Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

”Att spegla samtiden i klassrummet”

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "”Att spegla samtiden i klassrummet”"— Presentationens avskrift:

1 ”Att spegla samtiden i klassrummet”
LärMiT, ett IKT/mediepedagogiskt utvecklingsarbete CMiT, Piteå kommun

2 CMiT IT/mediepedagogiskt resurscentrum i Piteå Kommun Start 1999
3 tjänster IT/mediepedagoger Sambor med ämnesutvecklare, Skoldatateket m.m. Bedriver utbildningar, projekt och utvecklingsarbeten ASL LärMiT Rörlig bild o Lärande Rörlig bild och Berättande Förskolan Steg 1 och 2/LekMiT MMM PIM

3 LärMiT Start ht 2007 15-20 deltagare per år Utbildningsdagar
Litteraturstudier Kollegiesamtal Handledning på begäran Utrustning i klassrummen samt bärbar dator Fullmäktigebeslut – snabbare takt Införande av Steg 2 – 2 piloter per ro Avslutas i år, 90 klassrum monteras 2012 Utvärderas 2012

4 SAMR-modellen, Ruben Puentedura
Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga Omdefiniering Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet Förändring Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring Förbättring Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring 4 steg som han beskriver som vi ska titta närmare på: Ersättning, Förbättring, Förändring, Omdefinering Omdefiniera synen på vilka uppgifter som den nya tekniken ger förutsättningar för. Formulera öppna som ger möjlighet att arbeta ämnesövergripande och med teknikens hela potential som ett naturligt inslag. Ersättning

5 Ersättning Ersättning
Tekniken fungerar, som direkt ersättning för andra verktyg, utan funktionell förbättring skriver text på dator – inte på whiteboarden ser film med projektorn – inte video på TV:n gör dikteringar med projektor – inte på blädderblocket visar bilder och dokument med dokumentkamera – inte med OH-apparaten Undervisningen är sig lik… ingen kontakt med omvärlden. Man gör som man gjorde innan, men med modernare teknik. Ny teknik, nya redskap ersätter gammal teknik, gamla redskap. Man gör som man gjorde innan men med modernare teknik. Skriver text på dator, ser film med projektorn, gör dikteringar med projektor, tittar med dokumentkamera på dokument (som en OH) Undervisningen är sig lik

6 Förbättring Förbättring
Tekniken fungerar som en direkt ersättning för andra verktyg, med funktionell förbättring strömmande film och TV-direktsändningar stavningskontroll, grammatikhjälp drillprogram på nätet ser och diskuterar bilder i storformat internetkartor – inte klassrumskartor lyssnar på olika program via datorn mailar eller lägger ut info på hemsidor – inte veckobrev i väskan bokar utvecklingssamtal på webben Undervisningen förändras något. Görs mer effektiv, tydlig. Tekniken används för att göra samma sak som man gjorde förr - fast bättre. Viss omvärldskontakt. Tekniken används för att göra samma sak som man gjorde förr fast bättre. Man ser STRÖMMANDE film, använder stavningskontroll, grammatik, mail, lägger ut information på hemsidor ist f veckobrev i väskan, bokar utvecklingssamtal på webben, ser och diskuterar bilder i storformat tillsammans, lyssnar på olika program. Undervisningen förändras något. Görs mer effektiv, tydlig

7 Förändring Förändring
Tekniken ger möjlighet till stora förändringar i arbetssättet elever/lärare samarbetar och delar arbeten med varandra och kollegor arbeta i gemensamma texter och presentationer producera egna ljudinspelningar, foton och filmer elever kommenterar varandras arbeten nyttja onlineresurser: Lektion.se, NE, Länkskafferiet, karttjänster klassbloggar och internationella kontakter via mail redovisningar: presentationer med text, bild och ljud digitala verktyg är viktiga för arbetet, både för lärare och elever Tekniken har fungerat som katalysator för förändring av undervisningen. Samarbete, kommunikation, egen produktion, webbresurser. Tekniken har fungerat som katalysator för förändring av undervisningen. Eleverna och pedagogerna kan dela arbeten med varandra och kollegor. Tänka kring texten tillsammans. Lektion.se, bloggar, gemensamt skrivna texter, delade texter, presentationer med text, dela presentationer, bild och ljud. Elever kommenterar varandras arbeten. Digitala verktyg är viktiga för planering. Undervisningen utformas utifrån att eleverna har en dator

8 Omdefiniering Omdefiniering
Tekniken gör det möjligt att skapa nya arbetsuppgifter som tidigare var omöjliga skola 24-7 – oberoende av tid och plats kommunikation, redovisning och publicering över webben Skype, videokonferenser sociala medier (forum, bloggar, Wikis) webbresurser används kontinuerligt, t.ex. Google Earth, SkyWalk mobila enheter (smartphones, surfplattor m.m.) tas in i undervisningen Förhållningssätt, undervisning och uppgifter är sådana som inte var möjliga innan. Eleverna får visa förmågor som de inte kunnat (tillåtits) visa tidigare. Ökat elevinflytande. De digitala verktygen är en naturlig del av vardagen och ger möjligheter till lärande av en typ som INTE var möjlig utan digitala verktyg. Kommunikation över webben, skype, sociala medier, webbresurser som google earth, presentationer med film och ljud. Förhållningssättet, undervisningen och uppgifterna är sådana som inte var möjliga innan. Ökat elevinflytande. Eleverna får visa förmågor som de inte kunnat (tillåtits) visa tidigare. Omdefiniera synen på vilka uppgifter som den nya tekniken ger förutsättningar för. Formulera uppgifter som är öppna och ger möjlighet att arbeta ämnesövergripande och med teknikens hela potential som ett naturligt inslag.

9 Teknik Projektorer/högtalare Duk Interaktiva tavlor (ActivBoard)
Surfplattor (iPad) Dokumentkameror (LadyBug) Diktafoner Webbkameror Stillbildskameror Filmkameror

10 Programvaror i datorn Officepaketet + Office för talstöd Skolstil
ABC på PC PhotoFiltre PhotoStory Audacity ActivInspire Lexia

11 Samlingar och portaler:
Resurser på nätet Samlingar och portaler: Länkskafferiet: PIM: Lektion.se: Annas länkburkar: Lätt att lära: Hur det funkar: Educational Freeware: Webbmagistern: Kunskapshubben – lektionsmaterial:

12 Övriga resurser och arkiv
Multimediabyrån NE + UR (uppslagsverk + filmarkiv) FotoFinnaren (bildbank) Google Earth YouTube Espresso (Liber)

13 Träning online, program
Seterra (geografi), Matte: Glosor: Tangentbordsträning (testa din skrivhastighet)

14 Online-applikationer
Bild Rörlig bild Ljud Skriva Presentera Hemsidor och bloggar Sökmotorer Fakta och uppslagsverk Administration

15 Bild Pixton - Serier - www.pixton.com
ComicBrush - Serier där man kan ta in sina egna foton - Picnic - bildredigering - Superlame - infoga pratbubblor till foton - Jalbum – konstruera fotoalbum och bildspel Exempel Picasa - fotoalbum som kan vara både privat och offentligt - Flickr - Fria foton att använda med sk. copyleft - Fotofinnaren - bilder fria att använda inom skolbruk: Photopeach - bildspel - Smilebox - Scrapbooking - Scrapblog - Scrapbooking - Sumopainting - ritprogram - Fotoskola - Photovisi -

16 Rörlig bild Ljud Jaycut - enkel videoredigering - http://jaycut.com/
Bambuser - direktsändning av rörliga bilder - Film i klassrummet - Ljud Jamendo - CreativeCommons-licensierad musik - Audiopal - Ljudinspelningsverktyg för att lägga ut på bloggar bl a. AudienceSounds - fria ljud i mp3 format att använda till t ex filmer -

17 Skriva texter och sagor – leka med ord
StoryBird StoryJumper Wordle Hemsidesverktyg & bloggverktyg Weebly - Webnode - Blogspot - Blogg - Skolbloggen - Posterous – Wordpress – Wikispaces – bygg gemensamma faktasidor Sökmotorer Spezify -

18 Presentationsprogram
Prezi - VoiceThread - skapa bild och videopresentationer med ljud, bild, text. - Slideboom - dela med sig av powerpoints, "bädda" in presentationerna på bloggar och hemsidor - Admininstrativa resurser Doodle - Övriga resurser Aviary - en mängd olika program, t ex ljudredigering, bildbehandling osv. Utbildningsradion - Nota - Dynamisk whiteboard med multimediala möjligheter & samarbeta. Barnbibblan – Mindmister - mindmapping som man kan dela med andra och fylla på.

19 Möjliga ingredienser på ert smörgåsbord
Rörlig bild – filma med olika kameror, redigera Foto – Fototeknik och bildredigering Ljud - Inspelning och ljudredigering Interaktiva tavlor - ActivBoard + programvaran ActivInspire iPads – teknik och programvaror (appar) Sociala medier för publicering – blogg, wikis, webb Skapa stillbildsfilm/bildspel: PhotoStory och onlineapplikationer ASL, fördjupning – mer om Att skriva sig till läsning Kringutrustningen: Dokumentkamera, webbkamera, diktafon m.m.


Ladda ner ppt "”Att spegla samtiden i klassrummet”"

Liknande presentationer


Google-annonser