer med ungdomar per omgång Telefonintervjuer

8 Hur får panelen sina mätare? Tekniker runt om i landet Tekniker bokar hembesök Tekniker installerar alla mätare samt instruerar panelen om användningen Tekniker gör även återbesök om tekniska problem uppstått

9 Hur vet man att panelen sköter sig? Dagliga kvalitetskontroller Felaktig rapportering av tittande: Tittande på okänd TV-kanal eller ingen är inloggad Tittande på gäster där demografiska data saknas Tittare som loggat in på flera TV-apparater under samma tidsperiod Inställningarna på TV:n ändrats: Mätaren kopplas bort Ny video, DVD eller annan utrusning installerats

10 Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år Regelbundna telefonintervjuer till alla hushåll i panelen Uppdatera demografiska variabler Studera panelriktigheten, dvs hur väl de knappar in sig då de tittar respektive loggar ut sig då de slutat titta. Panelriktigheten ligger kring 92-93%

11 Hur identifieras och mäts kanalerna? Två olika mätare: Eurometer: Frekvensmätning TVM5: Igenkänning av banner

12 Panelen idag Panel – 1200 hushåll ca 2600 individer TV-tittandet i hemmet mäts Rådata - dagligen, minutdata Cirka 15 kanaler levererar program och reklamloggar till MMS varje dag MMS levererar tittarsiffror till kunder i såväl filer som rapporter

13

14 Time-shift – vad är det? Vad är time-shift? Hur stort är time-shift-tittandet idag? Hur mäts det idag? Vad händer i framtiden?

15 Kritik mot MMS mätningar Inte representativt? Inte ”sportbarer”? Inte sommarstugor? Inte web-TV? Inte TV i mobilen?

16 Tack för din uppmärksamhet! Pirjo@mms.se http://www.mms.se


Ladda ner ppt "Frukostmöte 071004 MMS valuta Pirjo Svedberg. Hur tittar vi på TV?"

Liknande presentationer


Google-annonser