Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Visualiseringar av intressentdata
2
Struktur Varför visualiseringar? Sätt att tänka kring visualiseringar
Ett par olika tekniker Gemensam övning på att göra visualiseringar
3
Varför visualiseringar?
Klocka – väckarklocka – hotelluppväckningsexemplet Stefans exempel Bilden ett annat exempel. Så många faktorer spelar roll; kunds trötthet, anställds humör, råvarors tillgänglighet etc
4
Varför visualiseringar?
Nu titta lite på vad forskning har att säga. Anledningar till att visualisera angivna av tjänstedesigners från konsultföretag i intervjuer. Deras olika motiveringar kan sammanfattas i tre huvudanledningar. Artikulera insikter – vissa insikter från användarna framträder först när man analyserar och söker mönster över grupper (t.ex bygga personas) Kommunicera insikter – att förmedla vad man lärt sig under användarundersökningarna till olika intressenter i projektet som kunder eller i ert fall oss lärare. Behålla empati – Att minnas vad man lärt sig och kunna komma ihåg det genom designprocessen. Undvika risken att man glömmer det man lärt sig
5
Diana, Pacenti & Tassi Ramverk för att kategorisera visualiseringar
Två dimensioner Ikonicitet: Med vad representeras tjänsten? Realistiska bilder å ena sidan eller ikoner/avatarer på den andra? Isf abstrakt. Tid: Lite dåliga namn här. Synkron innebär att man med hjälp av endast en bild försöker visa hur tjänsten är uppbyggd. Diakron å andra sidan försöker visa tjänsten mha av en sekvenser av handlingar och stadier av tjänsteutförandet. The representations can give an instantaneous picture of the service –synchronic– or can either visualize the sequence of actions and stages that compose the service experience –diachronic–.
6
Sätts de två dimensionerna ihop får vi en karta med fyra olika typer av visualiseringar
Maps: Översiktsbilder över tjänstesystemet där allt visas på en gång Flow: Flöde som visar resan genom tjänstesystemet Images: Bilder från användarundersökningar Narratives: Berättelser kryddade och byggda baserat på riktigt material
8
Tekniker – favoriter & longtail
9
Vad ingår i kategorierna?
Journey Illustrations 1 Narratives Story 3 Media Film 6 ∑ 17 Customer journey ∑ 12 Comics ∑ 10 Photo 2 Experience journey Narrative Sounds Stakeholder journey Posters Websites Journey mapping Storyboard 4 Layered journey mapping Pictures+text Scenario User scenario Sketches
10
Teknikgenomgång Desktop walkthrough Blueprint Customer Journey
System map Samma case; köpa glass på Pressbyrån Maps: System map, mind map, affinity diagram, service ecologies Flow: Blueprint, customer journey Images: Posters Narratives: Stoyboards, filiming the interaction, experience prototype Storyboard Filma Scenario
11
Tjänsteritning (Blueprint)
Shostack original
12
Tjänsteritning (Blueprint)
13
Tjänsteritning (Blueprint)
Bild från servicedesigntools.org
14
Kundresa (Customer Journey)
15
Kundresa (Customer Journey)
Bild från servicedesigntools.org
16
Kundresa (Customer Journey)
Bild från servicedesigntools.org
17
Desktop walkthrough
18
Desktop walkthrough Bild från thinkpublic
19
Persona Högra bilden från servicedesigntools.org
20
Scenarios
21
Storyboard
22
Systemkarta (System map)
23
Systemkarta (System map)
Bild från servicedesigntools.org
24
Systemkarta (System map)
Bild från servicedesigntools.org
25
Ni kommer få prova på olika typer av visualiseringar under kursen
Intressentundersökningar: Systemkarta & Storytelling/Scenario Konceptualisering: Tjänsteritning & Kundresa Prototypning: Storyboard & Desktop Walkthrough
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.