Ladda ner presentationen
1
Affärsintegration och Asset Management
Niklas Pettersson
2
Varför Atea E-shop? One-stop beställning = Single sign on för…
Köp från stor katalog Komplett katalog från alla leverantörer Softwareavtal Tjänster History and status On-line status på dem flesta aktiviteter Status på öppna order, track & trace Statistik Service och RMA Skapa cases och följa upp Asset Management SW, HW and avtal
3
Virtuellt lager på över 5 miljarder kronor
Hela marknaden genom Atea! Logistikcenter Växjö IT Option ApS EDI Virtuellt lager på över 5 mlrd. SEK Kund e BID
4
Systemstöd för att välja bästa leverantör
5
Webben – kundanpassad profil
Lägsta pris Kundanpassade sidor Attestregler Sök Katalogstruktur PunchOut
6
Kundintegration – PunchOut
Exempel: Volvo
7
Kundintegration – Icore
PUNCHOUT E-shop POSTNET EDI Förmedling PORTALER Atea AM WEBB-hantering Av integration-order IBX ASW SALES KUND ICORE Gatetrade ERP Marakanda Navision 2.65 Ariba Procedon ICORE EXPRESS FAX
8
Spårbarhet i realtid
9
Låter det intressant? Kontakta:
Zlatko Ninic, CIO Atea -
10
Ytterligare ett steg Vi lyssnar på våra kunder och vi försöker att lösa Era problem
11
Vad hör vi? Vi vill vara en It-avdelning inte en iT-avdelning!
Vi behöver frigöra resurser för att leverera det vi är till för: IT verksamhet tjänster Effektivitet Kostnad Kontroll Effektivitet Konkurrenskraft Värde Centralisera Konsolidera ”Processifiera” Stödsystem Manuell hantering Smör & bröd…
12
Vad tar tid och kraft? Vem köper IT-utrustning till våra användare
…och var är grejorna? Köps dom in av rätt leverantörer? Håller de vår standard? Hur återanvänder vi utrustning? Hur nycklar vi ut kostnaderna? Vem har budgeten? IT eller verksamheten?
13
Hur ser processen ut? Hur säkerställer vi att…:
Vem är inblandad? Slutanvändaren – behöver ett ”nytt” verktyg Kostnadsställesansvarig – attesterar (och lägger beställning?) Inköpsavdelningen lägger beställning efter en korrekt påskriven anmodan? ”Super-User” – lägger beställning (men kollar med Kostnadsställesansvarig?) Helpdesk lägger beställning (men kollar med Kostnadsställesansvarig?) IT sätter regelverket för vad som är standard och vad som skall återanvändas Ekonomi lägger in i anläggningsregister (eventuellt HD) Ekonomi hanterar och konterar fakturor Ledningsgruppen skulle gärna se att ägandet centraliseras Hur säkerställer vi att…: rätt person får rätt sortiment! processen går snabbt! attesten är säker! beställningen är enkel! vi kan spåra inventarier! vi kan återanvända inventarier! kostnaden tas där den hör hemma!
14
Vad har vi fått för förslag?
Ateas kunders information Ateas information Då kan: rätt person får rätt sortiment! processen gå snabbt! attesten vara säker! beställningen bli enkel! vi kan spåra inventarier! vi kan återanvända inventarier! kostnaden tas där den hör hemma! Inköp Mottagning Registrering Ekonomi Geografi Roll Regelverk Orderhantering Leverans Prekonfig Artiklar Priser Orderinfo Serialnumber Assettag Theftmark Varför inte använda all information?
15
Verksamhet – TJÄNST – IT – TJÄNST - Atea
Leverantör tillgängliggör produkter till IT IT publicerar en tjänst som en förädling av produkter Slutanvändaren avropar tjänsten Kostnadsställes-ansvarig attesterar avropet Beställningen går iväg till leverantören IT förädlar och levererar till användaren Portal Leverantör IT-avdelning Användare Kostnads-ställes-ansvarig
16
Så det är klart att vi har agerat!
Atea kan nu erbjuda helt unika tjänster!!! Atea Asset Management Inköpsprocess Effektiv återanvändning Lokala buffertlager Supply Chain Management Kostnadsfördelning Inköpsprocess Varuförsörjning som tjänst Centralt ägande Asset Management-funktion
17
Rent praktiskt… En lösning för Er som vill arbeta strategiskt med Atea
Som alla användare kommer åt Som skapar assets vid inköp! Som håller reda på assets efter inköp Som möjliggör kostnadskontroll Som möjliggör återanvändning Som möjliggör regelverk: Sortiment Prissättning Leverans
18
Låter det intressant? Kontakta:
Niklas Pettersson,
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.