Ladda ner presentationen
1
Telia ersätter delar av det fasta telenätet med modernare teknik
Björn Berg Informationsansvarig infrastruktur, TeliaSonera
2
Fast telefoni ersätts med modernare teknik
Telia ersätter de äldsta delarna i det fasta telenätet med modernare teknik. Det gäller nät och stationer med stora renoveringsbehov, som saknar möjlighet att byggas ut för bredband och nya moderna tjänster. Arbetet startade 2009 med en pilot i fyra kommuner. Förändringen berör ca hushåll och företag runtom i hela Sverige och beräknas pågå fram till 2015.
3
Alla kan fortsätta ringa som vanligt
Alla Telias kunder erbjuds en modern telefonlösning till motsvarande pris och kvalitet och får också betydligt bättre internetuppkoppling. Telefonlösningen består av en adapter utrustad med en specialantenn som fångar upp mycket svaga signaler från mobilnäten. Det går alltså att ringa även om en vanlig mobiltelefon inte har mobiltäckning i bostaden. Till adaptern kopplar kunden sin vanliga telefon och behåller sitt gamla telefonnummer. Privatkunder: 145 kr/mån, ingen bindningstid. Kunden kan ångra sig när som helst. Samma samtalsavgifter som fast telefoni inom Sverige. Företagskunder: 79 kr/mån ingen bindningstid
4
Alla kan fortsätta ringa som vanligt
Den moderna telefonlösningen består av en adapter utrustad med en specialantenn som fångar upp mycket svaga signaler från mobilnäten. Det går alltså att ringa även om en vanlig mobiltelefon inte har mobiltäckning i bostaden. Till adaptern kopplar kunden sin vanliga telefon och behåller sitt gamla telefonnummer
5
Information till berörda kunder
Kunderna får information via brev minst sex månader i förväg. Brevet innehåller: Information om vad förändringen innebär Information om den moderna telefonlösningen som erbjuds istället för fast telefoni. Information om ”prova på erbjudande” som innebär att kunderna får testa telefonlösningen i 30 dagar (kunden betalar endast för samtalen) Särskild kundtjänst svarar på frågor och tar emot felanmälningar. Information finns också på telia.se/teknikskifte Påminnelse skickas till kunder som inte hört av sig ca sex veckor före avstängning. Kunder som inte hör av sig kommer att ringas upp. Kunder till andra operatörer informeras av respektive operatör.
6
Förbättringar – vi lyssnar på kunderna
Flera åtgärder görs nu för att säkra att den nya telefonilösningen ska fungera på bästa sätt. I informationen till kunderna förtydligas att den nya telefonen fungerar inomhus även fast det inte ser ut att finnas någon mobil täckning. Kunderna erbjuds att prova telefonen kostnadsfritt under en månad så att de får möjlighet att testa hur det fungerar*. Den tidigare bindningstiden tas bort. Ny kundtjänst som både tar hand om frågor och eventuella felanmälningar kommer att finnas på plats. En tekniker erbjuds till alla kunder även de som har en enkel inomhusinstallation *Endast samtalen/surftrafiken debiteras.
7
Trygghetslarm Trygghetslarm är 100% ett kommunalt ansvar (stöd och kommande rekommendationer via Hjälpmedelsinstitutet). Teleoperatörerna levererar en telefoniaccess. Trygghetslarm fungerar lika bara via både det fasta och det mobila nätet. PTS rekommenderar kommunerna att satsa på mobila trygghetslarm* Telia samverkar med kommunerna. Samtliga kommuner och PTS får löpande information. Vårt budskap till kommunerna - kontakta kommunens trygghetslarmsleverantör! Berörda vårdtagare i kommunen? Se rutin på *
8
Berörda kommuner och tidplan
9
Orter och tidplan Nu fortsätter vi teknikskiftet i kopparnäten i följande kommuner. Bjurholm, Åmål, Gällivare, Gotland, Kalix, Leksand, Ovanåker, Robertsfors, Örnsköldsvik, Västerås, Vara, Hedemora, Falun, Ludvika, Gagnef, Hofors, Ydre, Smedjebacken, Orsa, Kinda, Varberg, Falkenberg, Mjölby och Tingsryd. Nätstängning planerad under senare delen 2012 början 2013. Fortsatt utredningsarbete kommer att pågå fram till 2015.
10
03 April 2017
11
Framtidens fasta och mobila telekominfrastruktur
12
Sveriges största nätinvesteringar ger bästa bredbandet
Infrastrukturinvesteringar 2011 5 miljarder kronor i fiber Vi investerar 98 Vårt xDSL täcker procent av Sveriges befolkning 99 Vårt 3G-nät täcker procent av den svenska befolkningen 663 Vi bygger ut 4G på orter över hela Sverige 4000 Vi har landets största wlan-nät med surfzoner över hela Sverige
13
Framtidens telenät i Sverige
Framtidens fasta nät är fiberbaserade Mycket höga överföringshastigheter Kommer inte att nå alla hushåll och näringsställen Mobilt bredband ger bredband till alla Högre hastigheter än dagens ADSL på kopparnätet Täckning i storleksordning som dagens 2G-nät Täckningskravet i 800 MHz-auktionen ger alla hushåll bredband Kopparnätet kommer att ha stor betydelse i många år till…… men inte i flerfamiljshus och inte på landsbygden
14
Högre grad av optimering mellan infrastrukturer
14 Högre grad av optimering mellan infrastrukturer Samordnat infrastruktur VDSL uppgradering 3G och 4G Utrullning av fiber 03 April 2017
15
Långsiktiga investeringar mot denna målbild
Televerket/Telia/TeliaSonera har i mer än 150 år systematiskt investerat i ny teknik tidigt Sverige ligger i topp när det gäller teleinfrastruktur Telia investerar flera miljarder per år i Sverige Investeringarna styrs till bredbandsinfrastrukturen Fiber Mobilt bredband VDSL2 (60 Mbit/s på kopparnätet) De investeringar som görs nu ska fungera i minst 15 år, kanske uppemot 50 år Att nyinvestera och reinvestera i delar av det gamla kopparnätet är en återvändsgränd
16
Den kopparbaserade tekniken fasas ut
Bredband blir bastjänsten som bär övriga tjänster, tex telefoni Gammal analog teknik tas ur drift och då krävs bredband De telestationer som inte fiberansluts kommer inte att ha någon roll i framtidens nät Avvecklas så snart som möjligt Kunderna migreras till moderna trådlösa lösningar
17
Fyra tydliga områden för fasta nätverk
Fiber to the Premises (FTTH/B) VDSL från station Fiber to the Cabinet (FTTC) Mobil överföring
18
Är det en rättighet att ha telefoni
Är det en rättighet att ha telefoni ? PTS: ”I regelverket om elektronisk kommunikation finns en minimirättighet för fasta bostäder och företag som har ett rimligt krav på telefoni att få det kravet tillgodosett.” Därför genomförs bara teknikskiftet då Telia kan erbjuda ersättningslösningar Telia erbjuder ersättningslösningar till alla kunder såväl privatkunder - permanent och fritidsboende, samt till företagskunder Alla erbjuds att få utrustningen installerad och provad av tekniker Övriga operatörer kontaktar sina kunder Dessa kunder erbjuds samma lösning om de kontaktar Telia Inga telestationer med bredband berörs
19
03 April 2017
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.