Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring. 4,5 miljoner www.svenskbensinhandel.se.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring. 4,5 miljoner www.svenskbensinhandel.se."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring

2 4,5 miljoner

3 www.svenskbensinhandel.se

4 38 år 13 år 4 år 3 år 1 år Hur många år tog det att nå 50 miljoner användare? 200 miljoner användare

5 Sociala medier?

6

7

8 Ordet

9 Ordet Rösten

10 Ordet Rösten Kroppsspråket

11 De kommer inte ihåg vad du sa, däremot kommer de att minnas känslan som du förmedlade.

12

13 entreprenör estradör säljare coach mentor affärsutvecklare utbildar inom markandsföring, ledarskap och försäljning.

14 Framtidens kompetensutveckling Framtidens mediakonsument Generationer och värderingar Att leverera tjänster Marknadsföring Människor och beteenden

15 Målgrupper

16

17 40-talisten

18

19 Plikttrogna, lojala, självgoda, hårt arbetande, samhällssbärare

20 Göran Persson, Amelia Adamo, Stig Malm, Gudrun Schyman

21 »Nej, vi kommer alla att bli 40-talister till slut... Vårt beteende förändras så sakteliga när vi blir äldre. När första barnet kommer kanske man inte har samma inställning längre, inte samma tro på att hela världen ligger för ens fötter. Då ändras också inställningen till arbetslivet.« cit, Jesper Kärrbrink, fd Vd, Svenska Spel och Eniro

22 60-talisten

23

24 Barack Obama, Henrik Schyffert, Carola, Gunde Svan, Lena Philipsson

25 80-talisten

26

27 Prinsessan Madeleine, Carolina Klüft, Darin, Gustaf Skarsgård och Gustav Fridolin

28 KOMMUNIKATION

29 Biblioteket har en viktig funktion i ett öppet och demokratiskt samhälle. Hos biblioteket finns information och kultur, i många medieformer - tillgängligt i varierande svårighetsgrad och på olika språk. Utdrag ur rapport; Framtidens Bibliotek, Linköpings Stadsbibliotek 2012.

30 Trovärdighet Identitet Unikitet

31 DU ÄR VARUMÄRKET

32

33

34 De ler oftare än andra man brukar träffa. De visar intresse för det du säger och uppmuntrar dig att öppna dig så att er relation känns varmare och bättre än andra du har. De ger dig komplimanger som känns rättvisa (inte att förväxla med inställsamma). De pratar väl om andra och det reflekterar tillbaka på dem själva (jämför dem som mest pratar skit om andra). De kan skratta åt sig själva och därmed visa mänsklig sårbarhet som också ger dig mod att göra samma sak. De får dig att må bra eftersom deras entusiasm smittar av sig på dig (jämför gnällspiken som alltid klagar). De liknar oss själva på något sätt och är bra på att hitta just de gemensamma nämnarna i alla sina relationer. De visar att de gillar att vara med oss. En person som gillar att umgås med oss måste ju vara en trevlig person. De kommer ihåg vad du heter och vad ni talade om senast. De ställer frågor och håller sedan tyst. Visst är det toppen med människor som vill höra vad vi tycker och tänker! De skippar branschtugget. Branschspråk används mest av människor som är osäkra i sin yrkesroll – de vi gillar imponerar genom att göra svåra saker enkla. Vi gillar människor som får oss att känna oss lite smartare än tidigare.

35

36 DET GODA SAMTALET

37 Nya möjligheter att kommunicera. Sociala medierna handlar om att bygga relationer, öppna upp för dialog och skapa förtroende i ett snabbt tempo. Det är inte längre frågan om att hitta rätt målgrupp, det handlar om att bli vald av målgruppen. Mun till mun-marknadsföring är den bästa och mest trovärdiga marknadsföringskanalen. Skapas intressant ”buzz” på webben, så skickas budskapet vidare. Då blir målgruppen inte bara en målgrupp utan också en förlängning av marknadsavdelningen.

38

39 SAMORDNA OCH SYNKRONISERA

40 Den nya logiken betonar kundens makt i förhållande till företaget och nödvändigheten av att kunna förstå kundens upplevda verklighet. För företaget handlar det därför inte längre om att befinna sig med ”rätt vara” vid ”rätt tidpunkt”. De behöver vara närvarande ”när som helst”, ”var som helst” och ”hur som helst”. Att hantera och förhålla sig till den nya logiken utgör en verklig utmaning för företag som vill lyckats på marknaden.

41 Konkurrenter? Alla dom som vill och kan sprida fakta och underhållning internet. Biblioteket skall vara den som är rådgivande. Någon att prata med.

42 Marknadsföring är ett brett begrepp som behandlar de sätt ett företag eller en organisation uppträder på en marknad. Begreppet behandlar bland annat vilka målgrupper företaget ska rikta sig på, hur de ska göra för att rikta sig mot nämnda målgrupper, hur de ska positionera sina produkter etc. Inom marknadsföring ingår också de tekniker företag kan använda för att reda ut vilken målgrupp de ska rikta en viss produkt till.

43

44 Vad är kundnytta? Elektrolux – ”342 matförvaringsproblem och 268 tvättproblem” Scania – ”Ton per kilometer” IBM – ”inom 18 månader skall 30% av forskningsresultatet sitta i färdiga produkter”

45 Framgångsfaktorer Kundförståelse Försäljningskultur Mål och visioner Ansvarstagande Processfokus Säljstödsystem Samarbete inom företaget Implementeringsfokus Styrningsintensitet Rekryteringsfokus Säljprocess Nyckelkundsfokus Teamfokus Ledningsengagemang

46 Var där din målgrupp är Skapa värde för din målgrupp Packa produkterna tydligare

47 http://anderslindh.wordpress.com www.mongara.se


Ladda ner ppt "Marknadsföring. 4,5 miljoner www.svenskbensinhandel.se."

Liknande presentationer


Google-annonser