Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMonica Göransson
1
I tangentens riktning? Om framtidens informations- teknologi Kristina Höök
2
Swedish Institute of Computer Science 100 forskare Kista/Uppsala/Västerås/Göteborg Finansierat av industri och stat 7 laboratorier Kristina Höök: Fil Dr Docent Lab- chef HUMLE
3
HUMLE FOCI HUMLE develops new technologies and design metaphors to make human-computer interaction richer, more fun, socially enhanced, through new modalities, and better suited for humans.
4
Det uppenbara... Snabbare datorer (kvantdatorer) Mindre datorer Intelligentare datorer Internet fortsätter att växa
6
Mobilitet Mobiltelefoner + 3G iPAQ (handdatorer) + WaveLAN alltid uppkopplad (utan uppringning)
7
Små saker globalt uppkopplade Alla ”terminaler” kan prata med varandra Alla kan koppla upp sig på nätet Nätet blir ”peer-to-peer” Allestädes närvarande
8
Position och kontext
9
Terminaler
10
Medium Datorn: Interaktivt papper? 3D-ljud? Force-feedback Virtual reality Tal Människan: Tal Gester Taktilt Känslor
11
Fler sinnen?
12
Från information till tjänster – P2P
13
Kommunikation Instant-messaging SMS Videokonferenser Delade spelmiljöer Chat “Family portraits” Fåtöljer/lampor/stenar/... etc.
14
About HUMLE Social navigation – now social computing & social mobile computing Service infrastructure Text analysis Individual differences Affective computing/narrative intelligence
15
WORLD DESIGN Lab- studies Ethno light Iterative improvements Paper-based, WoZ Activity theory Situated cognition Prototyping (No) innovation Real world
16
Älska mig – hata mig: om känslor och datorer Kristina Höök
17
Mest hata mig?
18
Känslor inte bara i vägen! Känslor som grund för rationellt tänkande Känslor och tänkande sitter i hjärnan och i kroppen
19
Middle ground Edutainment Infotainment Branding Life style
20
Affective computing Make computers: Express emotions Influence user emotions Understand user emotions Allow users to express emotions ”Have” emotions? Express emotions
21
Uttrycka känslor
22
Affective computing Make computers: Express emotions Influence user emotions Understand user emotions Allow users to express emotions ”Have” emotions? Influence user emotions
23
Det är lätt att påverkas...
24
Agneta & Frida
25
Affective computing Make computers: Express emotions Influence user emotions Understand user emotions Allow users to express emotions ”Have” emotions? Understand user emotions
26
Recognize emotions
27
Affective computing Make computers: Express emotions Influence user emotions Understand user emotions Allow users to express emotions ”Have” emotions? Allow users to express emotions
28
SenToy
29
ExMs
30
Affective computing Make computers: Express emotions Influence user emotions Understand user emotions Allow users to express emotions ”Have” emotions?
31
Influencing Machine
32
Social Navigering Kristina Höök
33
Social!
34
Amazon.com
35
download.com
36
gun hans börje mia lisa kalle nisse mari sofi olga olle arne moa vera elin bert jon anja jan isak kurt tom isa adam anna Kalas
37
Recommendations
38
Geonotes
39
kia@sics.se www.sics.se/~kia
40
Bowling alone The social capital is decreasing (?) Why? TV! Create solutions for communities (... and make people exercise more!)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.