Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnn-Charlotte Mattsson
1
äkta matglädje
2
Vad gör Middagsfrid? Middagsfrid hjälper hushåll som har en ambition att äta hälsosam och varierad mat lagad från riktiga råvaror, men upplever en brist på tid, kunskap eller fantasi för att göra det. Detta sker genom: hemleverans av färdigplanerade matkassar med alla råvaror man behöver för att laga ett antal middagar för samt tillhörande recept. I kassarna finns kött-, fisk-, fågel- samt vegetariska rätter. Fokus ligger på färska råvaror (ej halvfabrikat), ekologiskt och klimatsmart mat
3
Middagsfrid Startade i juli 2007 (och därmed en hel bransch) Har gjort vinst varje år Idag 27 medarbetare Nuvarande omsättning ca 80 mkr Även verksamhet i Danmark, Tyskland och Belgien Helt familjeägt - inga externa ägare Nominerad till SvD:s affärsbragd 2015 Bäst i test, Aftonbladet okt 2012 Årets Entreprenör 2010 Årets tjänsteutvecklare 2009 Årets kvinnliga stjärnskott 2009 Årets Rookie 2009 Nominerad: Årets logistikpris 2011 Nominerad: Årets e-handel, 2011 Nominerad: Årets medvetna butik, 2010 Finalist: Årets utmanare, 2010 FaktaUtmärkelser
4
Hjälp folk att lösa ett problem som de upplever regelbundet Var tydlig med ditt erbjudande Ägna hälften av arbetstiden åt försäljning PR är billig marknadsföring. Många skott på mål ger framgång precis som vid all försäljning. Satsa på bilder. Håll dig till affärsidén. Fokusera. Identiska produkter. Prenumerationstänkande Förskottsfakturering Väx med rörliga kostnader istället för att låna till investeringar Framgångstips
5
Perfekt blir det aldrig. Kom till skott och lär av dina misstag. Fila inte för länge! Ständiga förbättringar. Vässa varje detalj i ditt erbjudande, men mest där det spelar störst roll för kunden. Lyft fram det som skiljer dig från konkurrenten. Kunden betalar bara för guld om de fattar att det är guld. Sälja mer till befintliga kunder kostar mindre än att skaffa nya. Att bredda sortimentet ger media något nytt att skriva om samtidigt som nya kunder kan attraheras eller befintliga kunder köpa mer. Göra nytt kan vara viktigare än att vara bäst. Framgångstips
6
Var besatt av att förstå din kund. ”Köpa billigt sälja dyrt” men förädla däremellan. Var alltid kostnadsmedveten. Räkna på allt. Ha respekt för att dina medarbetare inte är lika entreprenöriella som du. Visa vad tillväxt innebär för dem, t.ex. utvecklingsmöjligheter. Rekrytera rätt folk. ”Doubt means no”. Men med vissa svårfångade grupper måste man ibland ta risker. Personliga rekommendationer faller inte alltid väl ut. Fira under resans gång. Lev i nuet och tänk inte att du ska börja leva sen. Passion säljer! Framgångstips
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.