Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Medievanor
5
Media och demokrati Information och nyhetsförmedling
Granskning av makthavare Forum för debatt
7
IPRED- lagen Pirate Bay Arbetsgivare som kollar var du gör på facebook?
8
Media och trovärdighet
9
Värdera information Vilken betydelse har nyhetskällan?
Hur värdera ni information? Vilka strategier använder ni? Vad är skillnaden mellan information och propaganda?
10
Information vs. propaganda
11
Nyhetsrapportering Vad gör en händelse till en nyhet?
14
Vad gör en händelse till en nyhet?
Nyheten berör (påverkar) människor Nyheten väcker känslor (identifikation) – innehåller personer Nyheten är överraskande (ovanlig) Nyheten är omfattande och/eller dramatisk Nyheten innehåller en konflikt mellan olika parter En nyhet ska vara nära både geografiskt och kulturellt
16
Nyhetens väg! Olika gatekeepers
Tidsmässigt, geografiskt och kulturellt avstånd Händelse Uppgiftslämnare Reporter Nyhetsbyrå Redigare Läsare
17
Varför blir nyhetsrapportering vinklat
Ekonomiska förklaringar – att vi få de nyheter som efterfrågas av konsumenterna Individuella förklaringar – Journalisternas värderingar Praktiska förklaringar – små resurser, lite tid
19
Lagstiftning och etiska regler
Tryckfrihetsförordningen (TF) Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) Egna etiska regler
20
Tryckfrihetsförordning
Offentlighetsprincipen Etableringsfrihet Censurförbud Ansvarig utgivare Juryrättegångar
21
Publicistiska eller etiska regler
22
Publicistiska eller etiska regler
Ge korrekta nyheter Var generös med bemötanden Respektera den personliga integriteten Var varsam med bilder Hör båda sidor Var försiktig med namn
23
Sociala medier Hur använder ni sociala medier?
Ge exempel på hur de sociala medierna hur påverkar samhället?
24
Media och påverkan
25
Sociala medier
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.