Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMax Nyberg
1
Eva Eiderström Avd Handla Miljövänligt, Bra Miljöval
2
SNFs verksamhet och metoder
Hälsa, natur och solidaritet Politisk påverkan, naturkänsla och konsumentmakt
3
Vad gör vi Konsumentmakt Bra Miljöval (1989) Miljövänliga Veckan
Handla Miljövänligts nätverk Produktundersökningar Miljömärkning, EU och globalt Norden Standardisering, EU och globalt Offentlig upphandling HMV Östeuropa Produktpolitik
4
Bra Miljöval
5
Pris/miljökvalitet utbud efterfrågan kvantitet
6
Bra Miljöval-märkning
Organisering av konsumentmakt, demokratisering av marknaden Kemikalier Klimat Tvättmedel, fläck-, och blekmedel Elleveranser Handdiskmedel Persontransporter Maskindiskmedel Godstransporter Rengöringsmedel Värme Tvål och Schampo Jordbruk, Hav Kemiska produkter Textil Skog Livsmedelsbutiker Papper
7
Miljövänliga Veckan Folkbildning, opinionsbildning, kampanj Bananer
Kaffe
8
Produktundersökningar
Watch-dog, konsumentföreträdare, opinionsbildare Babyprodukter KO-anmälnningar Styling Ftalater Politisk lobbying Allvädersplagg
9
Hållbar utveckling förutsätter hållbara konsumtionsmönster
Effektivare konsumtion Förändrade konsumtionsmönster och ändrade konsumtionsnivåer
10
Konsumentens roll: Att välja goda alternativ Att visa opinionen för goda förändringar
11
”korrekta priser” allt är OK
12
Demokratisering globalisering
13
Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor
Totalt såldes det reklamutrymme 2003 till ett värde av 28 miljarder kronor. De fem största branscherna var: Detaljister (butiker) - 7,8 miljarder kronor Livsmedel, drycker och tobak - 3,1 miljarder kronor Kontor, data, kommunikation - 2,4 miljarder kronor Reklam, information, organisationer - 2,2 miljarder kronor Bilar, biltillbehör - 1,7 miljarder kronor Den störste enskilde köparen 2003 var Coop som köpte reklamplats värt 790 miljoner kronor, tätt följd av Ica som handlade för 775 miljoner kronor. Klädhandelns reklaminvesteringar i miljoner: Dressman 180, JC 109, Lindex 80, H&M 180 Fakta: Research International, International Research och GP
14
SNFs budget: 102miljoner, Avd Handla Miljövänligt: 7 miljoner
15
Produktsäkerhetslag (2004:451)
Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på person.
16
Miljöproduktsäkerhetslag (200x:xxx)
Lagens syfte och tillämpningsområde: 1 § Denna lag syftar till att säkerställa att varor och tjänster som tillhandahålls konsumenter inte orsakar skada på miljön.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.