Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avAnton Strömberg
1
IT-kommissionen hösten One Stop Shopping Göran Crona Svensk Adressändring Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar
2
Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 Virtuellt företag med 7 anställda Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m.
3
Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda.
Ca ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca ärenden per år Lagring av post Ca ärenden per år
4
Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige Ca 800.000 hushåll
1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor
5
Direktbekräftelse. - studenter
Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev
6
Webbanmälningar slår alla rekord!
7
One Stop Shopping!
8
Enkelt & Snabbt!
9
Elektroniska tjänster
SMS-flyttkort E-flyttkarta Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)
10
Strategi marknadsföring
Styra beställningen mot: Telefon Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch
11
Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999
Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler
12
Lösningen! Strukturerad information
Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik
13
Teknik i framtiden Kund Kund Webb Generell signering/
direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar Postoperatörer mfl Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund
14
Lärdomar Viktigt med en fungerande grundstruktur
Behåll de gamla kanalerna Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång Låt webben ta hand om enkla ärenden Skapa win-win-situationer Använd såväl ”push” som ”pull” för att driva trafik
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.