Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

och Kunskapshantering på CID Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "och Kunskapshantering på CID Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för."— Presentationens avskrift:

1

2

3 och Kunskapshantering på CID
Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för användarorienterad IT Design Kungliga Tekniska Högskolan

4 Centrum för användaroriented IT-Design
CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH som bedriver tillämpad forskning kring design av olika former av interaktion mellan människa och dator. CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala Världar. • Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering. • Nya former av interaktion. • Användarorientering.

5 Mål för CIDs verksamhet
• förena användbarhet med tekniska och estetiska aspekter. • skapa en attraktiv miljö på KTH för samarbete mellan akademi, industri och användare. • producera allmänt tillgängliga (“pre-competitive”) resultat i form av prototyper and användarstudier. • stark internationell samverkan. • starka bidrag till förbättring av utbildningsmiljöer.

6 KMR-gruppen på CID http://kmr.nada.kth.se Medarbetare:
Ambjörn Naeve (seniorforskare, ledare för gruppen) Mikael Nilsson ( forskarstuderande, matematikdidaktik) Matthias Palmér (forskarstuderande, datalogi) Fredrik Paulsson (forskarstuderande, datalogi) Claus Knudsen (forskarstuderande, mediateknik)

7 KMR gruppens forskningsområden
Kunskapsmångfalder Begreppsmodellering BegreppsBrowsning Nya paradigm och verktyg för matematikundervisning Ramverk för e-Learning / Semantisk Webb teknologi Komponent-baserade läroteknologier Semantisk Interoperabilitet Närvaroproduktion

8 Att symbolisera relationer mellan begrepp
Unified Language Modeling Specialisering av det där Exempel på det där Helhet för det där det här Del av det där det där T yp för Gener alisering av det där

9 Unified Language Modeling
är en sorts Fordon en sorts sorts abstraktion av är en :Bil Bil en har ett är en del av en del av har är ett :Hjul Hjul ett

10 Interaktiva Lärmiljöer - en översiktskarta
PL Teori Praktik * Arkiv * * * Läro FBI * * Komponent Kontext Form SOL IMS Miljö Formell Informell Internet Kurs Spel DIVE 3D WWW Lektion Test Betyg Active Worlds ...

11 Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer
• en IL är uppbyggd som en Kunskapsmångfald, med ett antal länkade KunskapsTäppor. • en IL har tillgång till ett arkiv av resurskomponenter som separerar innehåll från sammanhang. • en IL tillåter lärare att komponera komponenter och konstruera skräddarsydda lärmoduler. • en IL ger användaren möjligheter att ställa frågor och få svar av levande Kunskapskällor.

12 Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer
forts: • en IL använder begreppsmodellering för att stödja separation av innehåll och sammanhang. • en IL innehåller en begreppsbrowser (= ett verktyg för att skapa begreppsöverblick) som stödjer dessa principer och aktiviteter. Conzilla är en första prototyp av begreppsbrowser som har utvecklats av KMR-gruppen på CID.

13 Designprinciper för en BegreppsBrowser
• separera sammanhang från innehåll. • beskriv varje sammanhang med en begreppskarta. • tilldela en mängd resurskomponenter som innehåll i ett begrepp och/eller en begreppsrelation. • märk varje resurskomponent med ett standardiserat metadata (= data-beskrivnings) system (IMS-LOM). • filtrera komponenterna genom olika aspekter. • transformera ett innehåll som är en begreppskarta till ett sammanhang genom att kontextualisera den.

14 Några interaktiva lärmiljöprojekt på CID
• Begreppsnavigation och innehållspresentation • Conzilla - en första prototyp av begreppsbrowser. • Modellering av kunskapsområden • Struktur- och verksamhet hos CID-intressenter. • Tillgänglighet inom IT-Sverige. • Internationellt standariseringarbete. • Innehållsdesign • XML-baserade märknings- och sökverktyg. • Arkiv, portföljer och personaliserat lärande • Matematiska kunskapsmångfalder. • KidStory (EU-projekt)

15 Matematiska kunskapsmångfalder på CID
kmr.nada.kth.se • Nya sätt att studera matematik • Virtuellt Matematiskt Exploratorium • Interaktion med matematiska formler, m.hj.a. • Levande 3D-grafik (Martin Kraus). • Grafritande Kalkylatorn (Ron Avitzur). • Matematiska komponentarkiv • ramverk för arkivering av komponenter skapade med dessa (och andra) tekniker. • Delade 3D interaktiva matematikmiljöer • CyberMath.

16 Pågående KunskapsMångfald projekt på KMR
e-Learning VWE e-Commerce e-Accessibility CyberMath Conceptual Math-modeling Mathematics Exploratorium IMS / RDF ISO / WG36 CEN/ISSS/WS/EC Electronic Commerce Integration Meta-Framework Accessing the Printed Word FMLS WebGiro e-Standards Microsoft WorldCom HI L3S Stanford-LL Hewlett Packard Archives Portfolios Environments Industrial Wallenberg Global Learning Network Swedish Learning Lab Academic Research Partner

17 Kommande KunskapsMångfald projekt på KMR
e-Learning e-Commerce e-Administration User-oriented Mathematics Learning Environment Multi-lingual Upper Level Electronic Commerce Ontology Authority Handbook 24/7/365 Authority ethical National Research School in Mathematical Didactics Mathematical Courselets Mathemagic Edutella Personalized Access to Distributed Learning Resources STEM UKLA ÖCB e-Accessibility L3S SLL VINNOVA e-Europe ... Administrative WGLN Academic Research Partner


Ladda ner ppt "och Kunskapshantering på CID Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för."

Liknande presentationer


Google-annonser