Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Solus Business Communication

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Solus Business Communication"— Presentationens avskrift:

1 Solus Business Communication
Mobile Unified Communication

2 Bakgrund 10 års erfarenhet av hostad telefonilösningar, framförallt Telia centrex Valet av telefoniplattform grundades på tidigare samarbete och försäljning av Enterprise Multimedia server Samarbete med Telepo Kunder efterfrågar telefoni som tjänst i större utsträckning Storskalsfördelar som erbjuder små som stora företag funktion som annars blivit för kostsam Marknadens absolut senaste teknik QM hostar egen telefoniplattform i Gothnets lokaler Viktigt för QM att fortsätta arbeta med hostade lösningar vilket man satsat på under 10 i form av operatörslösningar. Därav Telepos intresse för QM. En av fem aktörer på den svenska marknaden, bla Cygate & IBM. I västra och södra Sverige är QM först ut med denna teknik. Lösningen är också det mest intressanta på Telekom marknaden då Telepo lyckats ta in mobilen fullt ut, med full funktionalitet och realtidsinformation. Kraftfull FMC (Fixed Mobile Convergence) integrerad mobilplattform.

3 Mobile Unified Communication
Samordnad kommunikation Fördelarna är flera Kommunikationslösningen hanterar IP telefoni Mobiltelefoni SMS Chattfunktion Mejlfunktion Fax Mobilitet i centrum Flexibel, ”Arbeta där du är” Låga investeringskostnader Lönsamhet, genom effektiv kommunikation. Ex telekonferens ger lägre resekostnader Ökad effektivitet – snabbare arbetsprocesser. Bättre samarbetskultur och nöjdare användare. Attraktiv för den nya generationen. Miljövänlig & Miljösmart.

4 Gränssnitt för användaren
Solus SIP Solus Mobile I användarlicensen ingår koppling mot standardmobil! Dvs alla användare har minst en mobil- telefon i lösningen. Solus Softphone

5 User Centric Communication
Funktionsöversikt ett nummer… …till din bordstelefon, PC-klient eller mobiltelefon …många andra PBX funktioner... Samtalsdirigering… …styr dina samtal efter roller & regler Hög tillgänglighet Mobilitet… …på kontoret, med mobil applikation, med eller utan ekonomiskt vägval Köhantering med besked… …för enskilda användare & grupper User Centric Communication Konferensbrygga… …för interna och externa deltagare Samtalsinspelning… …för dina viktiga konversationer Individuellt språkval… …idag Engelska, Finska, Svenska Presence (Närvarostatus) …Aktiviteter med tid o datum Alternativ kommunikation… …Chat & Intercom internt, …SMS, & Fax

6 Telefonen i datorn+headset
Parallellring med mobilfunktionen Presence, status på kollegorna Kö & Agentstatus, sätta skills Intercom SMS Chatt & Mejl Bjuda in & starta telefonkonferenser Sätta roller & regler, samtalsstyrning Synkade kontakter med outlook, ringer direkt från Outlook Bygg ut med Call attendent el ACD klient

7 Mobilintegration ingår i användarlicens
Bygg på med Mobile Plus applikation, ”softphone i mobil Ett fastnätsnummer Full växelfunktionalitet Presence i realtid Samma funktionalitet som i softhpone med ex Instant Messeging Kontakthantering Spela in samtal Egen hemsida för administration av anknytning

8 SIP Systemtelefon, Snom 4 modeller Högtalare & Headsetport
Egen hemsida för samtalsstyrning Xtra knappsats mm Presence, status på kollegorna Synkad telefonbok Vanligaste växelfunktionerna, koppla, parkera etc Nyttjas till analoga funktioner såsom faxar mm

9 Tjänstens funktioner Användare & Admingränssnitt via webb
Telefonistplats eller Hunting-ACD group LCR – Least Cost Routing (utlandspersonal…) Media – Samtalsinspelning, Konferenslösning, Voic , UM mm Statistik & debiteringsmöjligheter Bygger på SIP teknologi Operatörsoberoende Upgrade 3.4 kommer till september 2009, 2 releaser redan i med uppgraderingar Kommer att vara kompatibel med Microsoft OCS under 2010 Olika kunder ansluts på olika sätt allt beroende av kundens storlek, krav på funktioner, operatör samt befintlig infrastruktur

10 Bakom tjänsten: Tjänsten SolusBC ägs, utvecklas och driftas av QM Solutions AB. SolusBC bygger på teknik från Telepo. QM har i dagsläget samarbete nätverkstjänster och övervakning via Relacom AB samt Floorit AB. Tjänstens hårdvara är etablerad i säker miljö hos Gothnet. Stadsnät.

11 ”Genom att välja rätt telefoniplattform låses inte kunden till en operatör. Med en föränderlig omvärld krävs flexibla lösningar. På detta sätt slipper kunden ett eventuellt teknikbyte vid omförhandlingar och byte av operatör.” Operatörsfrågan? Vad styr valet?

12 Samarbete Tele2 Kunden slipper kostnader för DA- och MDA anslutningar
Låg kostnad för MEX användare, 179 kr per månad Samtalen rings genom växel för fast trafikkostnad Mobilabonnemanget ingår ByPass som standard för icke MEX mobiler Kunden väljer valfri DA prisplan beroende av trafikvolym Vid val av Tele2 IP port kan anslutning ske genom intranet förbindelse Dela förbindelse mellan telefoni/data, (ex 10Mbit blir 5+5) QoS, Quality of Service

13 Teknik, Solus Business Communication
INTERNET IP-Sec/VPN Internet access Ex. Tele2 IP-Port 10Mbit Geografiskt spridda orter Driftad servermiljö! DA + MDA/Mex access Lösningen skall vara operatörsoberoende! KUND Fast & Mobiltrafik Kundplacerad router, i det fallet det finns lämplig utrustning konfigureras den på korrekt sätt!

14 Samtalsflöden i Solus BC
STANDARDMOBIL Bypass funktion Samtal över växeln SIP TELEFON KUND Trafikavtal fast DA avtal med minimideb. MOBILAPPLIKATION MEX Abonnemang Bypass funktion Trafikavtal mobilt SOFTPHONE

15 Flöde – utgående trafik
GSM Uppringning från standard mobil PSTN Uppringning via SolusMobile+ Trafiktaxa enligt DA avtal Klient Användare Mobilt 031 – HHP/Gprs Nr visning 031 – Kund www/Intranät MDA Nr visning 0705 – Samtals taxa enligt mobilavtal Kund Uppringning via MEX abonnemang MEX användare 031 –

16 Kontakt återförsäljare: QM Communication AB
Huvudkontor, Göteborg Växel: Telefax: Drakegatan 4 GÖTEBORG Stockholm Växel: Telefax: Västberga Allé 9 HÄGERSTEN


Ladda ner ppt "Solus Business Communication"

Liknande presentationer


Google-annonser