Ladda ner presentationen
1
Välkända varumärkens skydd
Lars Thyresson Hansson Thyresson Patentbyrå AB Malmö ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
2
Kort historik Varumärkeslagen Rättsfall och praxis i Sverige
3
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Historik 1 januari 1993 6 § 2 st regel om skydd för väl ansedda varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
4
Anledning till utökat skydd
Förvirring om kommersiellt ursprung Välkända märkets distinktivitet minskar Otillbörligt utnyttjande av känt märkes goodwill ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
5
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
VmL 6 § Kännetecken anses förväxlingsbara enligt denna lag endast om de avser varor av samma eller liknande slag. Förväxlingsbarhet kan även åberopas till förmån för ett kännetecken som är väl ansett här i landet, om användningen av ett annat liknande kännetecken skulle dra otillbörlig fördel av eller skulle vara till förfång för det väl ansedda kännetecknets särskiljningsförmåga eller anseende ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
6
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Produktregeln Relationen varuslagslikhet och märkeslikhet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
7
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Märkeslikhet Principen om helhetsintrycket Principen om den bleknande minnesbilden Principen om att helhetsbedömningen inte skall var densamma för alla varumärken ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
8
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Varuslagslikhet Distributionssätt, prisnivå, ändamål och gemensam användning ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
9
Anseendeskyddets beståndsdelar
”Väl ansett”: väl känt”/”allmänt känt” - inarbetning. Krav på kännedom – lättare att tillämpa än krav på anseende ”Liknande kännetecken”: identiskt lika eller annars i hög grad överensstämmande ”Otillbörlig fördel”: Tulosba Akdov-fallet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
10
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
ABSOLUT VODKA ./. TULOSBA AKDOV ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
11
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Absolut Rent ./. ABSOLUT ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
12
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
GALLIANO - GAETANO ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
13
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Champis-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
14
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
CHAMPAGNE-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
15
ENERGIC BATTERIES -målet
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
16
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
ODDSET-målet ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
17
©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
TACK! ©Hansson Thyresson Patentbyrå AB 2007
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.