Ladda ner presentationen
1
Marknadsföring & Internet
Kom och köp Vår produkt är bäst Marknadsföring & Internet Anders Sjöberg i-Strategi AB Vi garanterar resultat Billigare finns inte!
2
Marknadsföring – Förr & Nu
Före 1950 – huvudsakligen PULL / SÖK Kataloger, skyltar, rekommendationer PUSH / PRESS växte – nya möjligheter DR/DM, TM, TV, Dagstidning Informationsöverflöde blev resultatet Idag – PULL / SÖK mer viktigt Rekommendationer Internet
3
Hur ska man synas på nätet
Sökning vanligaste navigering 113 miljarder sökningar / månad +41% på årsbasis Google regerar på internet Google har 85%+ sökningar i Sverige / Europa 68% i hela världen Varumärket – Firmanamnet viktigast Gärna även i kombination med stad, person, produktkategori
5
Vilka övriga sökord är viktiga?
Innan man väljer sökord bör man bestämma vad man vill åstadkomma Få en ny registrerad kund Få en person in på en viss sida Få en person att ringa Hantera sin egen kundsupport Sälja en tjänst Sälja en produkt
6
Övriga aspekter vid sökordsval
Vad är mest relevant sökbegrepp för att leda till önskad aktivitet Mer specifikt desto bättre Gärna geografisk information Normal inköpsprocess Informationsinhämtande Produktinformation Prisinformation
10
Göra affärer på internet
Marknadsföringsvägar Sökmotorer Organisk sökning Betalda klick Annonsering Betalt per aktivitet Betalt per visning När jag har nått kunden vart ska han Vilken ”målsida” ska jag skicka honom till Vad vill jag att han ska göra Det ska vara enkelt för kunden att agera
11
Annonseringsmöjligheter
Geografiskt urval för annonser Provision på försäljning Betalt per förmedlad adress Prospect – adress, telefon el liknande Betalt per klick Betalt för ren marknadsföring Varumärkesbyggande OBS! Spåra, analysera, utvärdera!!!
13
Sökmotoroptimering 1.0 Begriplig sida för maskiner och människor
Text, inte bara bilder och filmer Använd korrekt och relevanta <titles> och <descriptions> på sajten Smidig navigation I text som maskiner förstår Många länkar till sajten Leverantörer, kunder, kataloger och register
14
Sökordsannonsering Google AdWords viktigast Betalar per klick
Kostar 1-30 kr/klick normalt Pris beror på ”Quality Index” Sökord Annonsttext i förhållande till sökord Landningssida i förhållande till sökord Klickprocent Lätt att göra själv Om mer än kr / månad – anlita expert!
15
Marknadsföringstrix på nätet
Google Maps Filmer på YouTube Bilder på Flickr Wikipedia Blogginlägg Auktioner Tävlingar
16
Varningar för säljare som…
…hävdar att någon vill köpa ett domän- namn men att du har ”första tjing” …hävdar att man arbetar på / med / hos Google …garanterar plats 1-10 hos Google …erbjuder klick för kr …vill hjälpa med 10 ord de väljer ut
17
Gör allt i rätt ordning Vad vill jag åstadkomma Hur ska det utföras
Genomför Mät resultat Gör om – gör bättre
18
Tack för att ni lyssnade
Anders Sjöberg i-Strategi AB Presentationen finns på
19
Uppföljning via internet
Vem kommer till min sajt Jämför ”till vem skickar vi ut” Hur kommer han till min sajt Jämför ”kupongkoder” Hur stor procent gör vad jag vill på varje sida (conversion rate) Jämför ”svarsfrekvens via kupong” Var försvinner personen ut Vad tycker besökarna om sajten? Onlineundersökning från kr
20
Förslag åtgärder - hemläxa
Vad är bolagens styrka jämfört med konkurrenterna? Vilka sökord bör man komma högst upp på? Vilka sidor ska man komma till vid dessa respektive sökord?
21
Förslag åtgärder - utföras
Använda hemsidan - index-sidan Fylla med text, länkar etc Göra undersidor med info till viktiga sökord Lista länkar i olika register Rätt ord i länkade texten Länkar från bloggar, diskussionsgrupper etc AdWords Definiera mål - landningssidor - mäta - sätta kostnad - följa upp
22
Ev samarbete i-Strategi AB?
Öppen för de flesta frågeställningar Vid arbete som är godkänt fakturerar jag 750 kr / h Ger gärna fasta priser på arbeten
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.