Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avLena Sundqvist
3
och Kunskapshantering på CID
Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering på CID Ambjörn Naeve The Knowledge Management Research group Centrum för användarorienterad IT Design Kungliga Tekniska Högskolan
4
Centrum för användaroriented IT-Design
CID är ett tvärvetenskapligt kompetenscentrum på KTH som bedriver tillämpad forskning kring design av olika former av interaktion mellan människa och dator. CID är verksamt inom 4 olika forskningsområden: • Digitala Världar. • Interaktiva Lärmiljöer och Kunskapshantering. • Nya former av interaktion. • Användarorientering.
5
Mål för CIDs verksamhet
• förena användbarhet med tekniska och estetiska aspekter. • skapa en attraktiv miljö på KTH för samarbete mellan akademi, industri och användare. • producera allmänt tillgängliga (“pre-competitive”) resultat i form av prototyper and användarstudier. • stark internationell samverkan. • starka bidrag till förbättring av utbildningsmiljöer.
6
KMR-gruppen på CID http://kmr.nada.kth.se Medarbetare:
Ambjörn Naeve (seniorforskare, ledare för gruppen) Mikael Nilsson ( forskarstuderande, matematikdidaktik) Matthias Palmér (forskarstuderande, datalogi) Fredrik Paulsson (forskarstuderande, datalogi) Claus Knudsen (forskarstuderande, mediateknik)
7
KMR gruppens forskningsområden
Kunskapsmångfalder Begreppsmodellering BegreppsBrowsning Nya paradigm och verktyg för matematikundervisning Ramverk för e-Learning / Semantisk Webb teknologi Komponent-baserade läroteknologier Semantisk Interoperabilitet Närvaroproduktion
8
Att symbolisera relationer mellan begrepp
Unified Language Modeling Specialisering av det där Exempel på det där Helhet för det där det här Del av det där det där T yp för Gener alisering av det där
9
Unified Language Modeling
är en sorts Fordon en sorts sorts abstraktion av är en :Bil Bil en har ett är en del av en del av har är ett :Hjul Hjul ett
10
Interaktiva Lärmiljöer - en översiktskarta
PL Teori Praktik * Arkiv * * * Läro FBI * * Komponent Kontext Form SOL IMS Miljö Formell Informell Internet Kurs Spel DIVE 3D WWW Lektion Test Betyg Active Worlds ...
11
Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer
• en IL är uppbyggd som en Kunskapsmångfald, med ett antal länkade KunskapsTäppor. • en IL har tillgång till ett arkiv av resurskomponenter som separerar innehåll från sammanhang. • en IL tillåter lärare att komponera komponenter och konstruera skräddarsydda lärmoduler. • en IL ger användaren möjligheter att ställa frågor och få svar av levande Kunskapskällor.
12
Designprinciper för Interaktiva Lärmiljöer
forts: • en IL använder begreppsmodellering för att stödja separation av innehåll och sammanhang. • en IL innehåller en begreppsbrowser (= ett verktyg för att skapa begreppsöverblick) som stödjer dessa principer och aktiviteter. Conzilla är en första prototyp av begreppsbrowser som har utvecklats av KMR-gruppen på CID.
13
Designprinciper för en BegreppsBrowser
• separera sammanhang från innehåll. • beskriv varje sammanhang med en begreppskarta. • tilldela en mängd resurskomponenter som innehåll i ett begrepp och/eller en begreppsrelation. • märk varje resurskomponent med ett standardiserat metadata (= data-beskrivnings) system (IMS-LOM). • filtrera komponenterna genom olika aspekter. • transformera ett innehåll som är en begreppskarta till ett sammanhang genom att kontextualisera den.
14
Några interaktiva lärmiljöprojekt på CID
• Begreppsnavigation och innehållspresentation • Conzilla - en första prototyp av begreppsbrowser. • Modellering av kunskapsområden • Struktur- och verksamhet hos CID-intressenter. • Tillgänglighet inom IT-Sverige. • Internationellt standariseringarbete. • Innehållsdesign • XML-baserade märknings- och sökverktyg. • Arkiv, portföljer och personaliserat lärande • Matematiska kunskapsmångfalder. • KidStory (EU-projekt)
15
Matematiska kunskapsmångfalder på CID
kmr.nada.kth.se • Nya sätt att studera matematik • Virtuellt Matematiskt Exploratorium • Interaktion med matematiska formler, m.hj.a. • Levande 3D-grafik (Martin Kraus). • Grafritande Kalkylatorn (Ron Avitzur). • Matematiska komponentarkiv • ramverk för arkivering av komponenter skapade med dessa (och andra) tekniker. • Delade 3D interaktiva matematikmiljöer • CyberMath.
16
Pågående KunskapsMångfald projekt på KMR
e-Learning VWE e-Commerce e-Accessibility CyberMath Conceptual Math-modeling Mathematics Exploratorium IMS / RDF ISO / WG36 CEN/ISSS/WS/EC Electronic Commerce Integration Meta-Framework Accessing the Printed Word FMLS WebGiro e-Standards Microsoft WorldCom HI L3S Stanford-LL Hewlett Packard Archives Portfolios Environments Industrial Wallenberg Global Learning Network Swedish Learning Lab Academic Research Partner
17
Kommande KunskapsMångfald projekt på KMR
e-Learning e-Commerce e-Administration User-oriented Mathematics Learning Environment Multi-lingual Upper Level Electronic Commerce Ontology Authority Handbook 24/7/365 Authority ethical National Research School in Mathematical Didactics Mathematical Courselets Mathemagic Edutella Personalized Access to Distributed Learning Resources STEM UKLA ÖCB e-Accessibility L3S SLL VINNOVA e-Europe ... Administrative WGLN Academic Research Partner
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.