Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

E-tjänster Upplands Väsby

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "E-tjänster Upplands Väsby"— Presentationens avskrift:

1 E-tjänster Upplands Väsby
Från teknik till användarvänlighet   Från inscannade pappersblanketter till e-tjänster

2 E-tjänster Upplands Väsby
Blanketter Otydligt ansvar Rörigt Olika utseende

3 Exempel Felaktigt förvaltningsnamn
Person- och förvaltningsnamn, felaktigt faxnr

4 Exempel Inscannad blankett
Kommunvapen centrerar, kommunvapen till vänster Typsnitt: Comic Sans MS Inscannad blankett

5 E-tjänster i Upplands Väsby
Beslut i Kommunfullmäktige den 16 december 2002 Nytta för kunderna Först ut var Väsbydialogen, barnomsorg Kommunstyrelsens ordförande hade bokat teaterbiljetter på näet, kunde inte detta vara något för kommunen? För de som inte kan besöka kommunen på kontorstid, kundnytta, minskad arbetsbelastning, effektivare hantering Politisk plattform Nytovärdering 2008 – kr/ärenden för invånare 206 kr, internt 63 kr, tidsmässigt2,5 – 3 arbetsdagar jmf med 2 – 3 timmar! Trygghet

6 E-tjänster Upplands Väsby
Idag Flera olika leverantörer Olika sätt att fråga efter samma uppgifter Olika utseende/design Fortfarande blankett

7 E-tjänster Upplands Väsby

8 Exempel Oviktig information Ta bort onödiga steg

9 E-tjänster Upplands Väsby
Hur långt har vi kommit? Nytt koncept – lansering i april Ny organisation – hösten 2011 Väsby Direkt- kundkontaktcenter Nytt koncept, steg, innehåll, logik Organisation – namngivna personer, systemägare/förvaltare, styrgrupper och arbetsgrupper VD – tar emot samtal om e-tjänster, kan hjälpa till i de olika stegen, förhandlar om ny supportfunktion utanför kontorstid

10 E-tjänster Upplands Väsby
Ställ frågor i rätt ordning och utnyttja webbens möjligheter Ren design, inget som stör Förklara svåra ord och begrepp Hjälp till användaren Minska ner antal steg Ge rätt förutsättningar från början

11 E-tjänster Upplands Väsby
Enkel design Ger hjälp Logik – ärende först, personuppgifter sist

12 E-tjänster Upplands Väsby
Förklara svåra ord och begrepp Minskat antal steg

13 E-tjänster Upplands Väsby
Organisation för e-förvaltning Otydligt ansvar/befogenheter Otydliga roller Flera olika verksamhetssystem Manuell hantering Till exempel förändringar i lagar, ingen person utsedd på verksamheten Manuell hantering, flytta inkommande ärenden från e-posten till ett annat system, musikskolan ringa/mejla till föräldrar för tider etc.

14 E-tjänster Upplands Väsby
E-tjänster via Iphone och android – felanmälan i vår Kommunautomaten – snabb handläggning Utveckla frågor och svar Lösning av ”Mina sidor” Samarbeta mellan kommuner Fortsätter med utvecklingen, lösning av Mina sidor – när invånarna klickar på Mina sidor ska alla ärenden komma upp – samla ihop från flera leverantörer Kommunautomaten – alla uppgifter tillsammans med ansökan- start med uppehåll i sophämtning , går direkt till vårt e-arkiv Samarbete – Pulsen combine , kan bli fler

15 E-tjänster Upplands Väsby
Kontaktuppgifter Louise Tengstrand e-post Telefon 08 –


Ladda ner ppt "E-tjänster Upplands Väsby"

Liknande presentationer


Google-annonser