Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Pablo Garcia Munos Stockholm-Göteborg Test konsulter
Testspecialist Stockholm-Göteborg Test konsulter Testprocesser (SPTM) Outsourcing av test
2
Testpsykologi i en testares vardag
Testverktygslåda
3
Agenda Egenskaper hos en bra testare Kommunikation Testteam
Flexibilitet
4
Vem vill vara testare? Elak budbärare, ”din baby är ful”
5
Vem vill vara testare? Elak budbärare, ”din baby är ful”
Jobba under värsta tänkbara press Release om xx –min, timmar, sek Behöver ställa obehagliga frågor av typen: Om man gör så här vad händer då? Möter mycket ovilja. Trots att folk borde vara glada att felet hittats nu och inte senare
6
En testares vardag Ett kreativt arbete
Lär sig system bättre än de flesta Mitt i händelsernas centrum Teknisk bredd Teknisk detaljkunskap Svårt, utmaning Får ibland ta på sig rollen som ”ställföreträdande kund”
7
En testare har rätt att ... Erhålla aktuell information om ändringar och releaser Veta hur programvaran är uppbyggd Granska specifikationer och testplaner Kräva att levererad programvara skall vara enhetstestad, och hålla en viss kvalitet Ta adekvat hjälp vid felsökning Hitta fel Kräva att felrapporter blir behandlade
8
En testare har ansvar för att ...
Följa testplaner och testdokument Omedelbart rapportera fel Kontrollera att testfallet beter sig korrekt, innan fel rapporteras Komma ihåg att det är programvaran och inte programmeraren som testas Bedöma risker objektivt Säga sanningen Förbättra den egna testprocessen
9
Egenskaper hos en bra testare:
Analytisk – uppmärksam på detaljer? Utmanande – inte alltid accepterande? God teknisk kunskap? Noggrann? Pålitlig? Trovärdig? Nyfiken? Ihärdig? Kommunikativ?
10
Kommunikation: Skriftligt Verbalt Kroppsligt
11
Skriftlig kommunikation:
Planer Mätningar Statusrapporter Testrapporter Rekomendationer Felrapporter ...
12
Att informera om fel: Konkret – ringa in felet
Gärna med hjälp av verktyg Kompletterande testfall Du kan bara kommunicera med någon om de låter dig göra så Några sätt att öka chanserna att de låter dig kommunicera: Låt dem veta att du bryr dig Ge en hjälpande hand
13
Att kommunicera skriftligt:
Väck intresset! Användning av ord – rätt antal för olika befattningar Användning av grafer/tabeller rätt detaljnivå för olika befattningar Faktabaserad snarare än känsloladdad gäller speciellt testrapporter E-post-varning
14
Att kommunicera verbalt:
En mun men två öron! Vad är målet med informationen? Testare måste säkerställa att de blivit förstådda Flödesschema, sekvensdiagram, grafer, Att undvika ”Du…” när det handlar om faktiska omständigheter
15
Att kommunicera kroppsligt:
Underskatta inte kraften av kroppsspråket
16
Var medveten om din kommunikation och använd den på bästa sätt.
Använd dina styrkor.
17
Låsningar i kommunikationen.
Murar vs. Broar
18
Kommunikation - Murar:
Potentiella orsaker till att murar uppkommit Politik Oberoendet har missförståtts Missförstånd om olika avdelningars mål Geografisk separation Utvecklarna testar inte överhuvudtaget Testarna beskriver problemen dåligt/felaktigt Tidspress medger ej nödvändig kommunikation Testarna är utelämnade i projektets tidiga stadie Brist på samarbete
19
Kommunikation - Broar:
Hur man bygger dem: Gemensam förståelse för olika mål Både succéer och misslyckanden delas Öppen kommunikation Ändra från ”vi och dom” till ”vi” Ge lösningar – inte bara problem Få utvecklare att förstå: Test är till för att korta projekttiden Humor Förlora slaget. (men vinn kriget)
20
Att bygga testteam: Kompetens Personlighet
21
Att bygga testteam: Kompetens
-Genom hela testkedjan: -Planering -Förankring -Kravgranskning -Testmiljö -Testdesign -Exekvering av testfall -Bearbetning av resultat -Presentation av resultatet
22
Att bygga testteam: Personligheter
-Dooern -Tänkaren -Gnällspiken -Den tråkiga -Den annorlunda personen Olikheter är Styrkor
23
Är det viktigt att vara flexibel?
”Jag kan test” ”Ju mer jag lär mig om test desto mer inser jag att jag har mycket kvar att lära.” Var beredd att lära dig något nytt. (alla kan något du inte kan)
24
Tips 1 När tempoväxling behövs Le.
25
Tips 2 Vid låsningar Humor. (gärna torr)
26
Tips 3 Vid viktig förhandling. När inget annat hjälper. Tystnad.
27
Frågor?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.