Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKurt Gunnarsson
1
Webbfrukost 15 mars 2013
2
Webbpolicy ●Viktigaste kommunikationskanal ●Innehåll och struktur efter besökaren ●Tydlig avsändare – på varje webbsida ●Ett innehåll på en plats ●MDH ska uppfattas som en organisation och inte som flera organisatoriska enheter ●Följa grafiska mallar och policys 2
3
Planerade webbaktiviteter för 2013 ●Selma ●Sökmotoroptimering ●Studieinformation samlas på Studenttorget på webben ●Utbildningsinformation samlas på mdh.se/utbildning ●Expertgranskning av webbtillgängligheten ●Webbplatssöket ●Mobilapp för schema 3
4
Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●Sökmotoroptimering handlar om att: ●Göra bra och intressanta artiklar som människor vill läsa – det är människor vi skriver för i första hand ●Se till att fler får tillgång till informationen på relevanta sökningar ●Använda några enkla knep för att Google ska indexera på rätt saker ●Under 2013 har besöken från Google sök ökat med 18 procent (346 000 besök i år) jämfört med samma period förra året. 4
5
Praktisk grundkurs i sökmotorsoptimering ●TRIBE 1.Title – ämne, egenskap, fördel, lokalitet, företag 2.Rubrik (H1) 3.Innehåll 4.Beskrivning – Description, bästa annonsplatsen 5.Enkel adress (URL) 5
6
TRIBE ●1. Title ●4. Beskrivning ●5. URL 6 1 4 5
7
TRIBE ●1. Title ●2. Rubrik (H1) ●3. Innehåll ●5. URL 7 2 3 1 5
8
Hitta sökorden ●Googla och se vilka förslag du får ●Visar vad många sökt på och ger idéer ●Google Trends ●Jämför olika begrepp och se utveckling över tid ● http://www.google.se/trends/http://www.google.se/trends/ ●Google Keyword Tools ●Se hur många som sökt på ett ord och hitta rubrikförslag ●https://adwords.google.com/o/KeywordToolhttps://adwords.google.com/o/KeywordTool ●Länka även i texten så binds sidorna än mer ihop och Google kan skapa sammanhang. 8
9
I Polopoly… 9
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.