Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,"— Presentationens avskrift:

1 Speltestning -Fuzzy Logic

2 Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel, samt kunna jämföra detta mot hur speldesignern ämnat att spelet skulle spelas

3 Problemformulering - Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic?

4 Metod Spelet HP, Ammo, Bomb Fiender, Poäng 4 pass Pass 1 Uppifrån, Byter sida !Mitten, !Bomb

5 Fuzzy Evaluering

6 Egna Fuzzy Info från loggfiler till attribut Attribut = Medelvärde över passet Klass: Good / Bad Till: G-REX / Ramverket

7 Egna Fuzzyregler Predicera bra / Dåliga spelare Hur ska en bra spelare spela? Output = Poäng Träffsäkerhet

8 Egna Fuzzyregler Exempel: Pass 1 float fuzzyValue = 0; fuzzyValue += LowX; fuzzyValue += HighX; fuzzyValue += FiredShots / 2; fuzzyValue += UsedBombs; Vad säger regeln?

9 Egna Fuzzy med G-REX G-REX skapar regler Jämförs mot G-REX fuzzy 10 fold cross validation

10 G-REX Fuzzy Crisp-värden läses in i G-REX G-REX fuzzifiering HP istället för HighHP Klass: Good / Bad

11 G-REX Fuzzy G-REX fuzzy  Ramverket Bättre än ramverkets fuzzifiering?

12 G-REX Fuzzy G-REX skapar regler Jämförs mot ramverkets fuzzifiering

13 Alla pass i ramverket Alla pass räknas till en helhet i ramverket Kalkylerad poäng summeras

14 Alla pass G-REX Input = Fil med alla pass HP1, HP2, HP3, HP4 Generell regel för hela spelet

15 Analys Alla Pass

16 Analys Pass 2

17 Analys -Är det möjligt att automatiskt testa om de tänkta strategierna är tillräckligt tydliga för spelarna med hjälp av data mining och fuzzy logic? -Ja, Vi har resultatet men inte hunnit analysera det djupare.

18 Slutsatser Egna regler fungerar bra men G-REX regler blir bättre. G-REX hittar regler som inte är triviala (per pass) Egna Fuzzy = G-REX fuzzy för G-REX G-REX hittar ej bra regler för alla pass Vissa attribut saknas / fel (usedBombs) Metoden fungerar bra pass för pass

19 Frågor?


Ladda ner ppt "Speltestning -Fuzzy Logic. Syfte - Utveckla en metod för att i så stor utsträckning som möjligt automatiskt kunna hitta kryphål och strategier i ett spel,"

Liknande presentationer


Google-annonser