Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avBritt-Marie Blomqvist
1
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Swedish Institute of Computer Science Computer and Network Architectures laboratory EvaluNet-workshop 2006-12-19 006
2
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar I denna presentation kommer jag...Tala väldigt lite om spatiella egenskaper Nedslag i resultatfloran Trafikmatriser Trafikstyrning med skattad indata Lite spatiella egenskaper Framtida utmaningar Varför trafikstyrning Gamla och nya utmaningar
3
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Trafikstyrning steg för steg
4
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Nedslag i resultatfloran
5
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Skattning av trafikmatrisen Ofta svårt att mäta trafikmatrisen. Använd länklaster tillsammans med routing för att skatta trafikmatrisen. Problem: linjärt ekvationssystem kraftigt underbestämt, ● N noder i nätverket ● O(N 2 ) variabler ● O(N) länkar Routingmatris Vektoriserad trafikmatris Vektor av länklaster
6
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Skattning av trafikmatrisen Underrum av möjliga lösningar guesstimate Angreppssätt: Beräkna en gissning (“guesstimate”) hitta närmaste lösning i lösningsrum
7
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Resultat: trafikmatrisestimering Estimering med länklaster kan ge god precision i skattning!!
8
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Trafikstyrning med skattade trafikmatriser Hur påverkas prestanda i trafikstyrningen av fel i indata? Fel i skattningen av TM
9
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Trafikstyrning med skattade trafikmatriser: experiment Trafik- Matris Rs=tTM-est. Route -opt Perf- cmp t s’ R’
10
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Trafikstyrning med skattade trafikmatriser: resultat Våra expriment visar att styrning ofta är okänslig för fel i indata!!
11
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Kvantifiering av dynamiken i trafikmatrisen Vi vill fånga värsta fallen. Skillnaden mellan största och minsta möjliga trafikflöde Flertalet TM-element okänsliga. Ett litet antal TM- element kan orsaka stora skiftningar av lasten i nätet
12
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Summering av resultaten Genom enkla metoder är det möjligt att: ● Skatta aktuell trafiksituation ● Identifiera vilka trafikflöden som är käsliga för ändringar i topologi eller routing konfiguration ● Hitta routing som kan hantera större trafikflöden med samma resurser
13
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Framtida utmaningar
14
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Varför trafikstyrning (1) Trafikstyrning brukar motiveras med rent ekonomiska argument! Bättre utnyttjande av nätverksresurserna Behöver ej uppgradera nätet lika ofta Men: bandbredd i core-nät är förhållandevis billig Kostnader för utrustning står för endast en mindre del av totalkostanaden för att driva nätet
15
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Varför trafikstyrning (2) Trafikstyrning i framtidens nät: Nya tjänster i näten (telefoni, TV etc) kräver pålitlig service från nätet! Fyller näten med mer trafik Konvergens hos BGP för långsam för dessa tjänster Fler accesser fler vägar även nära nätets kant Olika vägar med olika egenskaper
16
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Framtida utmaningar Ge slutanvändare större möjligheter att välja väg genom nätet: Bättre utnyttja möjligheterna med multi-homing Välj rätt access för rätt applikation Access selection integreras med routing Core IPv4/6 Net1 Net3 Net5 Net2 Nät med olika egenskaper: GSM UMTS WLAN Fiber
17
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Referenser finns på projektets hemsida: http://www.sics.se/cna/evalunet/publications.html Denna presentation finns på: http://www.sics.se/~aeg/talks/evalunet-workshop.ppt Frågor eller kommentarer?
18
Spatiella egenskaper hos trafiken i operatörsnät Anders Gunnar Quantifying the worst cases The worst case occurs when all traffic to a prefix announced by more than one router is routed to the same router. D max (s,t)= p|t 2 E(p) T s (p) D min (s,t)= p|t 2 E(p) Æ |E(p)|=1 T s (p) Difference: D(s,t)=D max (s,t)-D min (s,t)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.